24.09.2025 / 10:45
StoryEditor

Koncentracja polskich sieci handlowych. Jest porozumienie właścicieli ponad 300 sklepów!

Detaliści tworzą spółkę detaliczno-hurtową. W kółku Grzegorz Kołacz, prezes nowej spółki

Grupa 50 właścicieli sklepów ogólnospożywczych, posiadających łącznie ponad 300 placówek na południu kraju oraz częściowo w województwach łódzkim i mazowieckim, złożyła do UOKiK wniosek o koncentrację. Detaliści tworzą spółkę detaliczno-hurtową.

Z artykułu dowiesz się:

  • Sklepy kupują hurtownię spożywczą
  • Koncentracja lokalnych sklepów z południa Polski
  • Konkurencyjne sieci stworzą własną markę własną 
Celem inicjatywy jest powołanie spółki kapitałowej, która zajmie się zakupem hurtowni spożywczej i połączy działalność detaliczną z hurtową. Jak na razie nie jest ujawniana nazwa nowej firmy oraz hurtowni wytypowanej do przejęcia. 

Sklepy kupują hurtownię spożywczą

Już wiadomo, że po uzyskaniu zgody UOKiK i rejestracji spółki w jej zarządzie zasiądą: Grzegorz Kołacz (prezes), Tomasz Handzlik i Piotr Wolf (wiceprezesi). Jak podkreśla przyszły zarząd, to pierwsze w Polsce przedsięwzięcie, w którym detaliści integrują się z hurtownią – dotąd to hurtownie konsolidowały rynek, przejmując sklepy lub sieci franczyzowe.

Jak ustalił portal franczyzawhandlu.pl, umowa nowej spółki zakłada zakup 100 proc. udziałów w wybranej hurtowni, choć możliwy jest też wariant większościowy z pozostawieniem obecnego właściciela w biznesie. Umowa spółki przewiduje m.in. że udziałowcem może być wyłącznie podmiot prowadzący sklepy, a maksymalny udział kapitałowy jednego inwestora nie przekroczy 9 proc.

Przedstawiciele inicjatywy zapewniają, że projekt ma charakter otwarty i w przyszłości możliwe będzie dołączenie kolejnych detalistów. - To trudne przedsięwzięcie, ale jedyna droga do poprawy rentowności i wzmocnienia pozycji na rynku wobec rosnącej konkurencji sieci dyskontowych – tłumaczy Grzegorz Kołacz.

Koncentracja lokalnych sklepów z południa Polski

To kolejna informacja o podjętej próbie koncentracji lokalnych sklepów z południa Polski. W sierpniu br. wpłynął do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o utworzenie wspólnego przedsiębiorcy. Złożyło je kilkanaście firm handlowych, teoretycznie konkurujących ze sobą na co dzień. To: Gram Sadeccy, Paleo-1, Polska Grupa Zakupowa Kupiec, Grupa Passa, Tomi Markt, Kaprys Polski Sklep, Paulinka, Bort-Wimar, An-Mar Handel, Trójka, DH Solo - łącznie kilkaset sklepów. 

Na pytanie w jakim celu powoływane jest wspólne przedsiębiorstwo i czy to będzie nowa grupa zakupowa, reprezentujący udziałowców spółki w organizacji Marek Mentel odpowiada tak: - Nie, nie jesteśmy sojuszem zakupowym. Naszym celem jest kreacja i rozwój marek własnych. Każda sieć z osobna jest za mała, aby sprostać minimum produkcyjnym wyznaczanych przez producentów. Widzimy stale rosnący udział marek własnych w handlu detalicznym - musimy reagować na trendy i oczekiwania klientów.

Konkurencyjne sieci stworzą własną markę własną 

Spółka będzie właścicielem marek własnych, brandów, a więc poprzez udziałowców marki własne będą wspólną własnością udziałowców. W pierwszym etapie firma chce stworzyć kilkadziesiąt produktów “we wszystkich istotnych kategoriach”. Na razie nie jest ujawniana ani nazwa firmy, ani marki własnej. - Jest propozycja, ale nie chcemy jej ujawniać przed zarejestrowaniem - mówi Marek Mentel.

Oba postępowania koncentracyjne są w toku, a nasz artykuł będzie aktualizowany w miarę spływania kolejnych informacji. 

 

 

 

25. wrzesień 2025 22:16