Co trzeba wiedzieć o świeżych kwiatach w sklepie?
Stoisko ze świeżymi kwiatami w sklepie powinno prezentować się nienagannie i przykuwać wzrok. Wprowadzi do wnętrza element koloru i radości, ale wymaga pracy. Aktualne są tu te same zasady, co przy stoisku owocowo-warzywnym. Klient będzie “kupował oczami”. W związku z tym towar powinien być świeży, estetyczny i jak najlepszej jakości. Zwiędłe czy gnijące kwiaty odstraszą kupujących - nie tylko tych zainteresowanych stricte tym produktem, ale wszystkich. Sprawią wrażenie, że w sklepie panuje brud i nie przestrzega się tam higieny.
Podejmując więc decyzję o wprowadzeniu do oferty świeżych kwiatów należy zastanowić się, czy dysponujemy siłami, które pozwolą utrzymać stoisko w nienagannej formie. W tym przypadku nie ma miejsca na półśrodki.
Czy na kwiaty w sklepie trzeba mieć osobne pozwolenie?
Rozszerzenie sklepowego asortymentu o kwiaty nie wymaga odrębnych dokumentów i pozwoleń. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy chcemy zaoferować klientom kwiaty doniczkowe, importowane z zagranicy.
Wówczas warto upewnić się, że dostawca posiada wszystkie niezbędne certyfikaty. W przypadku kwiatów ciętych nie ma jednak takiej konieczności.
Jak wybrać dostawcę kwiatów do sklepu?
W przypadku dostaw świeżych kwiatów do sklepu również warto kierować się podobnymi regułami, co przy owocach i warzywach. Kluczowe będzie zatem zaufane źródło, z którego przedsiębiorca może pozyskać rośliny w dobrym stanie. Może to być lokalny ogrodnik lub kwiaciarnia hurtowa - zaletą tego rozwiązania jest krótka droga z pola do sklepu oraz możliwość ustalenia kalendarza dostaw, co jest przydatne zwłaszcza w okolicach świąt, gdy zapotrzebowanie na kwiaty jest większe: dnia kobiet, walentynek itd.
Inna opcja to zakupy na giełdzie kwiatowej: tam cena może się okazać bardziej atrakcyjna, ale dostawy będą spoczywały po stronie przedsiębiorcy. Może się też okazać, że jednorazowy hurtowy zakup przekracza potrzeby sklepu, a to poskutkuje stratami. Lepiej zamawiać mniej - zwłaszcza na początku - niż narażać się na wyrzucanie zwiędłych roślin.
Przechowywanie świeżych kwiatów w sklepie: co warto wiedzieć?
Przechowywanie i prezentacja świeżych kwiatów w sklepie są kluczowe. Powinny one być magazynowane w odpowiedniej temperaturze, zazwyczaj bardzo niskiej, ok. 2-8 stopni Celsjusza. Niezbędna będzie oczywiście woda, sprawdzą się też dodatki w postaci odżywki do kwiatów ciętych (warto mieć ją również w sprzedaży). Wystawiając kwiaty w sklepie, warto pomyśleć o zapewnieniu im specjalnej chłodzonej witryny, by przedłużyć ich żywotność. Mogą być eksponowane również bez tego, ale trzeba pamiętać o następujących zasadach: kwiaty nie powinny być narażone na oddziaływanie słońca, stać z dala od kaloryferów oraz stoisk z owocami – wydzielany przez nie etylen skróci trwałość roślin.
Miejsce przy wejściu może okazać się pułapką: choć wówczas kolorowe kwiaty przyciągną wzrok klientów, zarazem będą one narażone na zimno lub upał, wpuszczane przy każdym otworzeniu drzwi. Przed wyłożeniem kwiatów na sprzedaż, należy odpakować je z foliowych owijek – one także mogą negatywnie oddziaływać.
Jakie kwiaty wybrać do sprzedaży w sklepie?
Mały sklep nie musi mieć w ofercie dziesiątek gatunków egzotycznych kwiatów ciętych - nie taka jest jego rola. Wystarczą podstawowe i lubiane przez klientów gatunki, takie jak: róże, gipsówka, goździki, tulipany, gerbery, chryzantemy, margaretki. Konsumenci chętnie po nie sięgają, a ich dodatkowa zaleta jest taka, że należą do trwałych, dzięki czemu dłużej będą dobrze się prezentowały w sklepie.
Jeśli okaże się, że pojawiają się pytania o inne gatunki, np. aktualnie modne, wówczas dobrym pomysłem będzie rozszerzenie oferty. Można pomyśleć także o dodatkach, które pozwolą skomponować bukiet na miejscu. Mogą to być np. eukaliptus czy paproć. Nie są one jednak niezbędne i początkowo warto postawić tylko na świeże kwiaty.
Co zrobić, by świeże kwiaty dobrze się sprzedawały?
Aby zwiększyć szansę na sprzedaż świeżych kwiatów, należy w pierwszej kolejności zadbać o ich dobrą i estetyczną ekspozycję, o czym była już mowa. W pobliżu dobrze ustawić drobiazgi, które mogą się przydać: ozdobny papier, celofan w rolce czy wstążki do komponowania bukietów, a także odżywkę do kwiatów ciętych.
Warto, aby klienci wiedzieli o tym, że kwiaty są w ofercie: korzystna będzie reklama w social mediach lub inną drogą komunikacji. Dobrym pomysłem jest też wprowadzenie promocji. Robią tak duże sieci handlowe, gdzie w godzinach wieczornych można kupić rośliny taniej. Konsument jest zadowolony, że skorzystał z obniżki, a przedsiębiorca nie musi się martwić, że kwiaty zwiędną lub zgniją. Dzięki tym rozwiązaniom szanse na sprzedaż świeżych kwiatów rosną, a właściciel może cieszyć się dodatkowym utargiem.
