18.01.2024 / 16:14
StoryEditor

Czy Polacy są gotowi na własny biznes? Franczyza wychodzi im naprzeciw

Wielu Polaków marzy o prowadzeniu sklepu.
Czy Polacy są zainteresowani otworzeniem własnego biznesu? Sporo osób zastanawia się nad otworzeniem działalności gospodarczej. Potwierdzają to najnowsze badania zrealizowane przez Grupę Muszkieterów we współpracy z SW Research. Ci co marzą o własnej firmie, mają często obawy czy podołają wyzwaniu, dużym nakładom inwestycyjnym oraz późniejszym kosztom bieżącym prowadzenia działalności. Rozwiązaniem może być przystąpienie do franczyzy, która ogranicza wiele z tych kosztów do minimum.

Co piąty Polak chce mieć firmę

Ukazał się właśnie pierwszy Indeks Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché, który przynosi szereg ciekawych danych na temat przedsiębiorczości Polaków. Wynika z niego że niemal co piąty ankietowany chciałby zostać przedsiębiorcą. Natomiast 2,7 procent ankietowanych jest w pełni przygotowanych do założenia własnej firmy w krótkiej perspektywie czasowej.

Co motywuje do wejścia we własny biznes?

Z badania wynika, iż najczęstszym czynnikiem motywującym Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej okazuje się możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, dająca duże poczucie niezależności. Wskazuje ją 29,5 procent ankietowanych w grupie osób albo prowadzących już własny biznes, albo się do tego przymierzających. Na drugim miejscu znajduje się możliwość uzyskania większego zarobku, którą docenia niemal tak samo liczna grupa osób, 29,1 procent spośród wszystkich ankietowanych posiadających własną działalność lub planujących ją otworzyć. Podium zamyka chęć realizacji marzenia z wynikiem 24,8 procent. 

Dużą grupę obecnych i potencjalnych przedsiębiorców przekonuje do zakładania biznesu perspektywa posiadania większego wpływu na to, ile i kiedy będą pracować (24 procent), połączenia życia zawodowego z pasją czy zainteresowaniami (22,9 procent) lub większego rozwinięcia umiejętności i kompetencji (22,9 procent).

Handel najchętniej wybierany

Ci którzy chcą wystartować z własną działalnością gospodarczą w głównej mierze rozważają wejście w handel – jest to niemal 40 procent ankietowanych w tej grupie. Wśród nich największa część przyszłych przedsiębiorców chciałaby sprzedawać ubrania (9 proc.), artykuły do domu lub ogrodu (8 proc.) lub kosmetyki i biżuterię (7 proc.). Nieco mniejsza bierze też pod uwagę handel artykułami dziecięcymi (6 proc.), spożywczymi (4 proc.) lub gospodarstwa domowego i RTV (4 proc.). Na dalszych miejscach są technologie informatyczne i produkcja.

Ile pieniędzy na własny biznes?

Odpowiedni kapitał na start jest konieczny do otworzenia własnego biznesu, z czego zdają sobie sprawę badani. Prawie połowa z nich (47 proc.) jest w stanie przeznaczyć na ten cel kwotę powyżej 10 tys. złotych i nie wyższą niż 50 tys. złotych. Natomiast 32 procent badanych ma trochę mniejszy budżet w wysokości do 10 tys. złotych. Pozostała część ankietowanych jest w stanie wyłożyć kwotę od 50 do 100 tys. złotych (to 17 proc. ankietowanych w tej grupie) lub więcej, tj. powyżej 100 tys. złotych (4 proc. respondentów).

Co powstrzymuje przed wejściem ścieżkę własnego biznesu?

Najczęściej wymienianym powodem, który powstrzymuje przed założeniem działalności gospodarczej jest brak znajomości obowiązującego prawa oraz strach przed tzw. „biurokracją”, czyli formalnościami związanymi z prowadzeniem działalności. Obawia się tego aż 33 procent ankietowanych. Na dalszym miejscu jest ryzyko związane z zarządzaniem własnym biznesem, w tym finansowe (32 proc.) i brak wystarczającego kapitału na start (31 proc.).

Wiele osób nie decyduje się też na otworzenie własnej działalności ze względu na brak odpowiedniego doświadczenia czy wiedzy na temat prowadzenia biznesu (30 proc,), brak pomysłu na biznes (27 proc.) lub brakuje im motywacji do działania (17 proc.). Sytuacji nie ułatwia też obecna inflacja i drastyczny wzrost kosztów prowadzenia własnej działalności – odczuwalny zarówno przez mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa.

Franczyza jako pomysł na biznes i model prowadzenia własnej firmy

Ci, którzy są zainteresowani otworzeniem własnego biznesu, najczęściej myślą o tradycyjnym modelu działalności, czyli w pełni samodzielną firmą i zarządzanie nią. Taki zamysł na 67 procent respondentów. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszy się, jako model, współpraca biznesowa, inaczej partnerstwo czy współwłaścicielstwo. Postawiłoby na nią 23 proc. respondentów chcących otworzyć własny biznes. Trzecim najchętniej wskazywanym rozwiązaniem okazuje się franczyza. Jest nią jednak zainteresowany zaledwie co ósmy ankietowany Polak chcący zostać przedsiębiorcą (12,5 proc.). Jednak wyprzedza o kilka punktów procentowych model biznesowy jakim jest start-up.

Należy postawić pytanie, co sprawia, że Polacy interesują się franczyzą? Ankietowani w ramach „Indeksu Przedsiębiorczości Intermarché oraz Bricomarché”, którzy deklarują chęć zostania franczyzobiorcami wskazują przede wszystkim na unikalną możliwość korzystania z rozpoznawalnej marki (57 proc.), a także wsparcie i szkolenia ze strony firmy udzielającej franczyzy (48 proc.), sprawdzony model biznesowy (48 proc.) i możliwość łączenia niezależności ze współpracą ze sprawdzoną marką i wsparciem franczyzodawcy (48 proc.).

- Badanie pokazało, że franczyza, jako model biznesowy, nie jest pierwszym wskazaniem wśród ankietowanych, którzy planują otworzyć własną firmę. Na pewno jest tutaj przestrzeń, aby dotrzeć do nich z przekazem na temat korzyści, jakie można uzyskać dzięki współpracy ze sprawdzoną marką, która cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku  – mówi Bartłomiej Tarłowski, Menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché. 

- Jako Grupa Muszkieterów oferujemy przyszłym przedsiębiorcom dostęp do wypracowanego i stale udoskonalanego know-how obejmującego każdą dziedzinę istotną w prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa. Dojście do takiego stanu wiedzy w pojedynkę to długotrwały i kosztowny proces. Wejście we franczyzę pozwala korzystać z doświadczenia innych – dodaje.

Franczyza jako model biznesowy ma przed sobą jeszcze bardzo dobre perspektywy. To pomysł na biznes, który często wymaga dużo mniejszego wkładu kapitałowego niż biznes realizowany od A do Z. Dzięki know-how, procedurom i szkoleniom pomaga także na unikniecie wielu kosztownych potknięć i pomyłek biznesowych.

15. październik 2024 08:28