Małe sklepy, często jako jedyne punkty lokalnego kontaktu z konsumentem, powinny być objęte elastycznym podejściem – zarówno technologicznym, jak i operacyjnym w kontekście systemu kaucyjnego. Eksperci są zgodni: to one powinny zapewniać łatwo dostępne zwroty, jednocześnie nie obciążając personelu ani przestrzeni użytkowej.
W jednym sklepie: butelkomat plus zbiórka ręczna
Jednym z kluczowych zagadnień jest skala i elastyczność zastosowanej technologii. Placówki mniejsze niż 200 mkw. nie muszą instalować dużych, stacjonarnych automatów o dużych wymaganiach przestrzennych. - Ich potrzeby można zaspokoić dzięki rozwiązaniom modułowym – kompaktowym, które można skalować wraz ze wzrostem wolumenów zwrotu, a także integrować z istniejącym zapleczem sklepu. W ten sposób uniknie się zbędnego przeładowania powierzchni sprzedaży i zminimalizuje zakłócenia w organizacji codziennej pracy - uważa Paweł Wróblewski, business development manager, Envipco.
Zwraca uwagę, że w tej perspektywie istotna jest także logistyka zwrotu opakowań. Automaty o odpowiedniej konstrukcji mogą zgniatać, sortować i pakować opakowania w sposób ułatwiający ich dalszy transport – co znacząco odciąża sklepy i usprawnia całe łańcuchy dystrybucyjne. Gdy urządzenie potrafi przygotować „uszyty pod logistykę” ładunek wyjściowy, maleje presja organizacyjna na strony zaangażowane w odbiór i recykling.
Ważna jest również dostępność i prostota obsługi dla konsumenta. Warto by zwrot opakowania w centrum miasta w małym sklepie był równie szybki i intuicyjny jak w dużych sieciach. Mniejszy punkt może więc korzystać z automatu obsługującego najpopularniejsze kody kreskowe i materiały (plastik, szkło, metal) oraz z systemów, które łączą się z centralną bazą. To istotne, by zminimalizować ryzyko odmowy przyjęcia opakowania, a jednocześnie żeby - w razie problemu - można było szybko dokonać aktualizacji danych zdalnie - wyjaśnia ekspert.
System kaucyjny: apekt kosztowy i operacyjny
Zdaniem Pawła Wróblewskiego nie mniej ważny jest aspekt kosztowy i operacyjny. Dla małych sklepów każda dodatkowa czynność może być odczuwalnym obciążeniem, zwłaszcza kiedy ich personel jest ograniczony. Automatyzacja rozliczeń, minimalizacja zaangażowania pracownika w proces – to czynniki, które pozwalają uzasadnić inwestycję w system kaucyjny także w kontekście niewielkich placówek.
Trzeba też zauważyć, że małe sklepy, choć działają w innej skali niż duże sieci, są często kluczowymi punktami w rejonach o ograniczonej dostępności infrastruktury – na osiedlach, w mniejszych miejscowościach, w dzielnicach peryferyjnych. Ich włączenie do systemu kaucyjnego i wyposażenie w odpowiednie, elastyczne rozwiązania może zadecydować o ogólnej skuteczności systemu i jego akceptacji społecznej - uważa.
Przygotowanie systemu kaucyjnego do realiów małych sklepów wymaga więc złożonego, wielowymiarowego podejścia. Kluczowe są: skalowalna, modułowa technologia; zautomatyzowana, efektywna logistyka zwrotu; intuicyjna obsługa; niski koszt operacyjny i odpowiednia dostępność urządzeń.
Jeśli te warunki zostaną spełnione, małe sklepy nie tylko odnajdą się w systemie, ale mogą stać się jego lokalnymi ambasadorami – w pełni funkcjonalnymi i przyjaznymi punktami odbioru w codziennym otoczeniu konsumentów - podsumowuje ekspert.
Portale Franczyza w handlu i Wiadomości handlowe prowadzą od lipca kampanię edukacyjną dla handlu, związaną właśnie z systemem kaucyjnym. "Poradnik o Systemie Kaucyjnym" dedykowany jest właścicielom i pracownikom sklepu, jak i konsumentom. Nowe materialy pojawiają się w ramach tego cyklu regularnie co tydzień, aż do października br. Zachęcamy do zaglądania, co pojawiło się u nas nowego.