28.04.2025 / 16:02
StoryEditor

Spadek transakcji w małych sklepach. Eksperci publikują wyniki badań

Spadła sprzedaż w sklepach małoformatowychShutterstock

Polska Izba Handlu oraz firma badawcza CMR Panel opublikowały wyniki badań dotyczące marcowej sprzedaży FMCG w sklepach małoformatowych, w tym także franczyzowych. Eksperci wskazują, że wartość sprzedaży była o 0,4 procent niższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o 6 procent.

Autorzy badań podkreślają, że za spadkami w dużej mierze stoi efekt przesunięcia Wielkanocy. W 2024 r. niedziela wielkanocna wypadała bowiem w ostatni dzień marca (zatem całe przedświąteczne zakupy były robione w marcu), natomiast w 2025 r. święta te obchodziliśmy w drugiej połowie kwietnia, przez co przedświąteczny pik sprzedaży widoczny jest również w kwietniu.

Jakie kategorie dołowały najbardziej?

Analitycy informują, że ogromne spadki w ujęciu rok do roku odnotowały wszystkie kategorie związane z przygotowaniem świątecznych potraw, a także alkohole i świąteczne słodycze. Liczba paragonów, na której znajdował się majonez, była o 40 procent niższa niż przed rokiem, dla chrzanu czy figurek czekoladowych ten spadek wyniósł z kolei ponad 70 procent.

- Sprzedaż wódek czystych w przeliczeniu na litry w marcu 2025 r. była o 15 procent niższa niż rok wcześniej, natomiast sprzedaż wina spokojnego spadła o 20 procent. Gorzej niż przed rokiem radziły sobie również whisky i piwo, wysokie wzrosty w ujęciu rok do roku osiągnęła natomiast kategoria drinków – w marcu 2025 r. klienci kupili ich aż o 34 procent więcej (w przeliczeniu na litry) niż rok wcześniej - przekazali autorzy badań.

Jak wynika z danych przekazanych przez CMR, w marcu 2025 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej niż przed rokiem sięgali po elektroniczne papierosy jednorazowe. Mocno wzrosła z kolei sprzedaż podów i płynów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych (w ostatnim miesiącu sprzedało się ich o 60% więcej niż rok wcześniej).

W marcu wzrosły ceny tradycyjnych papierosów, spadła natomiast ich sprzedaż. Analitycy informują, że liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 7 procent niższa niż w marcu 2024 r.

Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży notowały kategorie, których ceny mocno wzrosły, takie jak masło, kawa mielona (spadek liczby transakcji o 8 procent), kakao, czekolady i inne słodycze czekoladowe, a także soki (spadek liczby paragonów o 16 procent). W marcu 2025 r. ujemne dynamiki miały też olej, mąki i cukier, a także mleko.

Na czym detalistom udało się zarobić?

Z raportu wynika, że w czołówce kategorii o dodatniej dynamice znalazły się natomiast napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji w porównaniu z marcem 2024 r. o 11 procent).

Kolejny miesiąc z rzędu wzrosty odnotowały też napoje izotoniczne i funkcjonalne (wzbogacone o witaminy, magnez lub inne prozdrowotne składniki), jak również batony funkcjonalne, batony chłodzone oraz mrożone kawy i herbaty.

W marcu 2025 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,8, dokładnie tyle samo co rok wcześniej, natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się w tym czasie o ponad 5 proc., do 26,04 zł.

Co to są sklepy małoformatowe?

Polska Izba Handlu przypomina w komunikacie, że sklepy małoformatowe obejmują:

  • Małe sklepy spożywcze do 40 metrów kwadratowych,
  • Średnie sklepy spożywcze od 41 do 100 metrów kwadratowych,
  • Duże sklepy spożywcze od 101 do 300 metrów kwadratowych,
  • Specjalistyczne sklepy alkoholowe.
28. kwiecień 2025 16:03