Kto czyta prasę w Polsce?
W niektórych kręgach prasa uchodzi za przeterminowane medium. Co niektórzy chętniej niż po druk sięgają po wydania cyfrowe czy artykuły na portalach, powiązanych ze znanymi tytułami. Liczby przeczą jednak temu stereotypowi. Co więcej, prasę czytają odbiorcy właściwie w każdym wieku.
Raport PBC wykazał, że 8 na 10 osób w Polsce w wieku 15-75 lat czyta prasę drukowaną lub cyfrową. Po papierowe wydania sięga 44 proc. Polaków. To cenne informacje dla handlowców. Przekrój wiekowy wskazuje bowiem na to, że warto rozważyć wprowadzenie do oferty zarówno czasopism dedykowanych starszym, jak i młodszym czytelnikom – wbrew pozorom, nastolatek i senior mogą równie chętnie sięgnąć po gazetę, odpowiadającą ich zainteresowaniom.
Czy stoisko z prasą to sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji?
Właściciele sklepów oraz franczyzobiorcy rozmaicie podchodzą do kwestii stoiska z prasą w swojej placówce handlowej. Część z nich uważa, że to marnowanie powierzchni, zwłaszcza, gdy udział zysków ze sprzedaży gazet to zaledwie ułamek procenta całego obrotu sklepu, zaś umowa z operatorami takimi jak Garmond Press czy Kolporter nie do końca spełnia oczekiwania właściciela.
Z drugiej jednak strony stoisko prasowe w niedużym sklepie może być sposobem na wyróżnienie się na lokalnym rynku, na co także zwracają uwagę handlowcy. Gdy okoliczne placówki wycofują się ze sprzedaży gazet, klienta przyciągnie możliwość zakupienia ulubionego tytułu.
Jakie wyzwania wiążą się ze sprzedażą prasy w małym sklepie?
Wśród wad sprzedawania prasy w niewielkim lokalu handlowym najczęściej wymienia się nieopłacalność - koszt utrzymania ekspozycji z gazetami jest niewspółmierny do uzyskiwanego zysku i lepszą decyzją biznesową może być zlikwidowanie jej i ustawienie w tym miejscu czegoś innego.
Wyzwaniem jest także stworzenie odpowiedniej sieci kolportażu, opartej na korzystnych umowach z wydawcami lub operatorami prasowymi. Warto jednak mieć na uwadze, że ta kwestia działa w obie strony: lokalne wydawnictwa często mają kłopot z dotarciem do czytelników i niekiedy bywają chętne na nawiązanie współpracy z okolicznymi punktami handlowymi.
Prasa w małym sklepie: czy taka inwestycja się opłaca?
Choć mówi się, że ekrany zastępują druk, dane wynikające z raportów o czytelnictwie prasy nie są aż tak pesymistyczne. Wręcz przeciwnie: sugerują, że ten rynek wciąż może się rozwinąć i być dobrą perspektywą dla handlu. Czy w związku z tym inwestycja w ekspozycję prasową jest opłacalna dla mniejszego sklepu?
I tak i nie. Wiele zależy od sprawności właściciela, który przeprowadzi dobre rozeznanie rynku i na tej podstawie podejmie decyzję o tym, czy i jakie gazety sprzedawać. Warto pamiętać, że najpopularniejsze pozostają pisma kobiece oraz magazyny telewizyjne, z kolei prasa branżowa czy specjalistyczna może budzić mniejsze zainteresowanie klientów.
Jak sprzedaż prasy może wpłynąć na obroty w sklepie?
Z przywoływanego wcześniej raportu PBC wynika, że czytelnicy prasy są zaangażowanymi klientami i chętnie kupują więcej. O ich zainteresowaniach zakupowych wiadomo na przykład, że:
- 69 proc. z nich lubi próbować nowe produkty,
- 73 proc. szuka produktów z obniżoną ceną, rabatem,
- 61 proc. wybiera produkty w oparciu o jakość a nie o cenę,
- 60 proc. jest skłonnych zapłacić więcej za produkty wysokiej jakości,
- 55 proc. jest skłonnych zapłacić więcej za produkty pasujące do ich stylu życia.
Decyzja o inwestycji w sprzedaż prasy w sklepie małoformatowym może zatem okazać się zaskakująco opłacalna. Szanse na większe zyski z gazet wzrosną, jeśli będą one zlokalizowane w odpowiednim miejscu i wyeksponowane we właściwy sposób - na przykład przy kasie lub w innej dobrze widocznej przestrzeni, w której klienci często się zatrzymują.