28.10.2025 / 15:45
StoryEditor

Spadki w sklepach we wrześniu. Czy dane za październik będą podobne?

Wrzesień nie był łatwy dla handlu - pogoda popsuła obroty wielu kategoriom produktowymmat.pras.

We wrześniu 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. utrzymała się na podobnym poziomie jak rok wcześniej, natomiast łączna liczba transakcji w tym formacie sklepów spadła o 2 proc. - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR.

Tegoroczny wrzesień miał sporo ciepłych i przyjemnych dni, ale w porównaniu z wybitnie ciepłym wrześniem 2024 r. wypadł znacznie słabiej zarówno pod względem średnich temperatur. Przełożyło się to na spadek sprzedaży zarówno piwa, lodów oraz napojów. 

Czego klienci kupują teraz mniej?

We wrześniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 8 proc. mniej litrów piwa, o 9 proc. mniej litrów napojów gazowanych oraz o 17 proc. mniej litrów wody butelkowanej niż we wrześniu 2024 r. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast napoje energetyzujące – liczba paragonów, na których znalazła się ta kategoria była o 6 proc. wyższa. W tym wzroście spory udział miały produkty o zmniejszonej zawartości kofeiny (lub zupełnie jej pozbawione), oferowane pod markami popularnych energetyków – liczba sprzedanych opakowań tego typu napojów zwiększyła się w ciągu roku aż o 13 proc.

Wrzesień był kolejnym miesiącem trudnym dla kategorii alkoholi – w sklepach małoformatowych spadła zarówno sprzedaż wódek czystych (o 9 proc. litrów mniej niż we wrześniu 2024 r.), whisky i win.  Niewielkie wzrosty odnotowały natomiast kategorie o niższej zawartości alkoholu: „wódki” smakowe oraz drinki (liczba paragonów z tą kategorią była o 12 proc. większa niż we wrześniu 2024 r.).

Nowa opłata akcyzowa a sprzedaż e-papierosów

Zgodnie z danymi CMR duże zmiany zaszły w kategoriach nikotynowych – nowa opłata akcyzowa na e-papierosy przełożyła się na niemal całkowity spadek sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych i podów do wielorazowych papierosów elektronicznych. Jak wynika z danych CMR, wzrosty kolejny miesiąc z rzędu odnotowały natomiast saszetki nikotynowe oraz płyny do elektronicznych papierosów.

Wśród kategorii, po które klienci sklepów małoformatowych we wrześniu 2025 r. sięgali częściej niż przed rokiem, znalazły się m.in. batony proteinowe oraz wysokobiałkowe produkty mleczne. Liczba paragonów, na których pojawiły jogurty, serki i inne produkty nabiałowe na bazie skyru lub z dodatkową porcją białka zwiększyła się aż o 23 proc..

Średnia wartość paragonu we wrześniu

We wrześniu 2025 r. średnia wartość paragonu zwiększyła o 6 proc., do 25,60 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych pozostała na poziomie podobnym jak rok wcześniej (czyli średnio 4 opakowania).

W pierwszych 9 miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie (o 0,8 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła w tym czasie o 7 proc.

 

* Dane pochodzą ze sklepów małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

 

28. październik 2025 15:45