Jak wynika z najnowszego badania "Indeks przedsiębiorczości", zrealizowanego we współpracy sieci Intermarché i Bricomarché z agencją SW Research, franczyza pozostaje atrakcyjną formą działalności, łączącą niezależność z bezpieczeństwem i wsparciem operacyjnym. Jak tłumaczą analitycy, umożliwia ona korzystanie z gotowego modelu biznesowego, rozpoznawalnej marki i infrastruktury wsparcia (szkolenia, marketing, doradztwo prawne).
- Z najnowszej edycji "Indeksu Przedsiębiorczości" wynika, że 57 procent osób zainteresowanych franczyzą postrzega ją jako model, który zwiększa szanse na sukces - mówi Bartłomiej Tarłowski, Menedżer ds. Rozwoju Franczyzy i Komunikacji Korporacyjnej w Grupie Muszkieterów.
Przedstawiciel firmy dodaje, że to znaczący wzrost względem 2023 r. Wówczas tego typu zdania było 48 procent ankietowanych. Tarłowski wskazuje jednocześnie, że na wysokie pozycje wśród zalet modelu franczyzowego wysuwają się również:
- Dostęp do planu biznesowego - 29 procent,
- Kompleksowe szkolenia i wsparcie oferowane przez franczyzodawcę - 36 procent.
Handel nadal najpopularniejszą branżą
Z wyników trzech edycji "Indeksu Przedsiębiorczości" Intermarché i Bricomarché wynika, że handel niezmiennie dominuje jako branża preferowana przez osoby planujące otworzenie własnego biznesu, osiągając poziom 34 procent w grudniu 2024 roku.
W ramach tego sektora widać jednak spadek zainteresowania niektórymi segmentami, takimi jak artykuły dziecięce (2 procent) oraz kosmetyki i biżuteria (4 procent). Z kolei sektor odzieżowy zyskuje na popularności, osiągając 12 proc. wskazań w trzeciej edycji badania. Zmiany te mogą być efektem rosnącej dominacji zakupów online oraz dynamicznych przekształceń w branży e-commerce, które sprzyjają przedsiębiorcom oferującym produkty odzieżowe w nowoczesnych kanałach sprzedaży.
Eksperci informują, że spadek zainteresowania technologiami, które zmniejszyło się z ponad 9 proc. w listopadzie 2023 roku do poniżej 6 proc. na koniec 2024 roku, może wynikać z kilku czynników. Wzrost konkurencji, trudności w pozyskiwaniu wysoko wykwalifikowanego kapitału ludzkiego i technologicznego oraz wyzwania związane z innowacjami ograniczają potencjał tego segmentu.
Podobny trend spadku zainteresowania dotyczy również branży ubezpieczeniowej. W listopadzie 2023 roku 5 proc. ankietowanych planujących otworzenie własnego biznesu wskazywało ten sektor, nieco ponad rok później tylko 1 procent. Może to sugerować, że potencjalni przedsiębiorcy postrzegają ten rynek jako mocno nasycony i obawiają się trudności w pozyskiwaniu nowych klientów oraz rosnącej konkurencji.
"Indeks przedsiębiorczości"
"Indeks Przedsiębiorczości" Intermarché i Bricomarché to cykliczne badanie, które analizuje gotowość Polaków do zakładania działalności gospodarczej. Badanie przeprowadzone zostało przez agencję SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii. Pierwsza edycja odbyła się w listopadzie 2023 roku. Kolejne edycje zrealizowane w 2024 roku, umożliwiły szczegółową analizę zmieniających się trendów oraz oczekiwań potencjalnych przedsiębiorców.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). W pierwszej edycji udział wzięło 1002 dorosłych Polaków, w drugiej edycji 1000 osób, a w trzeciej – 1013. Zebrane dane dotyczyły m.in. planów biznesowych, preferencji branżowych, gotowości do inwestycji oraz zmian w postawach Polaków wobec zakładania firm. Dzięki tym edycjom możliwe było monitorowanie dynamiki gotowości do otwierania działalności gospodarczej w Polsce oraz identyfikowanie głównych czynników wpływających na decyzje o rozpoczęciu biznesu.