Młody konsument, czyli kto?
Kim jest współczesny młody konsument? Kryterium wiekowe to jedno, ale tę kategorię można też definiować przez pewne zainteresowania i nawyki zakupowe. Przede wszystkim jest to konsument bardzo świadomy, bowiem ma dzięki internetowi niemal nieograniczony dostęp do informacji i w większości przypadków potrafi z tego skorzystać. Klient należący do tej grupy może być także lojalny, lecz gdy oferta przestanie mu odpowiadać, nie zawaha się poszukać innej, bardziej trafiającej w jego oczekiwania. Jak wobec tego nadążać za tym, czego chce ta szeroka i istotna grupa konsumentów?
Czego chcą młodzi klienci?
Młodzi klienci cenią sobie wygodę. Zwłaszcza od czasów pandemii wiele zakupów robią przez internet lub z dostawą do domu. Ich zainteresowanie - zwłaszcza tych najmłodszych, obecnych nastolatków i osób urodzonych tuż po roku 2000 - budzą świadome zakupy, zgodne z ich wartościami. Tu oczywiście mamy do czynienia z całym wachlarzem: mogą to być kwestie ekologii, diety bezmięsnej lub bez produktów odzwierzęcych, wspieranie lokalnych producentów, fair trade i tak dalej.
Dla młodych konsumentów liczy się także nowoczesność, na przykład obecność w social mediach. Są również kwestie związane z codziennym życiem: bliskość miejsca pracy lub nauki, możliwość załatwienia innych spraw przy okazji i tak dalej.
Cyfryzacja małego sklepu metodą na przyciągnięcie młodszej klienteli
W odróżnieniu od starszego pokolenia, które zwykle jest ostrożne wobec technologii, młodzi częściej czerpią z niej pełnymi garściami. Wybierają płatności kartą, BLIK-iem, telefonem, zegarkiem. Dla wielu z nich konieczność obracania gotówką jest kłopotem. Dla właściciela małego sklepu istnieją dwa rozwiązania: może on albo wprowadzić płatności bezgotówkowe w sklepie, albo... zdecydować się na współpracę z siecią bankomatów i postawić takie urządzenie w swoim przedsiębiorstwie. Ta druga opcja ma dodatkową zaletę, jeśli w okolicy są inne placówki, które korzystają głównie z fizycznego pieniądza, brakuje zaś bankomatów.
Krokiem w kierunku cyfryzacji, który spotka się prawdopodobnie z dobrym przyjęciem ze strony młodszych klientów, jest także obecność w mediach społecznościowych. Nie chodzi tu, oczywiście, o przekwalifikowanie się na twórcę cyfrowego, ale raczej o dostarczenie bieżących informacji o promocjach czy ofertach specjalnych.
Czy hummus i mleko roślinne przyciągną młodych do sklepu?
Często obraz młodego konsumenta uzupełniany jest o skłonność do kupowania produktów takich jak hummus, mleko roślinne czy wegańskie alternatywy dla mięsa. Jest to obraz trochę prześmiewczy, ale zwraca uwagę na kilka kwestii: młodzi ludzie nie boją się eksperymentować z koszykiem zakupowym, chętnie wrzucą do niego np. azjatycki sos czy bliskowschodnie przyprawy. Wielu z nich wybiera produkty wegańskie czy bezglutenowe, nawet jeśli nie są na specjalistycznej diecie.
Jak to "ograć", prowadząc mały sklep spożywczy? Nie ma potrzeby podporządkowywania całego przedsiębiorstwa. Wystarczy niewielka półka, ale zawierająca wybór dobrych jakościowo i interesujących produktów, które urozmaicą zakupy, a zarazem stworzą przekaz, że dane miejsce oferuje różne “ciekawostki” spożywcze czy nadąża za trendami.
Postaw na wygodę, a zyskasz młodych klientów
Wygoda: oto słowo-klucz, które pozwoli przyciągnąć młodych klientów. Mowa była już o bankomacie na miejscu. Celną inwestycją może okazać się również automat paczkowy, bo spełni oczekiwania tej grupy konsumentów: będą oni mogli zarówno odebrać paczkę, jak i zrobić szybkie zakupy. Aby odpowiedzieć na pragnienie wygody, można pomyśleć również o wprowadzeniu do oferty gotowych przekąsek na wynos czy ciepłej, świeżej kawy – im więcej spraw klient będzie mógł załatwić w jednym miejscu, tym bardziej będzie skłonny tam wrócić.