18.09.2025 / 14:04
StoryEditor

Pogoda a sprzedaż w sierpniu: ucierpiała sprzedaż wielu produktów

Lody to jedna z kategorii szczególnie wrażliwych na pogodę Shutterstock

W sierpniu 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych utrzymała się na podobnym poziomie jak rok wcześniej, natomiast łączna liczba transakcji spadła aż o 7 proc. Które kategorie ucierpiały najbardziej?

Analiza Polskiej Izby Handlu i CMR pokazuje, że sierpień był kolejnym miesiącem, w którym temperatury były niższe niż przed rokiem, co przełożyło się na spadek sprzedaży kategorii wrażliwych na pogodę, m.in. na piwo, wodę i lody. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych kupili więc o 7 proc. mniej lodów impulsowych, o 15 proc. mniej wody butelkowanej i o 7 proc. mniej litrów piwa niż w sierpniu 2024 r. 

Jak sprzedawało się piwo 0% w sierpniu?

Spadki sprzedaży dotknęły również relatywnie dobrze radzący sobie dotychczas segment piw bezalkoholowych (wydatki na nie były o 4 proc. niższe niż w sierpniu 2024 r.), szczególnie tych smakowych, których sprzedaż jest mocniej skoncentrowana na miesiącach letnich niż bezalkoholowych lagerów.

Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży odnotowały też wódki czyste (spadek sprzedaży o 8 proc.), whisky oraz wina. W sierpniu niewielki wzrost zarówno w wolumenie, jak i wartości sprzedaży udało się osiągnąć natomiast kategorii wódek smakowych – klienci sklepów małoformatowych kupili ich o około 4 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

W sierpniu 2025 r. w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży odnotowały m.in. olej, mleko, masło i cukier, wzrosła natomiast sprzedaż cukru żelującego i fiksów (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 44 proc. wyższa niż w sierpniu 2024 r.), soli i octu, czyli produktów wykorzystywanych do przygotowania przetworów na zimę.

Sprzedaż soków i czekolad w małych sklepach

Kolejny miesiąc z rzędu zmalała także sprzedaż mocno drożejących w ostatnich miesiącach soków - w porównaniu z sierpniem 2024 r. zmniejszyła się łącznie o 9 proc., jednak w segmencie soków pomarańczowych, najmocniej dotkniętych podwyżkami, spadki były znacznie wyższe. 

Rosnące ceny negatywnie wpływają też na sprzedaż czekolad – w sierpniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 12 proc. mniej czekolad niż rok wcześniej. Najmocniej (o 18 proc.) spadła czekolad gorzkich, które najbardziej podrożały - średnia cena tabliczki gorzkiej czekolady oscyluje obecnie wokół 10 zł, czyli o niemal 60 proc. więcej niż przed rokiem.

Ile produktów klienci kupują średnio w małych sklepach? 

W sierpniu 2025 r. średnia wartość paragonu zwiększyła o 7,3 proc., do 26,24 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych pozostała na poziomie podobnym jak rok wcześniej (czyli średnio 4 opakowania).

W pierwszych 8 miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie (o 0,7 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła w tym czasie o 8 proc.

* Polska Izba Handlu i CMR tak definiują sklepy małoformatowe do 300 mkw.: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

 

 

18. wrzesień 2025 14:04