05.01.2024 / 10:56
StoryEditor

Jak zadbać o ekspozycję żywności dla psów i kotów?

Produkty na półce powinny tworzyć logiczne bloki – osobno grupujemy żywność dla psów, osobno dla kotów.Masalski.pl
Budowanie ekspozycji karmy dla zwierząt opiera się na kilku podstawowych zasadach. Warto wiedzieć, jak skomponować półkę, która pozwoli zwiększyć zyski ze sprzedaży kategorii pet food.

Karma dla psów i kotów to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku FMCG. W Polsce mamy blisko 8 mln psów i ponad 6 mln kotów. Niespełna 20 proc. z nich żywi się karmą gotową. W krajach Europy Zachodniej wskaźnik ten jest dwu-, trzykrotnie wyższy. Polacy dbają o czworonogi, coraz więcej osób kupuje dla nich pełnowartościowe produkty gotowe. Powoduje to stały, kilkuprocentowy wzrost wartości kategorii rok do roku.

Jak zauważa Andrzej Dołęga, key account manager pet Poland w firmie Spectrumbrands, będącej właścicielem marki Iams, zwiększa się także liczba kanałów dystrybucji żywności dla zwierząt. – Klienci mogą się dziś zaopatrywać w karmę zarówno w super- i hipermarketach, dyskontach, wyspecjalizowanych sklepach zoologicznych, jak i u lekarzy weterynarii. Karmy dla zwierząt są także dostępne w osiedlowych sklepach spożywczych oraz w centrach ogrodniczych – wymienia ekspert. Coraz większą rolę odgrywają ponadto sklepy internetowe.

To tu, to tam

Z badań prowadzonych przez firmę Spectrumbrands wynika, że konsumenci czterokrotnie częściej odwiedzają sklepy spożywcze niż zoologiczne. W wielu placówkach, nie tylko wielkopowierzchniowych, istnieją już działy i stoiska z karmą dla zwierząt.

Przygotowanie ich poprawnej ekspozycji należy rozpocząć od rozdzielenia produktów dla kotów i psów, a następnie karm mokrych (puszek, saszetek, tacek) od suchych. – Przekąski dla psów i kotów, ponieważ są to produkty impulsowe, należy umieścić na różnego rodzaju podajnikach ekspozycyjnych bądź paskach w okolicy produktów suchych i mokrych, ale także w pobliżu artykułów komplementarnych – wyjaśnia Marcin Koszyk, dyrektor działu obsługi klienta w ASM Sales Force Agency. – Wiadomo, że klient szybciej coś kupi, gdy ekspozycja produktów jest atrakcyjna. To samo w sobie działa jak reklama – zaznacza. Ekspert ASM Sales Force Agency podkreśla, że przygotowując ekspozycję, należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Pierwszą z nich jest widoczność towaru. – Im lepiej wyeksponowany produkt, tym większa szansa, że klient włoży go do koszyka – komentuje nasz rozmówca. Druga zasada to logiczne uporządkowanie na półce lub stojaku. – Produkty powinny być podzielone na kategorie i ułożone we właściwej kolejności, a przy tym łatwo dostępne – tłumaczy ekspert. Trzecią zasadą jest wrażenie obfitości, bo klient musi mieć poczucie szerokiego wyboru.

Rośnij wraz z rynkiem

Marcin Koszyk zwraca uwagę, że warto zadbać o przemyślaną ekspozycję karmy dla zwierząt, gdyż coraz więcej właścicieli zamiast gotować posiłki dla swoich pupili w domu, woli kupić gotowe suche lub mokre przysmaki w sklepie. – Na rynku jest duża konkurencja, co prowokuje producentów do poszukiwania nowych rozwiązań i częstych zmian – mówi dyrektor działu obsługi klienta w ASM Sales Force Agency. I dodaje: – Producenci karmy ulepszają receptury, wprowadzają nowe smaki, dopasowują opakowania do potrzeb właścicieli i ich pupili, inaczej mówiąc, opakowania są bardziej poręczne i łatwiej je porcjować i przechowywać. W ofercie znajdziemy produkty dla szczeniaków, psów dorosłych, dużych i małych, aktywnych i „kanapowych”. Podobnie jest, jeżeli chodzi o karmę dla kotów. Patrząc na rynek z perspektywy ostatnich lat, w przypadku karmy dla kotów największą dynamiką wzrostu cieszą się dania jednoporcjowe, saszetki lub puszki, a w segmencie żywności dla psów coraz ważniejsze stają się przekąski.

13. październik 2024 11:33