01.07.2025 / 14:42
StoryEditor

Stokrotka ujawniła, ile ma sklepów we franczyzie. Zdradziła też, z iloma się pożegnała

Sklep Stokrotka w Nowym Dworze Mazowieckim.Stokrotka

Sieć Stokrotka prowadzi przegląd poszczególnych placówek handlowych pod kątem ich rentowności, a uznane za nieperspektywiczne zostają zamknięte. Wiemy, ile sklepów liczy obecnie sieć i ile z nich działa we franczyzie.

Z artykułu dowiesz się:

  • Ile sklepów ma sieć Stokrotka?
  • Nakłady inwestycyjne Stokrotki w 2025 r.
  • Przychody Stokrotki w 2024 r.
Ze sprawozdania finansowe spółki Stokrotka wynika, że w 2024 roku operator, który prowadzi działalność na terenie całego kraju, najwięcej przychodów uzyskuje w województwie lubelskim (niemal 30 proc.). Sprzedaż w pozostałych województwach nie przekraczała 13 proc. przychodów spółki, a sprzedaż zagraniczna (WDT) miała znaczenie marginalne (0,04 proc.). 

Ile sklepów ma sieć Stokrotka?

I tak, na dzień 31 grudnia 2024 roku funkcjonowało 981 pawilonów handlowych zorganizowanych w formatach: supermarket własny (429), market własny (377), sklepy franczyzowe (81), express (86) oraz optima (8). 

W 2024 roku spółka przejęła lub otworzyła 42 placówki handlowe w tym: 25 supermarketów, 5 marketów, 6 sklepów franczyzowych, 6 sklepów formatu express. Zamknięto 26 sklepów własnych oraz zakończono 11 umów franczyzowych.

Cykl konwersji gotówki w 2024 roku wyniósł 20,8 dnia i nieznacznie poprawił się w porównaniu do 2023 roku (+0,1 dnia). Wskaźnik rotacji zapasów pogorszył się o 0,8 dnia, co było efektem gorszego od założonego poziomu sprzedaży. Poprawiono za to poziom należności (o 1,5 dnia). Osiągnięto to głównie poprzez renegocjacje i zakończenie nieefektywnych umów franczyzowych. 

- Spadek poziomu rotacji zobowiązań wynikał ze spadku zobowiązań niehandlowych. Poziom rotacji zobowiązań handlowych poprawił się o 0,7 dnia. W 2024 roku wskaźniki płynności kształtowały się na podobnym do roku poprzedniego poziomie - słyszymy w Stokrotce.

Nakłady inwestycyjne Stokrotki w 2025 r.

W 2024 roku łączne wydatki inwestycyjne w spółce Stokrotka wyniosły ponad 169 mln zł. W 2025 roku operator chce ponieść nakłady inwestycyjne do kwoty 311,3 mln zł. Spółka planuje sfinansować zaplanowany na 2025 rok rozwój częściowo ze środków własnych, częściowo ze środków zewnętrznych w ramach zarządzania płynnością w obrębie grupy lub od podmiotów niepowiązanych.

Jakie ma plany zarząd spółki? W tym roku chce przeprowadzić m.in. dalsze inwestycje w środki trwałe i oprogramowanie. Zakłada również obniżanie kosztów operacyjnych poprzez wdrażanie rozwiązań organizacyjnych i informatycznych oraz zwiększanie skali działania, pozyskanie atrakcyjnych lokalizacji na potrzeby prowadzenia działalności handlowej, rozszerzanie i uzupełnianie oferty handlowej a także szkolenie zawodowe pracowników, tworzenie motywacyjnych systemów oceny pracy, budowanie kreatywnych zespołów.

Przychody Stokrotki w 2024 r. 

W 2024 roku wartość przychodów ze sprzedaży spółki wzrosła o 3 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost ten osiągnięto głównie dzięki nowym otwarciom oraz urocznieniu rezultatów sprzedaży sklepów otwartych w 2023 roku. Wzrost sprzedaży sklepów mierzony wskaźnikiem LFL wyniósł 0,2 proc.

Jak ustaliliśmy, na wyniki spółki w 2024 roku główny wpływ miało zaostrzenie się walki konkurencyjnej na rynku. Agresywne kampanie promocyjne głównych graczy rynkowych nie pozostawiły przestrzeni na dostosowanie cen sprzedawanych przez Stokrotkę dóbr do zmieniających się kosztów prowadzenia działalności. Zmiana cen sprzedaży towarów w 2024 roku była bliska 0 proc., a względny zysk na sprzedaży spadł w 2024 roku o 0,2 proc. W tym samym czasie, względne koszty prowadzenia działalności Spółki wzrosły o 1,7 proc.

Wzrost ten widoczny był głównie w dwóch elementach kosztotwórczych tj. kosztach personalnych (wzrost o 1,2 proc.) oraz kosztach najmu (wzrost o 0,4 proc.). Kluczowym elementem wpływającym na wzrost kosztów personalnych były decyzje rządowe kształtujące poziom płacy minimalnej, która wzrosła w 2024 roku o ponad 20 proc. Podejmowane przez zarząd działania optymalizacyjne częściowo ograniczyły wpływ tej zmiennej na wyniki spółki (o ok.50 proc.).

W 2024 roku zarząd podejmował również działania optymalizacyjne w obszarze kosztów najmu (negocjacje stawek, optymalizacja powierzchni, podnajem). Pozytywnie należy ocenić również ograniczenie kosztów mediów o ok. 10 proc. (głównie kosztów energii elektrycznej), które osiągnięto poprzez inwestycje w instalacje fotowoltaiczne oraz optymalizację procesu zakupu energii.

Wlaścicielem sieci Stokrotka jest Maxima Grupe, która prowadzi sieci handlowe Maxima w Litwie, Łotwie i Estonii, Stokrotka w Polsce oraz T Market w Bułgarii. Polska jest dla Maxima Grupe jednym z głównych miejsc rozwoju.

 

 

 

14. lipiec 2025 16:01