29.11.2023 / 14:06
StoryEditor

Na sklepach sieci Delikatesy Centrum pojawiają się panele fotowoltaiczne. Eurocash inwestuje w OZE

Na zdj. sklep Delikatesy Centrum w koncepcie ReFreshmat. prasowe Eurocash
Grupa Eurocash buduje dużą instalację fotowoltaiczną w centrum dystrybucyjnym w Lublinie, wspiera swoich franczyzobiorców w projektach związanych z OZE, zbira i analizuje dane o zużyciu i generowanej emisji CO2 we wszystkich swoich obiektach, oraz pracuje nad koncepcją sklepu samowystarczalnego energetycznie. Co jeszcze chce osiągnąć Eurocash w obszarze zrównoważonego rozwoju?

W zeszłym roku Grupa Eurocash rozpoczęła projekt budowy pierwszej większej instalacji fotowoltaicznej. Projektowana instalacja w centrum dystrybucyjnym w Lublinie będzie posiadała moc 564 kWp i zapewni około 17 proc. rocznego zapotrzebowania obiektu.

– Inwestycja otrzymała już pozwolenie na budowę i warunki przyłączeniowe. Niestety jesteśmy negatywnym beneficjatem sytuacji związanej z powolną transformacją energetyczną po stronie dostosowań sieci w Polsce. Oznacza to, że terminy podane przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego na dostawanie instalacji po stronie sieci wykraczają poza planowany harmonogram inwestycji, zakładający uruchomienie instalacji w pierwszym kwartale 2024. Obecnie jesteśmy w trakcie analizy możliwych rozwiązań – komentuje Sebastian Zientara, menadżer ds. klimatu i ochrony środowiska w Grupie Eurocash.

Dodaje, że biorąc pod uwagę powyższe doświadczenia, jak również informacje o rosnących negatywnych decyzjach w wydawaniu warunków przyłączeniowych, Grupa Eurocash analizuje inne możliwości pozwalające na uniknięcie zatorów po stronie sieci, a jednocześnie realizację inwestycji związanych z budową własnych źródeł OZE.

Panele fotowoltaiczne na dachach sklepów

W ramach grupy prowadzone są mniejsze projekty związane z inwestycjami w fotowoltaikę. Przykładowo, jeden z franczyzobiorców Delikatesów Centrum – sieć Delikatesy Rogala – zrealizował ponad 40 mikroinstalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy przekraczającej 1,3 MWp. Na instalację fotowoltaiki decyduje się także wielu właścicieli placówek Euro Sklep, Gama czy ABC, dzięki czemu ograniczają zużycie energii do ogrzewania swoich obiektów.

– Wspieramy naszych klientów dostarczając odpowiednią wiedzę i narzędzia również w tym zakresie. Jednakże niezależni przedsiębiorcy samodzielnie podejmują decyzje mające wpływ na ich biznes, i to dzięki temu osiągają swoje sukcesy. Rozmawiając z wieloma klientami widzimy, że temat własnych instalacji PV jest dla nich interesujący i każdego roku przybywają nowe instalacje na tych właśnie obiektach – zaznacza Zientara.

Jak Eurocash rozwija OZE?

Obecnie Grupa Eurocash pracuje nad kontraktem typu cPPA, dzięki któremu poprzez długoterminowe zobowiązanie będzie mogła zapewnić budowę źródeł energii wiatrowej i solarnej na terenie kraju.

Co więcej, wszystkie typy obiektów należące do firmy zostały objęte systemem zbierania danych o zużyciu i generowanej emisji CO2. – Pozwala nam to, w podziale na spółki, ale również poszczególne obiekty, analizować dane i najbardziej interesujące przypadki, oraz wyznaczać standard energetyczny dla podobnych obiektów – tłumaczy Zientara.

Obecnie poza własnymi źródłami wytwarzania, Eurocash prowadzi analizy rozwiązań z obszarów: chłodnictwa (wymiana czynnika, chłodzenie adiabatyczne), ogrzewania (odzyski ciepła z układów chłodzenia) oraz energii (optymalizacja taryf, mocy, wyrównywanie napięcia).

Operator pracuje nad koncepcją sklepu samowystarczalnego energetycznie. – Nie ograniczamy się tylko do formatu sklepu. Pracujemy nad maksymalną redukcją emisji CO2 w całym łańcuchu wartości uwzgledniającym: dostawcę, dystrybutora i konsumenta. Jest to wymagający projekt, jednak systematycznie osiągamy ustalone kamienie milowe w jakiego realizacji – wskazuje menadżer ds. klimatu i ochrony środowiska w Grupie Eurocash.

15. październik 2024 08:54