Od kiedy Polacy robią zakupy XXL?
Nastawienie na duże, rodzinne zakupy widać także w ostatnich działaniach sieci handlowych. - Wraz z nadejściem września na półkach pojawiły się opakowania XXL mleka czy płatków owsianych, a rabaty często dotyczą dużych opakowań lub wielopaków parówek, płatków śniadaniowych czy kawy - wyjaśnia Magdalena Garus z aplikacji Listonic.
Analiza dwunastu miesięcy pokazuje wzrost dodań do list zakupów herbaty (aż +15 proc.), sera żółtego (+8 proc.), parówek (+8 proc.) oraz jogurtów (+7 proc.). Polacy dodali też do list zakupów więcej czekolady (+6,4 proc.), chipsów (+4,4 proc.) oraz masła (+3 proc.).
Najmocniejsze spadki dotknęły szampony (-15 proc.), mydło (-13 proc.) papier toaletowy (-8 proc.) oraz kawę (-7 proc.).
Ulubione marki spożywcze Polaków
Analiza 15 podstawowych produktów, przygotowana przez Listonic, pokazała, że Polacy najmocniej są przywiązani do marek szamponów, piwa i kawy. Najczęściej planują zakup szamponu Elseve, piwa Corona oraz kawy Nescafe.
A jak na tle globalnych marek wypadają marki własne Biedronki i Lidla?
- Na trzecim miejscu (za Zott oraz Jogobellą) w kategorii jogurtów znalazł się Pilos (Lidl).
- Na drugim miejscu (za SM Ryki) w kategorii serów żółtych znalazł się Światowid (Biedronka).
- Na drugim miejscu (za Łaciate) w kategorii masła znalazła się Mleczna Dolina (Biedronka).
- Na trzecim miejscu (za Dove oraz Luksją) w kategorii mydła znalazła się Linda (Biedronka).
- Na pierwszym miejscu znalazł się papier toaletowy Queen z Biedronki. W tej samej kategorii na trzecim miejscu jest marka własna z Lidla - Floralys.
Co wpływa na to, że Polacy wpisują markę na listę zakupów?
Według Listonic kluczowe są dwie kwestie: przyzwyczajenie do smaku, jakości czy działania oraz promocje. Masło, herbata, parówki czy kawa to produkty, które są w promocji właściwie co tydzień. Zmieniają się tylko marki objęte rabatem.
Takie praktyki sprzyjają dokładnemu planowaniu zakupów - wpisujemy na listę zakupów Masło Mleczna Dolina, bo właśnie ono jest w sobotę wyraźnie tańsze niż inne masła w ofercie.
- Co ciekawe, jednak akurat w kategorii masła wyraźnie wygrywa masło Łaciate, które rzadziej jest w promocji - mówi Magdalena Garus z aplikacji Listonic.
Wśród najczęściej wybieranych przez użytkowników aplikacji Listonic znalazły się także takie marki jak: Łaciate (mleko), Berlinki (parówki), Tymbark (soki), Lipton (herbata), Lay’s (chipsy), Milka (czekolada), Corona (piwo) oraz Sensodyne (pasta do zębów).