24.01.2024 / 14:34
StoryEditor

Franczyzocentryczność – czyli kto jest istotniejszy na linii franczyzobiorca – franczyzodawca

Sklep Żabka w Nowym Dworze MazowieckimTomasz Kolmasiak
Spożywcze sieci handlowe chcąc zachęcić nowe osoby do przystąpienia do ich franczyzy używają różnych argumentów i korzyści. Zapewniają, że przedsiębiorca współpracujący z siecią na każdym etapie może liczyć na wsparcie partnera czy też centrali. Sprawdzamy jak to wygląda w rzeczywistości.

Szkolenia, wsparcie marketingowe, pomoc w aranżacji powierzchni handlowej. Tutaj bez wyjątku największe sieci franczyzowe w Polsce służą pomocą. Tak jest chociaż w popularnej sieci sklepów spożywczych Odido, należącej do Grupy Makro. - Propozycje rozwiązań przygotowujemy we współpracy z grupą ekspertów zgodnie z najlepszymi praktykami dostępnymi na rynku. Fakt, że mamy otwartego na działania franczyzobiorcę, gwarantuje nam wspólny sukces.  – podkreśla Łukasz Terelak, starszy kierownik ds. handlu detalicznego w Odido.

Wspólnym mianownikiem jest też z pewnością dostęp do niższych (wynegocjowanych dla całej sieci) cen u producentów i hurtowników. Potwierdza to Sylwia Władyko, wiceprezes zarządu Grupy Chorten: - Walczmy o jak najlepsze warunki handlowe u producentów i dystrybutorów, by nasze sklepy mogły oferować jak najbardziej atrakcyjne ceny klientom i pozyskiwać bonusy retrospektywne na wsparcie biznesu.

To także szkolenia (m.in. z zarządzania) i wsparcie partnerów i kierowników regionalnych. Na takie działania od kilku lat stawia Żabka. Jak sama firma podkreśla - działa w ramach idei franczyzocentryczności, co definiuje jako koncentrację na potrzebach franczyzobiorców i tworzenie rozwiązań, które mają usprawnić prowadzenie biznesu. W 2023 r. firma uruchomiła program Akademia Przedsiębiorczości, który ma na celu podnoszenie umiejętności z zakresu prowadzenia sklepów i rozwoju umiejętności menedżerskich. Inicjatywa skierowana jest do przedsiębiorców działających w sieci oraz kandydatów na franczyzobiorców i prowadzona jest wraz z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej oraz ekspertami rynku franczyzy. 

Ale to nie wszystkie działania sieci Żabka: - W minionym roku wdrożyliśmy Intranet dla franczyzobiorców „Razem online” - zapewnia on dostęp do bieżących informacji oraz daje możliwość prezentacji pomysłów i opinii. Od 2020 roku realizujemy także projekt „Operacja Żabka”, który w ramach prowadzonych działań pozwala przedsiębiorcom m.in. na zwiększenie sprzedaży, a tym samym poprawę wyników finansowych, a także wzrost zadowolenia ze współpracy z naszą siecią. Nasi franczyzobiorcy codziennie korzystają z szeregu nowoczesnych narzędzi technologicznych, takich jak Pakiet Optiplan z aplikacją Asystent Żabka, aplikacja Cyberstore, tablet czy kolektor danych, które pozwalają na jeszcze lepsze i bardziej efektywne zarządzanie placówką. Funkcjonalności tych rozwiązań są przez sieć stale ulepszane, a w ich rozwoju pomagają franczyzobiorcy – czytamy w komentarzu nadesłanym do portalu franczyzawhandlu.pl przez Biuro Prasowe Żabka Polska.

Od szkoleń i warsztatów nie odżegnują się też pozostałe firmy. Sieć supermarketów Intermarché udostępnia tutaj pełny know-how, czyli odpowiednią wiedzę związaną z organizacją sklepu. - To bardzo ważne. To sposób pokierowania klientem w te rejony, które dają nam największą efektywność. Mamy do dyspozycji rozwiązania wyliczone, sprawdzone, przeanalizowane - wylicza Ireneusz Cichoński, właściciel sklepu Intermarché w Brzesku. Oprócz tego jest wspólny system informatyczny, własna logistyka, narzędzia wspierające sprzedaż online czy cała platforma komunikacji. Te wszystkie rzeczy ułatwiają prowadzenie sklepu przez franczyzobiorców.

Większość sieci franczyzowych deklaruje, że to franczyzobiorca jest dla nich najważniejszy, bo to on rozbudowuje bezpośrednio ich model biznesowy. Z drugiej strony dla franczyzobiorców działalność w takim systemie pozwala na optymalizację kosztową i dużo lepszą rentowność niż w przypadku prowadzenia biznesu na własną rękę. Potwierdza to Ireneusz Wróbel, franczyzobiorca sieci Lewiatan: - W przypadku zagrożenia przyszłości sklepu pewnie ostatecznym i jedynym wyjściem, jeśli jest jeszcze na to czas to przystąpienie do modelu franczyzowego. Model ten pozwala na pełną niezależność finansową i własnościową a z drugiej strony dostajemy potężne wsparcie ze strony franczyzodawcy. 

Do najważniejszych obszarów wsparcia we wszystkich opisywanych sieciach należą: wsparcie operacyjne w współzarządzaniu sklepem, analiza danych analitycznych sklepu oraz rynku wraz z rekomendacją działania, reklama, gazetka, dobre ceny zakupu, szkolenia, wizerunek, rozpoznawalność danej marki. Te elementy wpisują się w obraz franczyzocentryczności, wokół której kręci się idea tego modelu biznesowego.

A na koniec publikujemy Dekalog Franczyzocentryczności przygotowany jakiś czas temu przez sieć Żabka, który jest bardziej wskazówką do działań dla samych franczyzobiorców:

I. Stawiaj na otwartość i współpracę. Przy wdrożeniu projektów wpływających na pracę franczyzobiorcy i jego zespołu konsultuj je z wyprzedzeniem z Radą Franczyzobiorców i Strażnikami Franczyzocentryczności.

II. Najpierw słuchaj, potem działaj. Opieraj decyzje o obiektywne wyniki badań, doświadczenie i sprawdzone założenia.

III.  Różnorodność stanowi źródło rozwiązań, a nie problemów. Komunikuj się z szacunkiem, szczerze mów o trudnościach.

IV. Wzajemne partnerstwo to nie tylko korzyści, ale też zobowiązania. Dbaj o to, aby druga osoba otrzymała wsparcie i informacje zwrotną.

V. Szukaj rozwiązań, a nie dziury w całym. Każdy może się pomylić - także Ty. Zgłoś problem i staraj się go wyjaśnić.

VI. Bądź asertywny, kiedy widzisz zachowania lub projekty, które nie wpisują się w zasady franczyzocentryczności. Reaguj i rozmawiaj, w jaki sposób realizować je zgodnie z ideą.

VII. Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Kieruj się wartościami firmy wobec wszystkich, z którymi pracujesz.

VIII. Najpierw człowiek, a potem obowiązki. Bądź empatyczny i buduj wzajemne relacje - to pomaga w wykonywaniu codziennych zadań.

IX. Dbaj o to, aby mieć pewność, że rozumiecie swój punkt widzenia i dążycie do tego samego celu. Zrozumienie potrzeb i sposobu działania drugiej osoby pomaga w realizowaniu efektywnego wsparcia.

X. Franczyzocentryczność nie ma granic - nie buduj podziałów, traktuj z szacunkiem i empatią wszystkie osoby, z którymi pracujesz.

13. kwiecień 2024 04:38