09.01.2024 / 14:31
StoryEditorRANKING

Franczyzowe sieci spożywcze w Polsce – część 2

Sklep Odido w Czarnem (mat. prasowe Makro Polska)
Sieci franczyzowych na polskim rynku jest wiele. Oprócz gigantów skupiających wokół swoich szyldów po kilka – kilkanaście tysięcy placówek handlowych, mamy też na mapie sieci mniejsze, często lokalne. My jednak w poniższym zestawieniu przedstawimy, może trochę subiektywny, ranking sieci, które są najbardziej znane i popularne w Polsce. Aby nie faworyzować żadnej z marek, przedstawimy go w sposób alfabetyczny.

Intermarché

Własny sklep to wielka satysfakcja, ale też spore wyzwanie. Dlatego Grupa Muszkieterów oferuje pełne wsparcie dla przedsiębiorców z nią współpracujących. Obecnie posiada niespełna 200 sklepów pod swoim szyldem. Oprócz możliwości ulokowania supermarketu w nowej lokalizacji, sieć oferuje również działające sklepy, które aktualnie dostępne są do przejęcia – obecnie jest to kilka sklepów znajdujących się w południowo-zachodniej części kraju. Oprócz pracy pod rozpoznawalną marką Intermarché, przyszłym franczyzobiorcom oferowany jest dostęp do wspólnej platformy zakupowej, wsparcie informatyczne, logistyki oraz marketingowe. Minimalny wkład własny przedsiębiorcy wynosi 400 tysięcy złotych ze środków własnych. Proponowana umowa podpisywana jest na okres 10 lat współpracy.

Lewiatan

Polska Sieć Handlowa Lewiatan wśród warunków koniecznych do nawiązania współpracy wymienia m.in.: posiadanie punktu handlowego o odpowiedniej lokalizacji, dobra opinia w środowisku kupieckim, stabilna sytuacja finansowa oraz gotowość do realizacji przyjętej strategii działania. Z racji struktury sieci Lewiatan, umowa franczyzowa zawierana jest pomiędzy danym przedsiębiorcą, a Spółką Regionalną, na terenie działania której zlokalizowany jest sklep. Dla osób lub podmiotów, które zdecydują się na współpracę, oferowana jest m.in. marka własna posiadająca kilkaset indeksów, dogodne warunki zakupowe u dostawców, a także wsparcie marketingowe. Kosz wejścia do sieci ustalany jest indywidualnie.

Odido

Franczyza miękka. Pod tym szyldem działa obecnie około 1800 placówek handlowych w dwóch konceptach: Odido oraz Elevate. Sieć oferuje swoim franczyzobiorcom wsparcie przy planowaniu przebudowy sklepu i aranżacji jego wnętrza. Minimalna, wymagana wielkość powierzchni sprzedażowej sklepu to 45 metrów kwadratowych. Z tego względu, że każdy sklep wymaga innych nakładów inwestycyjnych, nie jest możliwe podanie kwoty wkładu finansowego przedsiębiorcy. Natomiast opłata licencyjna to ok. 300 złotych kwartalnie. Do korzyści związanych z przystąpieniem do sieci wymienia się też m.in.: narzędzia i materiały marketingowe, rabaty oraz korzystne ceny zakupu produktów od dostawców, a także dużą swobodę działania i realizacji własnych pomysłów biznesowych.

Stokrotka

Sieć oferująca pod swoim szyldem supermarkety własne lub działające we franczyzie. Istnieje też koncept mniejszego sklepu spożywczego. Swoje punkty handlowe ma na terenie całego kraju i wciąż szuka nowych lokalizacji, a także współpracowników, dysponujących odpowiednim lokalem (nie mniej niż 140 metrów kwadratowych powierzchni). Każda inwestycja jeżeli chodzi o jej nakłady ustalana jest indywidualnie. Natomiast opłata wstępna to 2 tysiące zł, a obrotowa wynosi 0,5 proc. obrotu.

Żabka 

Ponad 10 tysięcy sklepów – to wynik otwierający 2024 rok. Sieć nadal stawia na ekspansję. Nowych franczyzobiorców kusi niskim wkładem własnym (około 5 tysięcy złotych), w pełni wyposażonym sklepem w sprawdzonej lokalizacji, a także przychodem miesięcznym w wysokości 25 tysięcy złotych. Sieć zaznacza, iż Przychód uzależniony jest od osiągniętego przez franczyzobiorcę obrotu ze sprzedaży towarów handlowych (marży) oraz ilości lub wartości zawartych umów na świadczenie usług okołohandlowych (prowizji), a także naliczonych rabatów, subwencji czy refundacji. I dodaje, że ponad 81 procent franczyzobiorców osiągnęło 25 tysięcy zł lub więcej przychodu w 2023 r.

Pierwsza częć rankingu spożywczych sklepów franzczyzowych znajduje się tutaj.

13. kwiecień 2024 04:45