15.09.2025 / 11:09
StoryEditor

Przychody Mex Polska urosły o 15 proc. rdr. Grupa nie dała się wpływowi kiepskiej pogody

W skład Grupy Kapitałowej Mex Polska wchodzi kilkadziesiąt spółek powiązanych organizacyjnie i kapitałowo, które zarządzają kilkoma szyldami gastronomicznymi Mex Polska

Grupa Mex Polska utrzymuje dynamikę wzrostu przychodów i notuje wysokie tempo ekspansji w I półroczu 2025 r. Realizacja sześciu otwarć w ciągu ośmiu miesięcy pozwoliła zrealizować firmie roczny plan ekspansji.

Z artykułu dowiesz się m.in.

  • Kapryśna pogoda uderzyła w gastronomię i FMCG
  • Strategia Mex Polska na lata 2024–2028
  • Czym się zajmuje Mex Polska? 
Grupa Mex Polska SA, holding gastronomiczny notowany na Głównym Rynku GPW, spodziewa się osiągnięcia w I półroczu 2025 r. skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży na poziomie 56,5 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. rdr. Jednocześnie szacuje w raportowanym okresie stratę netto na poziomie 0,8 mln zł. Wynika to z kosztów ponoszonych w okresie tzw. ścieżki dojścia do progu rentowności, związanych z otwieraniem lokali gastronomicznych w 2024 roku i w pierwszym półroczu 2025 roku, a także z wyjątkowo niesprzyjających warunków pogodowych tej wiosny, które obniżyły frekwencję w lokalach – szczególnie tych z ogródkami gastronomicznymi. 

Wynik ten został dodatkowo ukształtowany przez zdarzenia jednorazowe, m.in. likwidację spółki zależnej oraz uwzględnienie efektów standardu MSSF 16.

Kapryśna pogoda uderzyła w gastronomię i FMCG

Pierwsze półrocze 2025 r., a szczególnie wiosna było wyjątkowo niesprzyjającym okresem dla polskiego sektora gastronomicznego i rynku FMCG. Maj okazał się najzimniejszy od 34 lat. Okoliczności te szczególnie negatywnie wpłynęły na sprzedaż zimnych napojów i lodów. Pozostałe wiosenne miesiące też dały się we znaki. 

Dane Polskiej Izby Handlu i CMR pokazują znaczące spadki w kategoriach wrażliwych na pogodę: lody impulsowe (-16 proc. r/r, a w sklepach małoformatowych nawet -40 proc.), piwo (-9 proc. r/r; -18 proc. w małych sklepach) oraz woda (-20 proc. r/r; -24 proc. w małych sklepach). W sklepach małoformatowych spadła także wartość sprzedaży (-2,7 proc. r/r) i liczba transakcji (-12 proc. r/r). Negatywne tendencje objęły również inne kategorie, w tym wina, czyste alkohole wysokoprocentowe, whisky, cydry i gotowe drinki.

Pomimo tych wyzwań, Grupa Mex Polska otworzyła w pierwszym półroczu 2025 roku cztery nowe lokale (The Mexican we Wrocławiu, Prosty Temat w Krakowie, Chicas&Gorillas w Warszawie oraz PIZZANOVA w Krakowie), a w lipcu i sierpniu piąty i szósty punkt – Pijalnię Wódki i Piwa w Zamościu i Jarosławiu. 

Realizacja sześciu otwarć w ciągu ośmiu miesięcy pozwoliła zrealizować Grupie roczny plan ekspansji, potwierdzając skuteczność modelu biznesowego i dyscyplinę operacyjną Grupy.

Koszty związane z nowymi otwarciami w połączeniu z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi i spadkiem frekwencji, a co za tym idzie sprzedaży, mocno dotknęły też koncepty restauracyjne.

- Branża gastronomiczna jest szczególnie wrażliwa na skutki kapryśnej pogody. Niezwykle chłodna wiosna, a zwłaszcza rekordowo zimny maj i początek czerwca, ograniczyły frekwencję w naszych lokalach w okresie wiosennym. Przełożyło się to na niższe obroty i wynik netto, szczególnie w restauracjach z ogródkami gastronomicznymi – przyznaje Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska SA.

I dodaje: - Obecnie sytuacja stopniowo się stabilizuje, a powrót konsumentów do standardowego poziomu odwiedzalności oraz sezonowa poprawa popytu powinny korzystnie wpłynąć na wyniki w kolejnych kwartałach – mówi. 

Strategia Mex Polska na lata 2024–2028

Zdaniem zarządu, krótkoterminowe wyzwania nie zmieniają długoterminowej perspektywy Grupy. Stabilny model biznesowy, atrakcyjne lokalizacje oraz konsekwentna realizacja planu ekspansji tworzą fundamenty do dalszego wzrostu przychodów i poprawy rentowności w średnim i długim okresie.

- Pomimo trudności w pierwszym półroczu osiągnęliśmy znaczący wzrost przychodów i w pełni zrealizowaliśmy plan ekspansji na 2025 rok. Nowe otwarcia, choć generujące krótkoterminowo straty, zwiększają skalę działalności i potencjał przychodowy, a właściwa optymalizacja procesów powinna pozwolić na powrót na ścieżkę poprawy rentowności. Jesteśmy przekonani, że efekty te będą widoczne już w najbliższych okresach – podsumowuje Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska SA.

Podkreśla, że Grupa kontynuuje realizację strategii przyjętej na lata 2024–2028, zakładając coroczne otwieranie sześciu nowych lokali, rozwój nowych konceptów oraz wzmocnienie istniejących marek. Obecnie zarządza blisko 60 lokalami, które systematycznie przyczyniają się do wzrostu przychodów i wartości dla akcjonariuszy. 

Czym się zajmuje Mex Polska? 

W skład Grupy Kapitałowej Mex Polska wchodzi kilkadziesiąt spółek powiązanych organizacyjnie i kapitałowo. Grupa zarządza 59 lokalami gastronomicznymi. Od 2012 roku spółka Mex Polska SA jest notowana na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie.

 

 

15. wrzesień 2025 11:09