Małe sklepy na wyginięciu? Ile placówek handlowych zamyka się w Polsce?
Najnowsze dane pokazują, że liczba sklepów w Polsce wciąż maleje. Wciąż jest ich kilkaset tysięcy, ale bilans jest ujemny. Dochodzą także nowe placówki. Jakie sklepy się otwierają? Ile przedsiębiorstw zamknęło się od początku roku?
Ile sklepów było w Polsce na koniec 2024 roku?
Z danych Dun & Bradstreet Poland wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce funkcjonowały 367 154 sklepy. Ta liczba należy już jednak do przeszłości. W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano kurczenie się liczby sklepów. To nie nowość na rynku, a raczej utrzymujący się od dłuższego czasu trend. Dla porównania w 2024 roku liczba punktów handlowych spadła o 0,52 proc. w stosunku do grudnia 2023, z kolei wtedy odnotowano o 0,82 proc. sklepów mniej względem roku 2022.
Ile sklepów zamknęło się w 2025 roku?
Na początku drugiego półrocza 2025 roku w Polsce działało 365,2 tys. placówek handlowych. To o około 2 tys., czyli 0,5 proc. mniej niż na koniec poprzedniego roku. Spośród 28 kategorii sklepów, monitorowanych przez Dun & Bradstreet, spadek odnotowano w aż 18.
Jakie sklepy zamykają się w Polsce?
Jak wynika z danych Dun & Bradstreet, cytowanych w mediach, największy spadek liczby sklepów odnotowano w odniesieniu do:
- sklepów z odzieżą i obuwiem,
- sklepów z częściami motoryzacyjnymi,
- sklepów z używaną odzieżą,
- placówek komputerowych,
- sklepów z zabawkami.
Nowe placówki handlowe: w jaki biznes inwestują Polacy?
Zmiana całkowitej liczby placówek handlowych w Polsce jest dynamiczna, część sklepów bowiem zamyka się, inne są otwierane. Te dane także uwzględnia raport Dun & Bradstreet. Okazuje się, że w pozostałych 10 spośród 28 monitorowanych kategorii liczba punktów sprzedaży wzrosła. Najwięcej w Polsce otwiera się warzywniaków, piekarni, sklepów alkoholowych, sklepów ze sprzętem AGD, sklepów z artykułami sportowymi, medycznych oraz punktów jubilerskich.
Z jakimi wyzwaniami mierzą się przedsiębiorcy?
Kryzys dopadł już także duże sieci handlowe. Pojawiają się kolejne doniesienia o redukcji etatów oraz zamykaniu placówek. Zarówno giganci, jak i mniejsi gracze na rynku muszą mierzyć się od lat z tymi samymi kłopotami. Ich wrogami są zakupy online, koszty pracy i utrzymania sklepów oraz zmiany w prawie, narzucające im nowe obowiązki. Efekt jest zauważalny: liczba sklepów powoli, lecz systematycznie idzie w dół.
Ile małych sklepów zamyka się w Polsce?
Dostępne dane z raportu Dun & Bradstreet Poland nie precyzują, ile małych sklepów czy punktów franczyzowych zamknęło się w pierwszym półroczu 2025 roku. Skądinąd wiadomo jednak, że liczba transakcji w sklepach małoformatowych spada. Jak podaje Polska Izba Handlu, w maju 2025 całkowita wartość sprzedaży w tego typu punktach sprzedaży była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła aż o 12 proc. To może oznaczać drogę ku przepaści, za krawędzią której majaczy widmo zamykania kolejnych przedsiębiorstw.
Franczyza: czy to wciąż stabilne rozwiązanie?
Podczas gdy inne punkty sprzedażowe są zamykane, sieci franczyzowe wciąż stawiają na ekspansję. Dla przykładu, na koniec 2024 roku liczba sklepów sieci Żabka przekroczyła 11 000, a firma nie zwalnia tempa. Co więcej, placówki są dość stabilne, a rotacja stosunkowo niewielka. Punkty franczyzowe wykazują większą odporność na kryzys, co jednak nie oznacza, że zupełnie ich on nie dotyka.