Co to jest franczyza?
Definicje franczyzy nie zawsze wyrażają jej istotę, skupiając się na różnych cechach tego zjawiska. Wyjaśniając, co to właściwie jest, należy zacząć od tego, że franczyza jest modelem prowadzenia biznesu, w którym przedsiębiorca współpracuje z większą siecią. Sieć ta udostępnia jednostkowemu podmiotowi swoją markę (w tym znaki towarowe) i koncepcję działalności, oferując mu również wsparcie w toku jej prowadzenia. Przedsiębiorca odwdzięcza się za to, płacąc firmie, pod którą podlega.
Franczyza to model, który kusi, bowiem pozwala wejść na rynek pod szyldem znanej marki, zmniejsza ryzyko porażki, a także gwarantuje mniejsze lub większe wsparcie pod wieloma względami. Zarazem jednak właściciel takiego przedsiębiorstwa musi liczyć się z koniecznością podporządkowania, w tym zwłaszcza pod kątem modelu biznesowego, realizacji planów sprzedażowych czy wytycznych marketingowych. Dobra franczyza to taka, w której na umowie korzystają obie strony.
Franczyzobiorca – kto to?
Słowo “franczyzobiorca” nietrudno rozkodować, bo zawiera w sobie sedno swojego znaczenia. Franczyzobiorca to ten, kto bierze franczyzę, czyli przedsiębiorca, który podpisuje umowę franczyzową i w ten sposób staje się współpracownikiem większej sieci. Zarazem w momencie zawarcia tej umowy zyskuje on prawa, wynikające z jej zapisów, w tym na przykład prawo do korzystania z nazwy czy ze znaków towarowych, oraz zobowiązuje się do wykonania zawartych w dokumencie obowiązków, na przykład odprowadzania opłaty franczyzowej do sieci.
Franczyzodawca – kto to?
Drugą stroną umowy franczyzowej jest franczyzodawca. Pod tą nazwą występuje zwykle większa firma, wstępująca w relację z mniejszym przedsiębiorstwem. Na mocy umowy franczyzowej udziela ona swojemu partnerowi licencji na korzystanie ze znaków towarowych, ale także deklaruje wsparcie w postaci wdrożenia w koncepcję biznesową oraz pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym szkoleń czy wsparcia technicznego. W zamian otrzymuje od franczyzobiorcy opłaty franczyzowe.
Franczyza twarda i franczyza miękka – jakie różnice?
W gąszczu pojęć, związanych z prowadzeniem franczyzy, występuje również franczyza twarda oraz miękka. Co kryją w sobie te hasła? Franczyza twarda określa relację, w której przedsiębiorca musi ściśle przestrzegać reguł działalności i standardów, które narzuca sieć. To franczyzodawca decyduje o takich elementach, jak asortyment, wybór dostawców, wizualizacja sklepu, akcje promocyjne i tak dalej. Taka współpraca odpowiada detalistom, chcącym skupić się na prowadzeniu biznesu i z chęcią przekierowującym odpowiedzialność za decyzje zwierzchniemu podmiotowi.
Z kolei franczyza miękka to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy cenią sobie większą niezależność. W tym przypadku umowa franczyzowa stanowi rodzaj wzbogaconej współpracy sklepu z dystrybutorem. Franczyzobiorca ma więcej możliwości samodzielnego działania, ale zarazem w mniejszym stopniu może liczyć na wsparcie od “starszego brata” - franczyzodawcy.
Franczyza – oferty
Wybór franczyzodawcy to ważny krok w prowadzeniu biznesu. Oferta może nieraz przyprawić o zawrót głowy, bowiem w modelu franczyzowym działa wiele znanych sieci, takich jak Carrefour, Żabka czy Odido. Podstawowa decyzja to wybór branży i tę podejmuje się zwykle na samym początku.
Przeglądając katalogi poszczególnych przedsiębiorstw, należy zwracać uwagę na standardy sieci, krążące o nich opinie, a także na perspektywy – lepiej nie wchodzić we współpracę z firmą, która przechodzi okres stagnacji, a jej dalszy los jest niepewny. Dobre cechy franczyzodawcy to między innymi: rozpoznawalna marka, szeroka oferta ważnych w codziennym życiu produktów i usług, wysokie standardy, duża grupa klientów. Cenne są także rozbudowane oferty szkoleń i informacje na temat możliwości wynegocjowania korzystnej umowy franczyzowej.
Chcesz zrobić pierwszy krok w świecie franczyzy? Zajrzyj do naszego katalogu i poszukaj partnera dla siebie. Katalog znajdziesz w zakładce katalog franczyzowy.