13.08.2025 / 13:19
StoryEditor

MOL stawia na franczyzę w Polsce. "Wzrost sprzedaży do kilkudziesięciu procent"

MOL przyspiesza rebranding stacji franczyzowych w Polsce (fot. MOL Polska)MOL Polska

– Franczyzobiorca przechodzący do MOL z brandu No Name może liczyć na wzrost sprzedażowy nawet kilkudziesięciu procent – mówi Piotr Belniak, Director of Retail Sales & Operations w MOL Polska. Jak wygląda współpraca z franzczyzobiorcami tej sieci stacji paliw?

Po zakończeniu modernizacji stacji własnych MOL Polska skupił się na segmencie franczyzy. Jak te zmiany wyglądają w praktyce? O tym opowiada Piotr Belniak, Director of Retail Sales & Operations w MOL Polska.

Już prawie połowa stacji franczyzowych zdecydowało się na rebranding 

Firma MOL zakończyła proces rebrandingu i modernizacji stacji własnych. Teraz nadszedł czas na zmiany w obiektach franczyzowych. Ilu franczyzobiorców zdecydowało się na zmianę szyldu, a ilu przedsiębiorców podjęło decyzję o usamodzielnieniu? 

Zacznijmy od proporcji, czyli struktury sieci MOL Polska. Na dziś Sieć stanowią 272 stacje własne, których rebranding został zakończony w czerwcu ubiegłego roku oraz 100 stacji franczyzowych. W sumie to 372 placówki. Proces modernizacji sieci rozpoczęliśmy w 2024 roku. Kluczowym okresem w 2024 był dla nas czwarty kwartał. W ciągu trzech miesięcy aż 25 stacji franczyzowych zdecydowało się na działalność pod nowym szyldem. To więcej niż początkowo zakładaliśmy. Planowaliśmy bowiem, że procesowi rebrandingu do końca roku poddamy od 10 do 15 stacji franczyzowych.

Na dzień dzisiejszy – tj. po 10 miesiącach od momentu startu rebrandingu w sieci franczyzowej - zbliżamy się już do poziomu 50% sieci stacji franczyzowych z logo MOL. Warto podkreślić, że specyfika procesu jest inna niż rebranding stacji własnych. W przypadku stacji własnych jedynym decydentem w procesie jest MOL Polska, natomiast w przypadku punktów franczyzowych - decyzja jest obopólna. Wiąże się to z podpisaniem nowej umowy "5 + 5" czyli na minimum pięć lat. Jak ją podpisujemy? Zawieramy porozumienie, na podstawie którego Partner otrzymuje od nas cały brand MOL, a przy okazji negocjujemy z nim dodatkowe warunki umowy. Współpracujemy bowiem też z takimi Partnerami, którzy są z nami od 10, a nawet 20 lat. Podpisanie nowej umowy jest doskonałą okazją do omówienia nowych propozycji - np. doinwestowania obiektów nowymi kawiarkami, meblami czy urządzeniami gastronomicznymi. Zależy nam na tym, aby nie była to wyłącznie zmiana zewnętrzna, ale i wewnętrzna.

image

Piotr Belniak, Director of Retail Sales & Operations w MOL Polska

FOTO: materiały prasowe

Jak w praktyce wygląda rebranding stacji franczyzowych MOL Polska?

Na jaką kwotę dofinansowania mogą liczyć franczyzobiorcy, którzy zdecydują się na rebranding? Czego te inwestycje będą dotyczyć?

Jeśli chodzi o rebranding - jest to kwestia całej wizualizacji zewnętrznej. Ta inwestycja jest po naszej stronie - jest to pakiet, za który nasz Partner nie płaci (natomiast w przypadku chęci wejścia we współpracę z innym brandem, kooperacji z innymi koncernami paliwowymi – franczyzobiorca sam musi ponieść te koszty, do tego dochodzą koszty elementów związanych z wyposażeniem wewnętrznym np. z kawiarką, meblami, wystrojem wewnętrznym). Jesteśmy maksymalnie otwarci na to, żeby inwestować, żeby wyrównywać standardy i dysponować jednolitą siecią.

