19.08.2025 / 10:34
StoryEditorPoradnik przedsiębiorcy

Świeże kwiaty w sklepie jako sposób na wzbogacenie oferty. Tu nie ma miejsca na półśrodki [PORADNIK]

Czy stoisko ze świeżymi kwiatami to dobre rozwiązanie dla niewielkiego sklepu? Może być, ale nie musiShutterstock

Piękne świeże kwiaty to ozdoba nie tylko w domu, ale także w sklepie. Mogą one okazać się sposobem na poszerzenie oferty, ale ponieważ pociągają za sobą szereg obowiązków, mogą też stać się utrapieniem. Czy stoisko ze świeżymi kwiatami to dobre rozwiązanie dla niewielkiego sklepu?

Z artykułu dowiesz się:

  • Co trzeba wiedzieć o świeżych kwiatach w sklepie?
  • Czy na kwiaty w sklepie trzeba mieć osobne pozwolenie?
  • Jak wybrać dostawcę kwiatów do sklepu?
  • Przechowywanie świeżych kwiatów w sklepie: co warto wiedzieć?
  • Jakie kwiaty wybrać do sprzedaży w sklepie?
  • Co zrobić, by świeże kwiaty dobrze się sprzedawały?
Co trzeba wiedzieć o świeżych kwiatach w sklepie?  

Stoisko ze świeżymi kwiatami w sklepie powinno prezentować się nienagannie i przykuwać wzrok. Wprowadzi do wnętrza element koloru i radości, ale wymaga pracy. Aktualne są tu te same zasady, co przy stoisku owocowo-warzywnym. Klient będzie “kupował oczami”. W związku z tym towar powinien być świeży, estetyczny i jak najlepszej jakości. Zwiędłe czy gnijące kwiaty odstraszą kupujących - nie tylko tych zainteresowanych stricte tym produktem, ale wszystkich. Sprawią wrażenie, że w sklepie panuje brud i nie przestrzega się tam higieny.

Podejmując więc decyzję o wprowadzeniu do oferty świeżych kwiatów należy zastanowić się, czy dysponujemy siłami, które pozwolą utrzymać stoisko w nienagannej formie. W tym przypadku nie ma miejsca na półśrodki.

Czy na kwiaty w sklepie trzeba mieć osobne pozwolenie?

Rozszerzenie sklepowego asortymentu o kwiaty nie wymaga odrębnych dokumentów i pozwoleń. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy chcemy zaoferować klientom kwiaty doniczkowe, importowane z zagranicy.

Wówczas warto upewnić się, że dostawca posiada wszystkie niezbędne certyfikaty. W przypadku kwiatów ciętych nie ma jednak takiej konieczności.

Jak wybrać dostawcę kwiatów do sklepu?

W przypadku dostaw świeżych kwiatów do sklepu również warto kierować się podobnymi regułami, co przy owocach i warzywach. Kluczowe będzie zatem zaufane źródło, z którego przedsiębiorca może pozyskać rośliny w dobrym stanie. Może to być lokalny ogrodnik lub kwiaciarnia hurtowa - zaletą tego rozwiązania jest krótka droga z pola do sklepu oraz możliwość ustalenia kalendarza dostaw, co jest przydatne zwłaszcza w okolicach świąt, gdy zapotrzebowanie na kwiaty jest większe: dnia kobiet, walentynek itd.

Inna opcja to zakupy na giełdzie kwiatowej: tam cena może się okazać bardziej atrakcyjna, ale dostawy będą spoczywały po stronie przedsiębiorcy. Może się też okazać, że jednorazowy hurtowy zakup przekracza potrzeby sklepu, a to poskutkuje stratami. Lepiej zamawiać mniej - zwłaszcza na początku - niż narażać się na wyrzucanie zwiędłych roślin.

Przechowywanie świeżych kwiatów w sklepie: co warto wiedzieć?

Przechowywanie i prezentacja świeżych kwiatów w sklepie są kluczowe. Powinny one być magazynowane w odpowiedniej temperaturze, zazwyczaj bardzo niskiej, ok. 2-8 stopni Celsjusza. Niezbędna będzie oczywiście woda, sprawdzą się też dodatki w postaci odżywki do kwiatów ciętych (warto mieć ją również w sprzedaży). Wystawiając kwiaty w sklepie, warto pomyśleć o zapewnieniu im specjalnej chłodzonej witryny, by przedłużyć ich żywotność. Mogą być eksponowane również bez tego, ale trzeba pamiętać o następujących zasadach: kwiaty nie powinny być narażone na oddziaływanie słońca, stać z dala od kaloryferów oraz stoisk z owocami – wydzielany przez nie etylen skróci trwałość roślin.

Miejsce przy wejściu może okazać się pułapką: choć wówczas kolorowe kwiaty przyciągną wzrok klientów, zarazem będą one narażone na zimno lub upał, wpuszczane przy każdym otworzeniu drzwi. Przed wyłożeniem kwiatów na sprzedaż, należy odpakować je z foliowych owijek – one także mogą negatywnie oddziaływać.

Jakie kwiaty wybrać do sprzedaży w sklepie?

Mały sklep nie musi mieć w ofercie dziesiątek gatunków egzotycznych kwiatów ciętych - nie taka jest jego rola. Wystarczą podstawowe i lubiane przez klientów gatunki, takie jak: róże, gipsówka, goździki, tulipany, gerbery, chryzantemy, margaretki. Konsumenci chętnie po nie sięgają, a ich dodatkowa zaleta jest taka, że należą do trwałych, dzięki czemu dłużej będą dobrze się prezentowały w sklepie.

Jeśli okaże się, że pojawiają się pytania o inne gatunki, np. aktualnie modne, wówczas dobrym pomysłem będzie rozszerzenie oferty. Można pomyśleć także o dodatkach, które pozwolą skomponować bukiet na miejscu. Mogą to być np. eukaliptus czy paproć. Nie są one jednak niezbędne i początkowo warto postawić tylko na świeże kwiaty.

Co zrobić, by świeże kwiaty dobrze się sprzedawały?

Aby zwiększyć szansę na sprzedaż świeżych kwiatów, należy w pierwszej kolejności zadbać o ich dobrą i estetyczną ekspozycję, o czym była już mowa. W pobliżu dobrze ustawić drobiazgi, które mogą się przydać: ozdobny papier, celofan w rolce czy wstążki do komponowania bukietów, a także odżywkę do kwiatów ciętych.

Warto, aby klienci wiedzieli o tym, że kwiaty są w ofercie: korzystna będzie reklama w social mediach lub inną drogą komunikacji. Dobrym pomysłem jest też wprowadzenie promocji. Robią tak duże sieci handlowe, gdzie w godzinach wieczornych można kupić rośliny taniej. Konsument jest zadowolony, że skorzystał z obniżki, a przedsiębiorca nie musi się martwić, że kwiaty zwiędną lub zgniją. Dzięki tym rozwiązaniom szanse na sprzedaż świeżych kwiatów rosną, a właściciel może cieszyć się dodatkowym utargiem.

02. listopad 2025 22:34