04.12.2025 / 09:07
StoryEditorPoradnik przedsiębiorcy

Punkt odbioru paczek jako usługa dodatkowa w małym sklepie [PORADNIK]

Sklepy obrastają w szereg usług dodatkowych, w tym w przyjmowanie i nadawanie paczekŻabka Polska

Zakupy przez internet w większości przypadków wiążą się z koniecznością zamówienia usługi kurierskiej. Część zakupów trafia do automatów paczkowych, ale klienci mogą skorzystać też z odbioru w sklepie. Czy przedsiębiorcy opłaca się prowadzić punkt kurierski?

Z artykułu dowiesz się:

  • Odbieranie paczek jako usługa dodatkowa w sklepie
  • Na czym zarabia punkt kurierski przy małym sklepie?
  • Kiedy warto założyć punkt kurierski w sklepie?
  • Jak wygląda obsługa punktu kurierskiego w sklepie?
  • Ile zarobi właściciel sklepu na działalności punktu kurierskiego?
Odbieranie paczek jako usługa dodatkowa w sklepie

Im więcej sprawunków można załatwić w jednym miejscu, tym lepiej dla klienta. Nic więc dziwnego, że sklepy obrastają w szereg usług dodatkowych: w najbliższej okolicy spotkamy na przykład bankomaty czy automaty paczkowe. Dla właściciela sklepu to zazwyczaj korzystne rozwiązanie: przy okazji odbierania czy nadawania paczki, klient może skusić się na mniejsze lub większe zakupy. Firmy kurierskie zwykle chętnie nawiązują współpracę z tego typu placówkami, wiedząc, że wiąże się to z obopólnym zadowoleniem.

Pisaliśmy już o tym, jak wygląda kwestia automatów paczkowych przy sklepach, teraz pochylamy się nad punktami kurierskimi. Przeczytaj więcej: Automat paczkowy przy sklepie spożywczym: przegląd ofert [PORADNIK] 

Na czym zarabia punkt kurierski przy małym sklepie?

Punkt kurierski zarabia na nadawaniu i wydawaniu przesyłek. Jego rentowność zależy przede wszystkim od dwóch czynników: stawek wynegocjowanych z firmami kurierskimi za obsługę punktu oraz skalę jego działalności - im więcej paczek, tym wyższy zysk. Niektóre sieci franczyzowe działają w stałej współpracy z kurierami, dzięki czemu oferują swoim franczyzobiorcom korzystne umowy. 

Kiedy warto założyć punkt kurierski w sklepie?

Nie w każdych okolicznościach punkt kurierski jest dobrym pomysłem na dodatkową usługę w małym przedsiębiorstwie. Jeśli w okolicy działa wiele miejsc, świadczących podobne usługi, a do tego ustawiono również automaty paczkowe, szanse, że uda się przebić, są niewielkie. Nie jest to również najlepszy pomysł w przypadku sklepów, które dysponują bardzo małą powierzchnią.

Potrzebne jest bowiem miejsce na przechowywanie przesyłek przychodzących i wychodzących z danego punktu. Jeśli będzie go za mało, paczki mogą się niszczyć, z pewnością będą wówczas także utrudniać codzienną działalność i pracę personelu sklepowego.

Punkt kurierski w małym sklepie to dobra inwestycja, jeśli konkurencja w okolicy jest niska, ale zapotrzebowanie spore. Sposobem na znalezienie niszy jest nawiązanie współpracy z firmą, która ma mniej przedstawicieli w rejonie (np. nie ma własnego automatu paczkowego).

Jak wygląda obsługa punktu kurierskiego w sklepie?

Obsługa punktu kurierskiego w sklepie nie jest trudna i nie wymaga zatrudniania dodatkowego personelu. Wystarczy stanowisko, na którym można zważyć paczkę, wyposażone w komputer, a także kasa. Do zadań osoby obsługującej paczki należy ich skanowanie, weryfikowanie kodów odbioru i wydawanie przesyłek odbiorcy bądź przyjmowanie ich i przekazywanie kurierowi.

Ile zarobi właściciel sklepu na działalności punktu kurierskiego?

Kwoty zysku z prowadzenia punktu kurierskiego przy sklepie mogą być różne - zależą od umowy z firmą, zajmującą się transportem paczek. Ostatecznie decydujący będzie obrót netto w danym punkcie. Przykładowo DPD informuje, że punkt kurierski otrzyma minimum 20% prowizji miesięcznie za nadania gotówkowe, a w pierwszych miesiącach współpracy odsetek ten będzie powiększony do 40%. Z kolei stałe wynagrodzenie w DPD to 1 zł netto za każdą paczkę wydaną lub przyjętą i obsłużoną w punkcie DPD Pickup.

04. grudzień 2025 09:09