Kilkanaście firm, teoretycznie konkurujących ze sobą na co dzień, złożyło wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o utworzenie wspólnego przedsiębiorcy. To 11 sieci detalicznych: Gram Sadeccy, Paleo-1, Polska Grupa Zakupowa Kupiec, Grupa Passa, Tomi Markt, Kaprys Polski Sklep, Paulinka, Bort-Wimar, An-Mar Handel, Trójka, DH Solo - łącznie kilkaset sklepów z południowej i centralnej Polski.
- Z kilkoma kolejnymi sieciami trwają rozmowy. Lista jest otwarta na nowych udziałowców pod warunkiem, że reprezentują polski detal, posiadają własny magazyn i własny transport - ujawnia nam Marek Mentel, reprezentujący udziałowców spółki w organizacji.
Czy na południu Polski powstaje nowa grupa zakupowa?
Ugruntowana pozycja na rynku, stały rozwój i wiarygodność - takim kluczem kierowano się dobierając partnerów do nowej spółki. Dowiedzieliśmy się, że sam pomysł kiełkował już od lat, a inicjatorem pierwszych rozmów był Mirosław Sadecki z Gram Market.
Na pytanie w jakim celu powoływane jest wspólne przedsiębiorstwo i czy to będzie nowa grupa zakupowa, Marek Mentel odpowiada tak: - Nie, nie jesteśmy sojuszem zakupowym. Naszym celem jest kreacja i rozwój marek własnych. Każda sieć z osobna jest za mała, aby sprostać minimum produkcyjnym wyznaczanych przez producentów. Widzimy stale rosnący udział marek własnych w handlu detalicznym - musimy reagować na trendy i oczekiwania klientów.
Spółka będzie właścicielem marek własnych, brandów, a więc poprzez udziałowców marki własne będą wspólną własnością udziałowców. W pierwszym etapie firma chce stworzyć kilkadziesiąt produktów “we wszystkich istotnych kategoriach”. Na razie nie jest ujawniana ani nazwa firmy, ani marki własnej. - Jest propozycja, ale nie chcemy jej ujawniać przed zarejestrowaniem - mówi Marek Mentel.
Kiedy pojawi się nowa marka własna?
Wiadomo za to, kim będą producenci marek własnych nowej spółki. To wytwórcy, z którymi już od lat współpracują udziałowcy nowej organizacji. - Jesteśmy też otwarci na nowych, gdyż powtarzalna dobra jakość marek własnych jest i będzie dla nas priorytetem - zaznacza Marek Mentel.
Spodziewa on się pozytywnej decyzji UOKiK-u za kilka tygodni. - Wtedy potrzebujemy około trzech miesięcy, aby wprowadzić pierwsze produkty na półki sklepów partnerskich - podsumowuje.
