– W porównaniu do wyników pierwszej połowy roku 2023 całość wartości sprzedaży FMCG wzrosła w Małym Formacie o 3,0 proc. Koszyk papierosowy wzrósł pod kątem wartości sprzedaży o niemal 6 proc., podczas gdy koszyk spożywczy o zaledwie 2 proc., a koszyk chemiczno-kosmetycznym zmniejszył się wartościowo o 4,6 proc. Sklepy spożywcze zaliczyły wzrost wartości sprzedaży o 3,8 proc., stacje benzynowe o 1,7 proc. W pozostałych kanałach można było zaobserwować spadek wartości sprzedaży: dla sklepów alkoholowych o -3,5 proc. oraz kiosków o -8,1 proc. – wylicza Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant w firmie NielsenIQ.
Używki i napoje gazowane
Wśród najpopularniejszych kategorii produktowych w Małym Formacie, w pierwszej połowie tego roku największą wartość sprzedaży wygenerowały papierosy (niemal 13 mld zł). W koszyku spożywczym topowymi kategoriami były: piwo (ok. 7 mld zł), wódka (ponad 5 mld zł) oraz napoje gazowane (niemal 2 mld zł).
W koszyku chemiczno-kosmetycznym był to papier toaletowy (ponad 100 tys zł), produkty higieny kobiecej (ok. 70 tys zł), a także środki do prania (niemal 70 tys zł), na każdą z tych kategorii kupujący wydali około pół miliarda złotych.
Najszybciej rosły środki owadobójcze oraz napoje i drinki alkoholowe
Produktami zyskującymi na popularności w Małym Formacie, czyli tymi których wartość sprzedaży wzrosła w największym stopniu, były środki owadobójcze (z ponad 50 proc. wzrostem wartościowym i wolumenowym), napoje i drinki alkoholowe (z niemal 50 proc. wzrostem wartościowym i 35 proc. wzrostem wolumenowym). Na podium znalazła się też mrożona kawa (38 proc. wzrost wartościowy i 32 proc. wolumenowy.
– Co ciekawe, wśród trendów dominował motyw chęci schłodzenia się, ponieważ kolejnymi na liście były herbaty mrożone, lody oraz produkty z lodówki (garmażeryjne i gotowe dania). Kupujący swoimi wyborami wyraźnie reagowali na wysokie temperatury w 2024 roku, który według danych IMGW-PIB dotychczas zapisuje się w historii rekordowo ciepło – kontynuuje analityk NIQ.
Jak lody, to głównie waniliowe
W Małym Formacie pierwsze półrocze przyniosło wzrost wartości sprzedaży lodów o 23,5 proc. i wzrost wolumenowy o ponad 7 proc. Kupujący wydali na lody w Polsce ponad 2,5 miliarda złotych, z czego aż 40 proc. tej kwoty to udziały sprzedaży małoformatowej.
Wśród tradycyjnych smaków lodów najpopularniejszym pozostaje waniliowy, odpowiadający za 1/3 sprzedaży wszystkich lodów w Małym Formacie. Na drugim miejscu znalazł się smak śmietankowy, a pomijając miksy smakowe, na trzecim uplasował się smak truskawowy.
Najchętniej wybieraną formą lodów są te na patyku, odpowiadające za ponad połowę sprzedaży. W dalszej kolejności kupujący decydowali się na duże opakowania (> 400 ml) oraz lody w wafelku.
NIQ Market Track, Mały Format jako suma rynków: duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, sklepy alkoholowe oraz stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatnie półrocze to 6 miesięcy kończących się na 30 czerwca 2024, kategorie: monitorowane kategorie spożywcze, chemiczno-kosmetyczne oraz papierosowe.