Analitycy z NIQ wskazują, że największy udział wartościowy w sprzedaży miały produkty z koszyka spożywczego. Mieliśmy tu do czynienia ze spadkiem wartościowym o 1 procent i wolumenowym o 6 procent. Koszyk papierosowy urósł wartościowo o 5 procent, ale wolumenowo zmniejszył się o 7 procent. Z kolei w koszyku chemiczno-kosmetycznym widzimy spadek wartościowy o 12 procent oraz wolumenowy o 13 procent.
Do spadku obrotu w małym formacie przyczyniły się dwie, największe wartościowo kategorie spożywcze w tym kanale. Wartość sprzedaży piwa zmniejszyła się o 4 procent, a wódki o 2 procent. Obie te kategorie zmniejszyły także wolumen sprzedaży kolejno o 7 procent i procent.
- Mały format w pierwszym kwartale bieżącego roku odpowiadał za 32 procent wartości rynku FMCG w Polsce. Największą różnicą w dynamikach poszczególnych koszyków między tymi dwoma rynkami można było zaobserwować wśród kategorii chemiczno-kosmetycznych, których sprzedaż delikatnie wzrosła r/r dla całego kraju, a w sprzedaży małoformatowej pojawiły się dwucyfrowe spadki. Mały format wypadł za to korzystnie w kontekście wpływu cen na kształtowanie się wartości sprzedaży produktów spożywczych i był on o 1 p.p. niższy, niż dla całości rynku FMCG w Polsce - mówi Przemysław Korotusz, analityk z firmy badawczej NIQ.
Dobre wyniki napojów energetycznych
Zdecydowanie zwycięską kategorią produktową w sklepach spożywczych po raz kolejny okazały się napoje energetyczne i sportowe. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że mija rok od wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży napojów z wysoką zawartością kofeiny nieletnim, z czym branża poradziła sobie bardzo dobrze.
Nie dosyć, że w tym kanale sprzedaży napoje energetyczne i sportowe zajmują czwarte miejsce w rankingu kategorii spożywczych generujących największy obrót, to pod kątem zmian rok do roku, pozostawiają pozostałe topowe kategorie daleko w tyle. Wartość sprzedaży w pierwszym kwartale 2025 wyniosła ponad pół miliarda złotych, zwiększając się o 18 procent, przy równoczesnym wzroście wolumenu sprzedaży o prawie 13 procent.
Co to są sklepy małoformatowe?
Przypomnijmy, że zgodnie z definicją Polskiej Izby Handlu, sklepy małoformatowe obejmują:
- Małe sklepy spożywcze do 40 metrów kwadratowych,
- Średnie sklepy spożywcze od 41 do 100 metrów kwadratowych,
- Duże sklepy spożywcze od 101 do 300 metrów kwadratowych,
- Specjalistyczne sklepy alkoholowe.