24.06.2024 / 10:07
StoryEditor

Sprzedaż w sklepach małego formatu w maju 2024 r. Jak sezon grillowy wpłynął na popularność poszczególnych kategorii? [NielsenIQ]

Sezon grillowy zwiększa sprzedaż niektórych kategorii produktowych (fot. Shutterstock)Shutterstock
Jedną z rzeczy kojarzonych z majem jest grillowanie. Pogoda w tym miesiącu sprzyjała przebywaniu na świeżym powietrzu, a w dodatku przypadły w tym czasie dwa długie weekendy. Warto więc przyjrzeć się sprzedaży kilku kategorii typowo związanych właśnie z grillowaniem.

Zacznijmy od spojrzenia na kategorię wędlin stałowagowych. Sprzedaż paczkowanych wędlin w Małym Formacie w maju wygenerowała ok. 70 mln PLN i w porównaniu rok do roku była ona na względnie stabilnym poziomie, ponieważ wzrost wartości nie przekroczył 4 proc., a sprzedaż wolumenowa wzrosła o mniej, niż 0,5 proc.

Piwo rządzi

– Znacznie bardziej dynamiczna sytuacja miała miejsce w kategorii piwa. Tutaj mały format wygenerował w maju sprzedaż na poziomie ponad miliarda złotych. Co ciekawe, szczególnie korzystnie wypadły piwa smakowe, rosnąc o ponad 15 proc. zarówno pod kątem wartości, jak i wolumenu sprzedaży – komentuje Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NielsenIQ.

– W przypadku klasycznego piwa, choć odpowiadało ono za ok. 87 proc. całości sprzedaży, to jednak w porównaniu do zeszłorocznych wyników, można było zauważyć, że mimo wzrostu wartości o niespełna 3 proc. widać spadek wolumenu sprzedaży o -1 proc. Piwo smakowe cieszyło się istotnie większą popularnością niż w maju 2023, warto więc wspomnieć o kategorii cydrów, która również zaliczyła wzrost i to o ponad ¼ zarówno pod kątem wartości, jak i wielkości sprzedaży – dodaje ekspert.

Filtry UV i repelenty

Wśród kategorii chemiczno-kosmetycznych, produktem zyskującym na popularności w cieplejszej części roku z całą pewnością są środki do opalania.

– Kupujący decydowali się na ich zakup najczęściej w drogeriach, którym wygenerowały ponad 45 mln PLN, zwiększając wartość i wolumen sprzedaży o ok. połowę w stosunku do ubiegłego roku. Podobnie sytuacja ma się w przypadku różnego rodzaju repelentów m. in. przeciw komarom, na które kupujące wydali niemal 7 milionów złotych – kontynuuje Przemysław Korotusz.

– Powyższą listę kategorii warto mieć na uwadze również w ciągu kilku najbliższych miesięcy, nie tylko ze względu na poprawiające się warunki pogodowe i wzrosty temperatury. Będą one również odgrywać istotną rolę w okresie wakacyjnym, wszakże duże wydarzenia sportowe w Europie, będą wiązać się ze wzmożoną sprzedażą, szczególnie w małym formacie – podsumowuje analityk NielsenIQ.

NIQ Market Track, Mały Format jako suma rynków: duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na 31 grudnia 2023, kategorie: monitorowane kategorie spożywcze i chemiczne.

24. lipiec 2024 01:20