Czy terminale płatnicze są obowiązkowe?
Terminale płatnicze w małych sklepach nie są obowiązkowe, jeśli nie ma tam kasy fiskalnej albo istnieje inna możliwość dokonania zapłaty bezgotówkowo (BLIK, przelew, aplikacja mobilna). Terminale jako forma płatności bezgotówkowej to rozwiązania wygodne i lubiane przez wielu klientów, ale nie są obecnie narzucane przez przepisy.
Jakie są zalety terminala płatniczego?
Terminal płatniczy, jak wiele nowoczesnych rozwiązań, ma pewne zalety. Osoby, które chcą dążyć do płatności bezgotówkowych w swojej firmie, z pewnością docenią szybkość i wygodę przeprowadzania transakcji, jej bezpieczeństwo i intuicyjny charakter. Terminale zmniejszają ryzyko pomyłki i przyciągają grono klientów, którzy cenią sobie możliwość regulowania płatności za pomocą karty lub BLIK-a.
Czy przedsiębiorca może dostać terminal płatniczy za darmo?
Właściciele małych sklepów mają szansę skorzystać z ofert kierowanych do przedsiębiorców przez organizacje płatnicze czy operatorów płatności bezgotówkowych. W zależności od warunków, można otrzymać na przykład terminal za 0 zł. Jednym z największych programów tego typu jest Program Polska Bezgotówkowa, dedykowany osobom, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie korzystały z terminala.
Przedsiębiorca może wybrać, czy chce otrzymać klasyczny terminal płatniczy, terminal w telefonie lub płatności online. Jeśli zakwalifikuje się do programu, będzie mógł korzystać z wybranej opcji przez rok za darmo. Jest jednak haczyk: używanie terminala jest bezpłatne do momentu osiągnięcia obrotu na terminalu w wysokości 100 tys. zł w skali 12 miesięcy na każde urządzenie. Po przekroczeniu tej kwoty zostaną naliczone opłaty, zgodne z zawartą wcześniej umową.
Terminal płatniczy - oferty dla przedsiębiorcy
W programie Polska Bezgotówkowa udział bierze wiele instytucji, w tym Polskie e-Płatności (PeP), Elavon czy PolCard. Po upłynięciu darmowego roku korzystania z terminalu, mogą one zaproponować dalsze warunki współpracy, już na zasadach komercyjnych. Będą się one nieco od siebie różnić.
Dla przykładu, PolCard oferuje pierwsze 12 miesięcy za 0 zł, kolejne 12 miesięcy za 1 zł/mies. za dzierżawę terminala oraz 0,65% prowizji od transakcji dla kart wydanych w Polsce. Jeśli podpiszemy umowę z ING, zyskamy dwa lata darmowego korzystania z terminala: pierwszy rok finansuje Polska Bezgotówkowa, drugi ING. PeP nie podaje publicznie informacji o tym, jakie są warunki współpracy po pierwszych 12 miesiącach. Aby je uzyskać, należy skontaktować się z agentami firmy.
Jakie są prowizje za korzystanie z terminala płatniczego?
Wysokość prowizji za korzystanie z terminala płatniczego też może być różna - wszystko zależy od tego, z kim podpisujemy umowę. Na przykład BNP Paribas od 13 miesiąca użytkowania terminalu (czyli po wygaśnięciu oferty w ramach programu Polska Bezgotówkowa) nalicza prowizję w wysokości 0,65% + 5 gr za transakcje kartami Visa i Mastercard, a także 0,34% + 5 gr za transakcje BLIK-iem przez cały okres trwania umowy. Z kolei PKO BP nalicza następujące prowizje poza programem Polska Bezgotówkowa: Visa – 0,69%, Mastercard – 0,79%, Discover – 3,20%, płatności BLIK – 0,39%, karty zagraniczne w funkcji DCC – 0,00%, karty zagraniczne i biznesowe bez funkcji DCC – plus 1%.
Jakie są koszty wprowadzenia terminala płatniczego do sklepu?
Przedsiębiorca, który nie chce lub nie może skorzystać z programu Polska Bezgotówkowa, bądź też skorzystał z niego, ale minęło 12 miesięcy, musi liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów utrzymywania terminala płatniczego. Na ostateczną cenę tego rozwiązania składają się zazwyczaj: zakup lub dzierżawa terminala, prowizja od transakcji i opłaty dodatkowe.
Kupno terminala to spory, choć jednorazowy wydatek: urządzenie kosztuje ok. 700-1500 zł, w zależności od modelu. Posiadanie go na własność nie zwalnia jednak z prowizji i niektórych dodatkowych kosztów. Wielu przedsiębiorców woli dzierżawić terminal: to koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Niektórzy operatorzy nie nakładają miesięcznej opłaty, zamiast tego podnoszą prowizję.
Normalnie wynosi ona 0,4%–0,8% wartości każdej płatności, w zależności od karty płatniczej. W przypadku rozliczania się tą drogą za dzierżawę terminala, odsetek wzrasta do 1,5-1,7%. Wśród kosztów dodatkowych należy z kolei uwzględnić papier do drukarki – to zazwyczaj wydatek pokrywany przez przedsiębiorcę. Niekiedy operatorzy terminali doliczają koszt instalacji sprzętu, jego serwisowania czy aktualizowania. Zdarza się także stały koszt za rozliczanie transakcji, np. 1 zł dziennie. Ostateczne kwoty zależą od konkretnej firmy, z którą właściciel sklepu podpisze umowę.
