22.10.2025 / 13:49
StoryEditor

Polacy dosłownie rzucili się na meble, RTV i AGD. Sprzedaż wystrzeliła o 16%!

Polacy dosłownie rzucili się na meble, RTV i AGD. Sprzedaż wystrzeliła o 16 procent (fot. Canva)Canva

Konsumpcja w Polsce wyraźnie przyspiesza – wynika z danych GUS. Sprzedaż dóbr trwałego użytku, zwłaszcza mebli, RTV i AGD, rośnie w imponującym tempie. Eksperci Credit Agricole sprawdzają, czy to trwały trend, czy jedynie chwilowy skok popytu.

W artykule przeczytasz:

  • Wzrost sprzedaży detalicznej napędzany… kalendarzem
  • Znaczny wzrost popytu na dobra trwałego użytku
  • Wzrost cen usług hamuje
  • O ile będzie rósł rynek FMCG?

Wzrost sprzedaży detalicznej napędzany… kalendarzem

Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) o sprzedaży detalicznej pokazują, że konsumpcja w Polsce nabiera tempa. We wrześniu dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zwiększyła się do 6,4% rok do roku (r/r). Jest to znaczne przyspieszenie w porównaniu do sierpnia, kiedy GUS odnotował wzrost rzędu 3,1%. Natomiast nominalna dynamika sprzedaży osiągnęła poziom 6,6% r/r, wobec 3,0% w sierpniu.

Jakub Olipra, starszy ekonomista w Credit Agricole Bank Polska wskazuje, że głównym czynnikiem sprzyjającym wzrostowi dynamiki sprzedaży detalicznej były efekty kalendarzowe. We wrześniu 2025 r. był o jeden dzień roboczy więcej niż przed rokiem. Dodatkowo w sierpniu 2025 r. liczba dni roboczych była o jeden dzień mniejsza niż w sierpniu 2024 roku.

– Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmniejszyła się we wrześniu o 0,6% m/m. Tym samym pozostaje ona nadal poniżej swojego globalnego maksimum odnotowanego w kwietniu – wskazuje Jakub Olipra.

Znaczny wzrost popytu na dobra trwałego użytku.

Analityk zwraca uwagę na utrzymującą się wysoką dynamikę sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku. Zwłaszcza dwie kategorie produktów imponują wzrostami:

  • „Meble, RTV, AGD” – w tej kategorii dynamika sprzedaży we wrześniu wyniosła 16,1% r/r.
  •  „Pojazdy samochodowe, motocykle i części” – wzrost we wrześniu na poziomie 15,0% r/r.

Jakub Olipra prognozuje, że popyt na dobra trwałego użytku będzie dalej rósł w najbliższych miesiącach. W jego opinii, wskazuje na to chociażby poprawa wskaźnika koniunktury konsumenckiej GUS. Dane te pokazują skłonność gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów.

– Jednocześnie 6-miesięczna średnia ruchoma dla dynamiki tzw. sprzedaży bazowej, czyli sprzedaży po wyłączeniu samochodów, paliw i żywności, osiągnęła we wrześniu najwyższą wartość od stycznia 2023 r. Wskazuje to na trwałość ożywienia popytu konsumpcyjnego – podsumowuje Jakub Olipra.

Wzrost cen usług hamuje

Choć popyt konsumpcyjny przyspiesza, dynamika wzrostu cen usług wyraźnie słabnie. We wrześniowej strukturze inflacji zanotowano spadek dynamiki cen usług z 6,0% r/r w sierpniu do 5,8% r/r. Jest to najniższy poziom odnotowany od listopada 2019 roku.

– Choć tempo wzrostu cen usług nadal znacząco przewyższa tempo wzrostu cen towarów (1,9% r/r we wrześniu), to jego obniżenie sygnalizuje stopniowe zmniejszenie presji inflacyjnej – zauważa Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

W jego opinii, struktura wrześniowej inflacji, w połączeniu ze spadkiem cen ropy, może zwiększać prawdopodobieństwo obniżki stóp procentowych na listopadowym posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej.

O ile będzie rósł rynek FMCG?

Warto dodać, że rosnący popyt będzie dotyczyć również segmentu FMCG. Analitycy ASM Group prognozują, że rynek FMCG w Polsce w najbliższych latach będzie rósł w tempie 4-5 proc. rocznie.

Eksperci ASM Group podkreślają, że konsumenci pozostają bardzo wrażliwi na ceny. To natomiast może zwiastować zaostrzenie się wojny cenowej między sieciami handlowymi.

Więcej na ten temat w artykule: Rynek FMCG w Polsce będzie rósł. Co i jak bardzo go napędzi?

image

Kobiety napędzają Żabkę – 65% franczyzobiorców to przedsiębiorcze Polki

22. październik 2025 21:36