Od kilku lat Grupa Eurocash przeprowadza gruntowną transformację swojej działalności. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy dystrybutor zlikwidował sieć drogerii Kontigo oraz wystawił na sprzedaż 51 proc. udziałów w Inmedio - sieci saloników prasowych i sklepów convenience. Marka analizuje również przyszłość projektu Abc na Kołach.
Nowa strategia Eurocash. Jakie są jej założenia?
Wiadomo, że Grupa Eurocash pracuje nad nowym dokumentem strategicznym.
- Pod koniec roku planujemy ogłosić do rynku propozycję nowej strategii. Praca integracyjna i transformacyjna naszych biznesów powoli dobiega końca, zbudowaliśmy dobre fundamenty do kolejnego etapu naszego rozwoju - zapowiedział na początku maja br. prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka.
Być może jaskółką wskazującą zmiany jest informacja z lutego br., kiedy to Grupa Eurocash zaprezentowała nową strategię rozwoju dla sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową “Moje Sklepy”. Łączna wartość inwestycji wyniesie rekordowe 40 mln zł i obejmie m.in. modernizację 4 tys. sklepów do końca 2025 r., rozwój narzędzi digitalowych oraz działania promocyjne.
- Działania wspierające handel niezależny są ważnym elementem naszej strategii biznesowej, którą konsekwentnie realizujemy. W naszej orbicie mamy zarówno właścicieli sklepów, jak też konsumentów. Dlatego intensywnie pracujemy, by wyposażać lokalne sklepy w takie narzędzia, które pozwolą im skutecznie konkurować z dużymi sieciami, a jednocześnie budować lojalność konsumentów. Inwestujemy zarówno w technologię, jak też w modernizację sklepów, by zmieniały się tak, jak oczekują tego ich klienci - podkreśla Paweł Surówka.
“Nasz klient, nasz fan”, czyli nowa strategia sieci partnerskich należących do Grupy Eurocash, opiera się na pięciu filarach. Jej kluczowym elementem jest kompleksowe odświeżenie wizerunku sklepów, w tym modernizacja witryn i wnętrz placówek. Obok brandingu poszczególnych sieci, pojawi się także spójna identyfikacja wizualna marki parasolowej „Moje Sklepy”. Spółka zainwestuje też w witrynowe ekrany LED, na których wyświetlane będą treści promocyjne. Dzięki temu sklepy zyskają nie tylko atrakcyjny, nowoczesny wygląd, ale także lepszą widoczność na tle konkurencji.
- Nowa strategia została wypracowana we współpracy z gronem ekspertów oraz franczyzobiorcami, którzy wnieśli do niej swoje unikalne doświadczenie wynikające z bliskiej, bezpośredniej relacji z klientami sklepów. Z jednej strony, zmiany obejmują modernizację lokali, które mają stać się nowoczesne, przestronne i dostosowane do preferencji współczesnych konsumentów. Z drugiej strony, zmieniamy również samo pozycjonowanie lokalnych sklepów. Chcemy zbudować „modę na lokalne zakupy”, a nowa strategia ma to ułatwić – tłumaczy Dominik Kasperek, dyrektor generalny Eurocash Sieci Partnerskich.
Eurocash stawia na lokalność
Strategia zakłada także dostosowanie formatów sklepów do lokalnych potrzeb konsumentów oraz różnych modeli biznesowych. Podział na “Małe lokalne sklepy” oraz “Duże lokalne sklepy”, a w związku z tym wprowadzenie zróżnicowanych promocji, umożliwi lepsze dopasowanie oferty asortymentowej, a z perspektywy franczyzobiorcy – skuteczniejsze zarządzanie biznesem oraz efektywniejszą egzekucję promocji.
- Nowa strategia jest krokiem milowym w rozwoju naszych sieci partnerskich. Z jednej strony pozwala nam na budowanie spójnego wizerunku marki parasolowej „Moje Sklepy”, a z drugiej – daje możliwość zachowania unikalnego, lokalnego charakteru każdego sklepu. Stawiamy na silne relacje z franczyzobiorcami, cyfryzację i rozwiązania technologiczne, a także lepsze zrozumienie potrzeb klientów. W obliczu dynamicznych zmian rynkowych chcemy, aby nasze sklepy nie tylko przetrwały, ale także odgrywały ważną rolę na lokalnej mapie zakupowej Polaków – wyjaśnia Dominik Kasperek.
Strategia “Nasz klient, nasz fan” to największa inwestycja w historii Eurocash Sieci Partnerskich, z budżetem wynoszącym 40 mln zł, a jej pierwsze efekty mają być widoczne lada moment.
Wyniki Eurocash po pierwszym kwartale 2025 r.
Równolegle w pierwszym kwartale 2025 r. Grupa Eurocash kontynuowała program poprawy efektywności kosztowej i tym samym ogranicza skalę działalności detalicznej. Firma poinformowała, że realizuje projekt zamknięć części sklepów z sieci Delikatesy Centrum i specjalistycznych marketów alkoholowych prowadzonych w modelu agencyjnym Duży Ben (19 sklepów Delikatesy Centrum oraz 40 sklepów Duży Ben).
Jednorazowe koszty związane z ich likwidacją wyniosły około 7,9 mln zł. W drugim kwartale planowane jest zamknięcie kolejnych 16 Delikatesów Centrum, co łącznie da 35 zamknięć w tej sieci w całym półroczu. To też oznacza, że łącznie program zamknięć w całym pierwszym półroczu ma objąć 75 sklepów (w tym 35 Delikatesów Centrum i 40 Dużych Benów).
Sieć Duży Ben zakończyła pierwszy kwartał z 394 sklepami wobec 426 rok wcześniej.
Eurocash skupi się na franczyzie
Wszelkie te działania wskazują na to, że Eurocash chce powrócić do korzeni i planuje skupić się na rozwoju franczyzy. Potwierdza to wygaszanie niezwiązanych z franczyzą projektów oraz zamykanie sklepów własnych.
Jak się dowiedzieliśmy, w tym momencie Grupa jest skoncentrowana na tym, żeby wykorzystać te fundamenty, które zbudowała, “aby śmiało ruszyć po wzrost biznesu, czyli zwiększyć liczbę sklepów, które z nami współpracują i zwiększyć ich lojalność”.
- Widzimy bardzo dobrą dynamikę od początku tego roku, jeśli chodzi o nowe sklepy, które do nas dołączają – ujawnia Paweł Surówka, który również potwierdza, że Grupa chce się zdefiniować przede wszystkim jako operator franczyzowy i wszelkie prace kierują ją do tego celu.
Ile sklepów mają sieci Grupy Eurocash?
Jak wskazano w komunikacie podsumowującym pierwszy kwartał br., na koniec marca liczba sklepów Abc zaopatrywanych przez grupę w ramach kanału cash&carry liczyła 6107 placówek.
Z kolei liczba sklepów partnerskich i franczyzowych działających w ramach Grupy Eurocash pod markami takimi jak Groszek, Euro Sklep, Lewiatan oraz Gama, współpracujących z Eurocash Dystrybucja, wyniosła 7401 placówek.
Łączna liczba sklepów Inmedio na koniec pierwszego kwartału 2025 r wyniosła 393. Dodajmy jednak, że firma szuka chętnych na sprzedaż udziałów w tej sieci (Eurocash ma 51 proc. Inmedio).