Jako nowy brand premium na rynku polskim chcemy pokazać jakość i dynamikę rozwoju naszej całej sieci. Inwestycja polegająca na rebrandingu została przez nas podzielona na etapy. Pierwszym etapem jest wspomniana modernizacja zewnętrzna. Drugim etapem będzie implementacja naszego know how oraz wprowadzenie konceptu Fresh Corner na stacjach własnych i franczyzowych. Na stacjach własnych takich punktów z Fresh Corner mamy dzisiaj już ponad 70. Następnie skupimy się na pracy nad wysokimi standardami oraz współpracy z Partnerami. Mamy bardzo ambitne cele, aby je osiągnąć przeprowadziliśmy kierunkową reorganizację zespołu odpowiedzialnego za obiekty franczyzowe w MOL Polska. 

Co franczyzobiorcom daje zmiana brandingu stacji na MOL Polska?

Budowana komunikacja oraz wejście do systemu, pozwolą na zwiększenie sprzedaży. To nie jest dla nich ważny argument?

Zależy nam, aby Partnerzy zdecydowali się już teraz na zmianę barw. Dlaczego? Dlatego, że aktualnie uruchomione są ogromne inwestycje PR-owe i marketingowe dotyczące marki MOL. LOTOS, jako brand, został dziś wyhamowany tak naprawdę do zera. W związku z tym nie widzimy wartości dodanej w pozostawaniu przy barwach LOTOS-u. Zawarliśmy umowy z Partnerami, którzy przeszli z brandu Lotos na brand MOL, podpisaliśmy też umowy, na mocy których weszły do naszej sieci stacje z tzw. brandu No Name oraz z brandu Top 5. Na wszystkich tych trzech rodzajach stacji notujemy wzrosty sprzedażowe. 

Jakiego rzędu są te wzrosty? Czego może spodziewać się franczyzobiorca, który nie jest dziś jeszcze przekonany do zmiany brandu?

Franczyzobiorca przechodzący do MOL z brandu No Name może liczyć na wzrost sprzedażowy nawet w wymiarze kilkudziesięciu procent. Mówimy tu o porównaniu rok do roku. Wzrost ten jest napędzany nie tylko poprzez nową jakość i rozpoznawalny brand, ale również przez sprzedaż flotową, która jest istotną wartością dodaną tej zmiany. Jeśli Partner z kolei przechodzi do nas z bardziej rozpoznawalnego brandu, to bazując na naszych doświadczeniach z ostatniego kwartału zeszłego roku, notowany jest wzrost kilkunastu procent, nawet już w pierwszych miesiącach funkcjonowania stacji z nowym logo.

Transfer z brandu Lotos do MOL przynosi również pozytywne efekty. Widzimy różnice w wynikach, patrząc na stacje franczyzowe, które przeszły rebranding. Performują one dziś zdecydowanie lepiej. Istotnym elementem jest to, że od 1 stycznia wprowadziliśmy karty flotowe MOL. Karty flotowe Lotos biznes zakończyły swoje działanie. Dzisiaj wszyscy nasi klienci flotowi posiadają tylko i wyłącznie karty flotowe MOL. Zakładamy, że nasz potencjalny kierowca flotowy będzie poszukiwać w związku z tym stacji MOL, a nie Lotos (pomimo tego, że na stacjach Lotos karty MOL są także akceptowane). To zdecydowanie wartość dodana dla naszych partnerów franczyzowych pod brandem MOL.

Dalszą część wywiadu przeczytasz w portalu wiadomoscihandlowe.pl. W nim dowiesz się m.in.:

  • Ile trwa rebranding stacji franczyzowej?
  • Jak Mol chce przekonać kolejnych partnerów do współpracy?
  • Czyli w 2025 roku otworzycie 20 kolejnych stacji franczyzowych?
  • Jak sieć chce walczyć na rynku, gdzie dominatorem jest Orlen?

image

MOL przyspiesza rebranding stacji franczyzowych w Polsce. "To dobry moment, żeby do nas dołączyć" [WYWIAD]

18. sierpień 2025 14:28