Dlaczego owoce i warzywa są ważne dla małych sklepów?
Owoce i warzywa to jedna z podstawowych kategorii zakupowych. Polacy chętnie wkładają je do koszyków. Jedzą je duzi i mali. Co to oznacza dla właściciela sklepu o małej powierzchni? Przede wszystkim to, że na towar z tej kategorii zawsze jest zapotrzebowanie. Stoisko warzywno-owocowe przyciągnie klientów w każdym wieku, zarówno tych kupujących tylko dla siebie, jak i tych, którzy zaopatrują wieloosobowe gospodarstwo domowe. To właściwie samograj, ale nie do końca. Warto bowiem orientować się w trendach oraz oczekiwaniach konsumentów i wychodzić im naprzeciw.
Jakich owoców i warzyw szukają klienci w małych sklepach?
Świadomość dotycząca zalet spożywania owoców i warzyw jest w społeczeństwie coraz wyższa. Pokazują to również skłonności zakupowe Polaków, którzy w ankiecie przeprowadzonej przez Kantar Polska deklarują, że chcą kupować więcej produktów z tej kategorii. Czego szukają? Przede wszystkim towarów, które spełnią dwa wymagania: będą lokalne oraz sezonowe. Do tego oczywiście dochodzi najwyższa jakość, której oczekują konsumenci.
Analizy rynku pokazują, że klient gotów jest zapłacić więcej, jeśli wie, że otrzyma zadowalający produkt od sprawdzonego dostawcy. To dobra droga dla małego przedsiębiorcy, który może nawiązać kontakty handlowe z lokalnymi rolnikami i producentami żywności. Wielu odbiorców przyciągnie takie rozwiązanie - zwłaszcza tych, którzy stronią od zakupów w punktach wielkopowierzchniowych, gdyż mają poczucie, że nie wiedzą nic o pochodzeniu kupowanego przez siebie produktu. Podkreślenie zrównoważonego podejścia, regionalności oraz krótkiego łańcucha dostawy zaspokoi oczekiwania takich klientów.
Sprzedaż warzyw i owoców: na co trzeba się nastawić?
Warzywa i owoce to właściwie obowiązkowy punkt dla małych sklepów. Pociąga to jednak za sobą pewne wyzwania, na które trzeba się przygotować, chcąc wprowadzić do oferty te produkty. Przede wszystkim, towar ten bardzo szybko się psuje, co może generować straty. Przedsiębiorca powinien bardzo uważnie śledzić popyt i na jego podstawie zorganizować regularne dostawy, które pozwolą go zaspokoić. Należy też pamiętać, że gdy pojawiają się sezonowe przysmaki, jak truskawki czy czereśnie, zainteresowanie szybko wzrośnie. Warto to wykorzystać, bowiem spragniony nowalijek klient szybko się rozczaruje, gdy za każdym razem napotka pustą półkę po wyprzedanym produkcie i może zdecydować się na zakup gdzieś indziej.
Oferując klientom sklepu małopowierzchniowego świeże owoce i warzywa trzeba też pamiętać, że jest to kategoria podlegająca sporym wahaniom cen w stosunkowo krótkim czasie. Mogą one się także dość znacznie różnić się z roku na rok. Dynamika jest duża i trudna do przewidzenia, gdyż zależy od wielu czynników. Kluczem jest dostosowanie się do sezonowych przemian, można też pomyśleć o zróżnicowaniu dostawców, by zmaksymalizować zyski.
Jak dbać o owoce i warzywa w małym sklepie?
Kolejny problem i zarazem aspekt, który zniechęca wielu przedsiębiorców, stanowi odpowiednie prezentowanie owoców i warzyw w sklepie. Wiąże się to z koniecznością wdrożenia restrykcyjnych zasad sanitarno-higienicznych, ale także ciągłego dbania o ekspozycję, uzupełniania zapasów i sprzątania.
Regał owocowo-warzywny musi bowiem prezentować się nieskazitelnie. Więdnące czy, o zgrozo, gnijące warzywa skutecznie odstraszą konsumentów. Wprowadzając te produkty do oferty, należy pamiętać o wyeksponowaniu ich w dobrze widocznym miejscu. Przyda się zmysł estetyczny: najlepiej układać blisko warzywa i owoce w kontrastujących ze sobą kolorach, apetycznie błyszczące, wyglądające jędrnie i świeżo.
Odpowiednie grupowanie to klucz do sukcesu. Obok siebie powinny znaleźć się produkty o podobnym wyglądzie i zbliżonym zastosowaniu. W sąsiedztwie należy również zapewnić klientom potrzebne dodatki, takie jak woreczki do pakowania oraz waga. Czyste, estetyczne, dobrze oświetlone i zadbane stanowisko owocowo-warzywne będzie ozdobą sklepu.