Ranking EY-Parthenon 2025 – jak Polacy oceniają sklepy detaliczne?
EY-Parthenon już po raz trzeci zbadał preferencje zakupowe polskich konsumentów. W badaniu udział wzięło ponad 3,5 tys. polskich konsumentów. Na podstawie tych opinii firma stworzyła „Retail Performance Ranking 2025”, który został opublikowany pod koniec listopada 2025 roku. Jego celem jest ocena tego, jak Polacy postrzegają sprzedawców detalicznych.
Autorzy rankingu EY-Parthenon 2025 wskazują, że w ostatnim czasie można zaobserwować, że tylko część sieci handlowych inwestuje w innowacje, digitalizację i integrację kanałów sprzedaży. Natomiast pozostali gracze zdają się mieć pewną trudność z dotrzymaniem kroku rosnącym wymaganiom konsumentów.
– Równowaga między kanałem online a offline powinna być elementem długofalowej strategii. Choć e-commerce rośnie w siłę, sklepy stacjonarne nadal są ważnym punktem kontaktu z konsumentami i często pełnią rolę nie tylko miejsca sprzedaży, lecz także doświadczenia z konkretną marką. Znaczące redukowanie sieci sklepów może być więc zbyt pochopnym działaniem – ich przekształcanie i integrowanie z kanałem cyfrowym, tak aby wzajemnie się uzupełniały, wydaje się bardziej efektywną strategią – mówi Grzegorz Przytuła, Partner EY-Parthenon, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.
Co decyduje o wyborze sklepu przez klienta?
Z badania EY-Parthenon wynika, że klienci wybierają dany sklep przede wszystkim ze względu na zaufanie do marki. Istotne są również szeroki wybór w sklepie oraz stosunek jakości do ceny.
Oto co w największym stopniu wpływa na wybór sklepu:
- zaufanie do marki (wskazane przez 14,9% respondentów),
- szeroki wybór (8,7% wskazań),
- stosunek jakości do ceny (8,4%)
- wielkość asortymentu (6,4%),
- jakość obsługi klienta (6,3%),
- jakość personelu w sklepie (4,5%),
- przyjemność z zakupów (4,5%),
- doświadczenie omnichannel (4,1%),
- zrównoważony rozwój (3,9%),
- bliskość sklepu (3,2%),
- wsparcie decyzji zakupowej (3,1%).
– Zaufanie i stosunek ceny do jakości tworzą dziś nierozerwalny duet – konsumenci oczekują uczciwej relacji między wartością, jaką otrzymują, a tym, ile płacą. Marki, które długoterminowo potrafią utrzymać tę równowagę, budują lojalność silniejszą niż jakakolwiek promocja – podkreśla Grzegorz Przytuła.
Żabka z największym spadkiem w rankingu polskich detalistów
W zestawieniu najlepiej ocenianych detalistów w Polsce na pozycji lidera znajduje się Allegro. Na podium znalazły się również – podobnie jak rok wcześniej – Rossmann i Empik. Z kolei wśród najlepszych detalistów spożywczych prym wiedzie Lidl, wyprzedzając Biedronkę i Dino.
Największy awans w tegorocznym rankingu wszystkich detalistów zanotowała Biedronka – o dziewięć miejsc. Natomiast największy spadek to trzy sieci: Hebe, Żabka oraz Carrefour. Autorzy rankingu zwracają uwagę, że Hebe straciło pozycję ze względu na spadek zaufania wśród konsumentów. Z kolei Żabka i Carrefour spadły w zestawieniu przez zbyt ograniczony asortyment.
Jak w rankingu sklepów EY-Parthenon 2025 wypadają spożywcze sieci franczyzowe?
Wśród sklepów z artykułami spożywczymi i pierwszej potrzeby największy awans w rankingu i poprawę pozycji o trzy miejsca odnotowały E.Leclerc oraz Stokrotka.
Natomiast najwyżej w tym zestawieniu spośród sieci przynajmniej częściowo franczyzowych znajduje się Auchan. Sieć jest na 5. lokacie z oceną na poziomie 54,3 proc. O oczko niżej jest Intermarche. W TOP 10 sieci spożywczych jest także Carrefour, Delikatesy Centrum, E.Leclerc oraz Stokrotka.
Oto zestawienie sieci franczyzowych z artykułami spożywczymi w rankingu EY-Parthenon:
- Auchan – 5. miejsce (bez zmian wobec 2024 roku, ocena: 54,3 proc.),
- Intermarche – 6. miejsce (awans o 2 miejsca, ocena: 51,4 proc.),
- Carrefour – 7. miejsce (spadek o 1 miejsce, ocena: 50,8 proc.),
- Delikatesy Centrum – 8. miejsce (awans o 1 miejsce, ocena: 50,7 proc.),
- E.Leclerc – 9. miejsce (awans o 3 miejsca, ocena: 50,5 proc.),
- Stokrotka – 10. miejsce (awans o 3 miejsca, ocena: 50,5 proc.),
- Żabka – 11. miejsce (spadek o 4 miejsca, ocena: 50,3 proc.),
- Lewiatan – 13. miejsce (spadek o 2 miejsca, ocena: 48,3 proc.),
- Spar – 14. miejsce (awans o 2 miejsca, ocena: 46,9 proc.),
- Sklepy ABC – 15 miejsce (bez zmian, ocena: 46,9 proc.),
- Livio – 17 miejsce (spadek o 3 miejsca, ocena: 45,1 proc.).
Które sieci franczyzowe są w rankingu sklepów EY-Parthenon 2025 w kategorii dom i ogród?
Ranking sklepów EY-Parthenon 2025 obejmuje również sieci sklepów w segmencie dom i ogród. W tej kategorii zwycięzcą jest IKEA, wyprzedzając Castoramę oraz Leroy Merlin.
W tegorocznym badaniu EY debiutuje PSB Mrówka, która zajęła od razu 7 lokatę w rankingu (ocena: 59,7 proc.). Z kolei sieć Bricomarche uplasowała się w tym zestawieniu na 10. miejscu (ocena: 56,9 proc.), a to oznacza spadek o 5 pozycji. Z kolei na 13. miejscu w tym segmencie debiutuje sieć Komfort (ocena: 53,2 proc.).
Kluczowe dla sieci franczyzowych będą doświadczenia klientów we wszystkich kanałach
Autorzy rankingu sklepów EY-Parthenon 2025 podkreślają, że polskie sieci handlowe, które chcą utrzymać przewagę rynkową, nie mogą myśleć jedynie w kategorii ceny czy lokalizacji sklepu. Natomiast coraz większą rolę odgrywają doświadczenia klientów we wszystkich kanałach – od pierwszego kontaktu po obsługę posprzedażową.
– Spójność między offline a online, personalizacja oferty dzięki nowoczesnym narzędziom cyfrowym oraz szybka, empatyczna reakcja na potrzeby klientów to dziś podstawa budowania zaufania i lojalności. Warto również szukać nowych źródeł przychodów – od usług dodatkowych i subskrypcji po lepsze wykorzystanie danych i przestrzeni sklepów – twierdzą przedstawiciele EY.
Przekonują również, że największe szanse na sukces i portfele klientów będą miały sieci handlowe, które połączą innowacyjność z silną, wiarygodną marką.
Źródło: Ranking EY-Parthenon 2025
