W 2023 roku sieć Stokrotka wygenerowała 15,18 mln zł zysku netto. W minionym roku wykazała zaś stratę rzędu ok. 136,66 mln zł. W sprawozdaniu zarządu z działalności spółki wyliczono, że jest to spadek zysku netto aż o 1000,2 proc.
Jak wyjaśnia portal “wiadomoscihandlowe.pl”, zysk netto nie może spadać o więcej niż 100 proc., ponieważ spadek o 100 proc. oznacza, że wyniósłby on 0. A zatem spadek większy niż 100 proc. sugerowałby, że firma nie tylko straciła cały zysk, ale też poniosła stratę większą niż ten zysk - co jest matematycznie możliwe (i faktycznie nastąpiło w przypadku Stokrotki), ale niepoprawne w kategoriach procentowej zmiany zysku netto.
Sprzedaż Stokrotki w 2024 roku
Przychody sieci Stokrotka za 2024 r. sięgnęły 8,14 mld zł wobec 7,90 mld zł rok wcześniej. Jest to wzrost o 3 proc. Osiągnięto go głównie dzięki nowym otwarciom oraz urocznieniu rezultatów sprzedaży sklepów otwartych w 2023 r. Wzrost sprzedaży sklepów mierzony wskaźnikiem LFL wyniósł 0,2 proc.
Wynik EBITDA Stokrotki pogorszył się o 23,2 proc. do 398,8 mln zł. Rok wcześniej EBITDA wyniosła 519,4 mln zł.
Zarząd Stokrotki tłumaczy, że na wyniki spółki w 2024 r. główny wpływ miało zaostrzenie się walki konkurencyjnej na rynku.
- Agresywne kampanie promocyjne głównych graczy rynkowych nie pozostawiły przestrzeni na dostosowanie cen sprzedawanych przez spółkę dóbr do zmieniających się kosztów prowadzenia działalności. Zmiana cen sprzedaży towarów w 2024 roku była bliska 0 proc., a względny zysk na sprzedaży spadł w 2024 roku o 0,2 proc. W tym samym czasie, względne koszty prowadzenia działalności spółki wzrosły o 1,7 proc. Wzrost ten widoczny był głównie w dwóch elementach kosztotwórczych tj. kosztach personalnych (wzrost o 1,2 proc.) oraz kosztach najmu (wzrost o 0,4 proc) - czytamy w komunikacie firmy.
Sieć dodaje, że kluczowym elementem wpływającym na wzrost kosztów personalnych były decyzje rządowe kształtujące poziom płacy minimalnej, która wzrosła w 2024 roku o ponad 20 proc.
- Podejmowane przez zarząd działania optymalizacyjne częściowo ograniczyły wpływ tej zmiennej na wyniki spółki (o ok. 50 proc.). W 2024 roku zarząd podejmował również działania optymalizacyjne w obszarze kosztów najmu (negocjacje stawek, optymalizacja powierzchni, podnajem). Pozytywnie należy ocenić również ograniczenie kosztów mediów o ok. 10 proc. (głównie kosztów energii elektrycznej), które osiągnięto poprzez inwestycje w instalacje fotowoltaiczne oraz optymalizację procesu zakupu energii - wskazuje zarząd sieci handlowej należącej do litewskiej Maxima Grupe.
Ile sklepów własnych oraz franczyzowych liczy sieć Stokrotka?
W 2024 r. firma przeprowadziła przeglądy poszczególnych placówek handlowych pod kątem ich rentowności, a uznane za nieperspektywiczne zostały zamknięte.
Na koniec 2024 roku w sieci Stokrotka funkcjonowało 981 placówek handlowych zorganizowanych w formatach:
- Supermarket własny (429),
- Market własny (377),
- Sklepy franczyzowe (81),
- Express (86),
- Optima (8).
Firmie nie udało się zatem osiągnąć celu na 2024 rok, jakim było przekroczenie liczby tysiąca placówek handlowych.
6 nowych sklepów franczyzowych, zakończenie 11 umów
Spółka w 2024 r. przejęła lub otworzyła 42 placówki handlowe, w tym:
- 25 supermarketów,
- 5 marketów,
- 6 sklepów franczyzowych,
- 6 sklepów formatu express.
Firma zamknęła 26 sklepów własnych oraz zakończyła 11 umów franczyzowych.
Stokrotka chce rozwijać franczyzę
Sieć nie zamierza rezygnować z modelu franczyzowego. Wręcz przeciwnie - z zapowiedzi firmy wynika, że ma wobec tej formuły spore plany.
- Zamierzamy kontynuować prace nad pakietem franczyzowym Stokrotki, aby był on dopasowany do aktualnych potrzeb franczyzobiorców i wspierał ich na każdym etapie współpracy. Naszym celem jest wspólny rozwój działalności, dlatego zamierzamy koncentrować się na optymalizacjach, wpływających na sposób i efektywność funkcjonowania - mówiła nam w styczniu tego roku Daria Raganowicz, Menadżer ds. PR i komunikacji zewnętrznej w sieci Stokrotka.
Cele Stokrotki na 2025 rok
Jak informowała nam zimą Stokrotka, sieć planuje w 2025 roku inicjację nowych akcji specjalnych zachęcających do wyboru sklepów działających pod szyldem sieci. Marka będzie także rozwijać ofertę, m.in. wprowadzając nowości znanych marek i marek własnych. Przypomnijmy, że tych ostatnich firma liczy już około 600. Mowa m.in. o produktach sygnowanych znakiem Well Done, Farm Milk, Extra Line oraz Home.
- Stokrotka cały czas zwiększa udział marek własnych w ofercie. Dodajemy do niej nowe produkty i kategorie. W 2024 roku asortyment marek własnych uzupełniony został m.in. o produkty garmażeryjne. Szczególnie intensywnie rozwijamy nasz własny brand Well Done, stanowiący bardzo jakościową propozycję produktów dostępnych w atrakcyjnych cenach. Naszym celem na 2025 rok jest dalszy rozwój oferty marek własnych i wzrost ich udziału w sprzedaży, zarówno w sieci sklepów własnych, jak i franczyzowych - tłumaczy Daria Raganowicz.
Sieć zamierza także zwiększyć swoją powierzchnię magazynową, w tym otworzyć nowe obiekty tego typu.
- W 2025 roku bardzo ważny pozostanie dla nas dalszy rozwój sieci sklepów, zarówno własnych, jak i franczyzowych. Naszym głównym celem będzie umacnianie pozycji Stokrotki i naszych partnerów na rynku - podsumowała Daria Raganowicz.