12.11.2025 / 15:12
StoryEditor

Żabka i „Bezpieczny Start”: Z programu skorzystało w tym roku ponad 200 osób. Ile z nich otworzyło swe sklepy?

Franczyzobiorca Żabki Daniel Powierża (w środku) z częścią zespołuŻabka Polska

Żabka, pod szyldem której działa już ponad 10 tys. przedsiębiorców, w tym liczna reprezentacja Pokolenia Z, stara się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby młodych przedsiębiorców. Czy jej się to udaje i jakiej pracy poszukują przyszli przedsiębiorcy?

Z artykułu dowiesz się:

  • Program „Bezpieczny Start” w Żabce
  • Polisa, która chroni franczyzobiorców
  • Jaki jest klucz do sukcesu młodych przedsiębiorców?
Żabka Polska od ponad 25 lat wspiera przedsiębiorczość i wprowadza inicjatywy mające ułatwić start własnego biznesu. Jednym z przykładów jest program „Bezpieczny Start”, który daje osobom młodym możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy w bezpiecznych warunkach. Uczestnicy przez 2-4 tygodnie uczą się, jak wygląda codzienność franczyzobiorcy, zdobywają praktyczne doświadczenia i przygotowują się do prowadzenia własnego sklepu.

Program „Bezpieczny Start” w Żabce

Od początku 2025 roku z programu skorzystało ponad 200 osób, z czego 119 otworzyło już sklepy Żabka, a kolejne 80 jest w trakcie procesu rekrutacji. Co istotne, aż 86% uczestników programu to osoby z Pokolenia Z. Obecnie w całej sieci Żabka spośród ponad 10 000 franczyzobiorców aż 2 844 osoby to przedstawiciele tej generacji.

– Młodzi chcą działać na własny rachunek, ale nie kosztem poczucia bezpieczeństwa. W Żabce dajemy im możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy, ograniczając ryzyko – najpierw w ramach programu „Bezpieczny Start”, a następnie poprzez sprawdzony model franczyzowy. Dzięki temu Pokolenie Z może realizować ambicje przedsiębiorcze z solidnym zapleczem wsparcia i know-how – mówi Przemysław Kijewski, chief operating officer w Żabka Polska.

Polisa, która chroni franczyzobiorców

Przedsiębiorcy współpracujący z Żabką mogą liczyć również na unikalne na rynku zbiorowe ubezpieczenie dedykowane osobom prowadzącym działalność franczyzową.

– „Polisa na biznes”, czyli zbiorowe ubezpieczenie dla franczyzobiorców, to produkt przygotowany przez Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z grupy PZU. Jest odpowiedzią na potrzeby m.in. młodych przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach systemu franczyzowego, zapewniając im ochronę w razie trudnych sytuacji biznesowych, ale także możliwość rozwoju – podkreśla Wojciech Kmiecicki, dyrektor biura ubezpieczeń korporacyjnych TUW PZUW.

Jaki jest klucz do sukcesu młodych przedsiębiorców?

Raport Work War Z, zrealizowany przez Enpulse i specjalistów z SGH we współpracy z kilkunastoma uczelniami, pokazuje, że 16% przedstawicieli Pokolenia Z w Polsce preferuje prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Wśród tej grupy dominują osoby studiujące – aż 21% z nich deklaruje chęć otwarcia firmy jeszcze przed rozpoczęciem kariery zawodowej. Mimo rosnących aspiracji, ponad 70% badanych wskazuje, że preferuje klasyczną umowę o pracę, która daje poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Z kolei 47% respondentów jako najważniejsze kryterium pracy podaje wysokość wynagrodzenia, a 30% – atmosferę w zespole.

– Pokolenie Z wyrasta w kulturze start-upów i wolności zawodowej. Często wciąż oczekuje zabezpieczeń, które daje etat. Czy w związku z tym przedsiębiorczość jawi im się jako atrakcyjna droga rozwoju? Na pewno jest to pokolenie chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością – mówi dr hab. Joanna Żukowska, profesor Szkoły Głównej Handlowej.

Czy Grupa Żabka prowadzi tylko Żabki?

Grupa Żabka to ekosystem convenience, który obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 12 000 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia.

Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio.

W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką froo.

Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Obecnie Żabki prowadzi ponad 10 000 lokalnych przedsiębiorców.

 

 

13. listopad 2025 00:56