Grupa Sfinks Polska, do której należy m.in. sieć restauracji Sphinx, pokazała właśnie swoje wyniki finansowe. Po trzech kwartałach 2025 r. osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 36,23 mln zł oraz zysk na sprzedaży w wysokości 19,3 mln zł. Rok wcześniej, po trzech kwartałach 2024 r., zysk na sprzedaży wyniósł tyle samo przy prawie dwukrotnie wyższych przychodach, wynoszących wówczas 59,81 mln zł.
Wyniki Sfinks Polska po III kw. 2025
Zysk EBITDA grupy po trzech kwartałach 2025 r. uplasował się na poziomie 7,71 mln zł, z czego większość, bo aż 3,89 mln zł, grupa wypracowała w samym trzecim kwartale. W okresie od czerwca do września tego roku Sfinks odnotował także skonsolidowany zysk netto w wysokości 0,22 mln zł, poprawiając wynik sprzed roku o 0,54 mln zł.
Na przychody, jak i wyniki finansowe Sfinksa w dużym stopniu wpływały przekształcenia sieci restauracji własnych na franczyzowe, których udział w strukturze sieci na koniec września 2025 r. sięgnął 97 proc.
- W trzecim kwartale 2025 r. zaczęły się ujawniać sygnały stabilizowania się wyników finansowych sieci, która przechodzi duże zmiany. W ciągu niecałych dwóch lat przekazaliśmy w ręce franczyzobiorców aż 20 restauracji, co zawsze okresowo wpływa na obniżenie wyników sprzedażowych takich lokali w toku zmian – wyjaśnia Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Dodaje, że obecnie zaczyna obserwować odbicie sprzedaży w części restauracji, jednak docelowo spodziewa, że lokale te będą notować lepsze wyniki niż przed przekształceniem, co będzie pozytywnie wpływać na wyniki Grupy.
- Pozytywnym aspektem wprowadzonych zmian jest też możliwość obniżenia kosztów działalności centrali. Tylko w trzecim kwartale oszczędność ta wniosła 0,9 mln zł i finalnie mogliśmy wykazać zysk na poziomie netto. Zgodnie ze strategią konsekwentnie kontynuujemy proces przekazywania restauracji własnych w ręce franczyzobiorców, by docelowo wszystkie lokale działały w tym modelu – podkreśla Sylwester Cacek.
Przekształcenia restauracji Sfinks
Prowadzone przez Sfinksa przekształcenia restauracji mają duży wpływ na prezentację wyników grupy. Obecnie przychody sieci ujmowane są w całości wyłącznie jako przychody gastronomiczne i notują systematyczny wzrost z kwartału na kwartał (w okresie trzech kwartałów tego roku wzrost do 159,1 mln zł, tj. o 3,1% r/r). Nie są one jednak konsolidowane w ramach grupy. W efekcie na przychody Sfinksa w coraz większym stopniu składają się opłaty od franczyzobiorców, a w niewielkim stopniu także obroty restauracji własnych, gdyż z końcem września Sfinks miał ich już tylko trzy. To powoduje, że prezentowane przychody skonsolidowane grupy Sfinks Polska są niższe, choć potencjał sprzedażowy sieci pozostał niezmieniony.
W 2024 r. Sfinks przekształcił 13 lokali z własnych na franczyzowe, co przyniosło wówczas dodatkowe przychody np. za sprzedaż wyposażenia restauracji, ale w 2025 r. tych przekształceń było już 7, a zatem i przychody z tego tytułu były niższe.
Jednocześnie w 2025 r. Sfinks mógł rozwiązać część odpisów na należności, zmieniły się też zobowiązania leasingowe z tytułu najmu lokali. Pod wpływem tych czynników wynik netto grupy Sfinks Polska za trzy kwartały 2025 r. wyniósł narastająco -5,91 ml zł wobec -0,91 mln zł rok wcześniej.
Warto przy tym zauważyć, że już w samym trzecim kwartale br. grupa odnotowała zysk netto w wysokości 0,22 mln zł wobec straty -0,32 mln zł w trzecim kwartale 2024 r. Podobne tendencje dotyczą zysku EBITDA. Na koniec września 2025 r. narastająco grupa zanotowała 7,71 mln zł wobec 13,67 mln zł rok wcześniej, jednak zysk EBITDA za sam trzeci kwartał 2025 r. wyniósł 3,89 mln zł, podczas gdy w trzecim kwartale sprzed roku był on niższy i wynosił 3,61 mln zł.
Otwarcia nowych restauracji Sfinks
W okresie przekształceń otwierano także nowe restauracje. W 2025 r., do czasu publikacji raportu kwartalnego, ruszyło pięć takich lokali, wszystkie działają pod szyldem Sphinx w modelu franczyzowym. To restauracje w Lubinie, Jarocinie, Gdańsku, Starogardzie Gdańskim oraz w Grudziądzu.
Sfinks rozwija także program lojalnościowy i aplikację mobilną Aperitif, a klientom zapewniającym dostęp do promocji i ofert specjalnych. Na koniec września br. liczba klientów, którzy zapisali się do tego programu wyniosła ok. 840 tys. osób. Spośród nich ponad 37,5 tys. osób wykupiło Aperitif Smart, czyli abonament uprawniający do 30% zniżki w restauracjach. Oba te programy są skutecznymi narzędziami wspierającymi sprzedaż w restauracjach.
- Działając w coraz większym stopniu jako operator gastronomicznej sieci franczyzowej, a nie stricte właściciel restauracji, możemy się koncentrować na kolejnych elementach naszej strategii, w tym zwiększaniu przychodów sieci restauracji poprzez nowe lokale i rozwój narzędzi cyfrowych - opowiada prezes Sfinksa.
Plany Grupy Sfinks Polska
Ujawnia, że toczą się już rozmowy na temat otwarć na 2026 rok. - Na pewno będziemy mieli dobre wiadomości dla naszych gości w Łodzi oraz na północy Polski. Oprócz tego pracujemy nad rozwojem naszej aplikacji mobilnej, której liczba użytkowników ma wzrosnąć do co najmniej 1,5 mln osób na koniec 2029 r. Jesteśmy też bardzo zadowoleni z efektów wprowadzenia programu Smart, która zachęca do częstszych wizyt w restauracjach. Do tej pory Smart dział jako roczny abonament, ale wprowadzamy go także w wersji kwartalnej – mówi Sylwester Cacek.
Iloma lokalami zarządza Grupa Sfinks Polska?
Grupa Sfinks Polska zarządza 106 lokalami gastronomicznymi, w tym siecią 72 restauracji Sphinx (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów) oraz 1 restauracją Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 3 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar.
Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. Sphinx, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.
