Stoisko rybne w sklepie: czego można się spodziewać?
Lada rybna nie jest najpopularniejszym wyborem, jeśli chodzi o inwestycje w małych sklepach. Taki kierunek rozwoju ma bowiem swoje wymagania. Przede wszystkim konieczne będzie dostosowanie przestrzeni w części sprzedażowej oraz na zapleczu. Przedsiębiorcę czeka również obowiązek poinformowania sanepidu i wprowadzenia jego wymogów, a także szeregu procedur, związanego z wprowadzeniem do obrotu świeżych ryb, z którymi należy zapoznać również pracowników, szkoląc ich pod tym kątem.
Sytuacja dodatkowo skomplikuje się, gdy w okresie świątecznym zechcemy sprzedawać również żywe ryby, np. karpie. Te wszystkie czynniki należy uwzględnić jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji, bowiem może się okazać, że brak nam czasu i zasobów, by iść w tym kierunku i zamiast tego lepiej postawić na inną nowość w przedsiębiorstwie.
Plusy posiadania lady rybnej w małym sklepie
Jeśli w pobliżu nie ma specjalistycznego sklepu rybnego, lada ze świeżymi rybami może być świetnym sposobem na przyciągnięcie klientów. Ryby są zdrowe i chętnie wybierane jako element diety, w wielu domach kultywuje się tradycję bezmięsnych obiadów w piątki i wówczas to właśnie ryby są jednym z najpopularniejszych wyborów. Jeśli będą świeże i dobrej jakości, klienci chętnie po nie wrócą, nie tylko w okresach świątecznych, lecz przez cały rok.
Bez wątpienia zaletą jest stosunkowa unikalność tego rozwiązania. Może ono również przełożyć się na polepszenie wizerunku sklepu jako mającego szeroką ofertę. Jeśli w okolicy działa np. gospodarstwo hodujące ryby bądź przetwórnia, przedsiębiorstwo może nawiązać z nim kontakt i promować się jako współpracujące z lokalnymi firmami.
Sprzedaż żywych ryb w sklepie: co trzeba wiedzieć?
W okresie bożonarodzeniowym wzrasta zainteresowanie konsumentów rybami, które tradycyjnie stanowią podstawę wieczerzy wigilijnej. Nie chcąc “iść na całość”, można pomyśleć o sezonowej sprzedaży. To jednak wiąże się z szeregiem reguł. Po pierwsze zaleca się, by sprzedawać ryby już po ich uśmierceniu, które powinno przebiegać w sposób humanitarny, z dala od oczu dzieci: najlepiej w osłoniętym lub odgrodzonym miejscu.
Żywe ryby należy traktować odpowiednio: powinny mieć do dyspozycji basen z czystą, napowietrzoną wodą w optymalnej dla nich temperaturze (zwykle ok. 4-6 stopni Celsjusza). Jeśli mimo tych rekomendacji decydujemy się sprzedawać żywe ryby, klient musi mieć możliwość przeniesienia ich do domu w pojemniku zawierającym wodę i dającym rybie szansę na przyjęcie naturalnej pozycji. Warto o tym pamiętać, może bowiem okazać się konieczne wprowadzenie do sprzedaży odpowiednich opakowań.
Ile kosztuje inwestycja w ladę rybną?
Stoisko rybne w sklepie oznacza konieczność wyłożenia kosztów początkowych. Pokryją one zakup lady chłodzącej i przygotowanie wnętrza i zaplecza. Witryna chłodnicza, w której można przechowywać ryby, kosztuje średnio ok. 8-12 tys. zł. Produkty premium z tej kategorii mogą sięgać nawet 15-20 tys. zł. Wszystko zależy od decyzji właściciela, należy jednak pamiętać, by lada była dedykowana dla ryb, odporna na korozję i przeznaczona dla produktów zasolonych.
Pragmatyzm powinien dominować nad estetyką, ale trzeba mieć na uwadze, że towary powinny dobrze się prezentować na stoisku, by zachęcić klienta do zakupu. Do tego dochodzi jeszcze koszt szafy lub mroźni, w której ryby będą przechowywane na zapleczu, ewentualnie maszyna do produkcji lodu płatkowego czy wagi. Za te przygotowania zapłacimy ok. 20-25 tys. zł.
Ile zapłaci właściciel sklepu za przystosowanie do sprzedaży ryb?
Jeśli sklep nie jest dostosowany do sprzedaży ryb, oznacza to kolejne inwestycje: w wentylację i system neutralizacji zapachów, dostosowanie umywalek i blatów, drobne wyposażenie (noże, deski, pojemniki na odpady). To koszty na początek. Gdy stoisko wystartuje, będziemy płacić więcej za energię, zużytą na chłodzenie, mogą pojawić się także wydatki na utylizację odpadów czy zakup lodu. Na wejście należy zatem wyłożyć ok. 20-40 tys. zł, w zależności od tego, jak daleko idące przeróbki w sklepie są potrzebne.
Jeśli przestrzeń jest dostosowana, koszty będą niższe. Decyzja o wprowadzeniu stoiska rybnego musi zatem wiązać się z kalkulacją. Może się okazać, że obroty będą niewystarczające, by pokryć wydatki, poniesione na początku i wiążące się z utrzymaniem lady z rybami.