06.11.2025 / 08:07
StoryEditorPORADNIK PRZEDSIĘBIORCY

Monitoring w sklepie: czy to legalne? Ile kosztuje zestaw monitoringu?

Kamery mogą działać prewencyjnie pod warunkiem, że osoba monitorująca nie będzie spała w czasie pracyCanva

Monitoring sklepowy to rozwiązanie, które pomaga mieć na oku przestrzeń handlową. Przydaje się zwłaszcza w placówkach, w których trudno kontrolować wszystkie zakamarki. Przedsiębiorcy zastanawiają się jednak, czy to zgodne z prawem. Czy monitoring należy zgłaszać? Ile kosztuje montaż zestawu w niewielkim sklepie?

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy monitoring w sklepie jest legalny?
  • Jak oznaczyć zainstalowany w sklepie monitoring?
  • Czy pracownicy muszą wyrazić zgodę na monitoring w sklepie?
  • Czy w małym sklepie opłaca się montować kamery?
  • Monitoring w sklepie a kodeks pracy
  • Jakie są koszty monitoringu dla małego sklepu?
Czy monitoring w sklepie jest legalny?

Monitoring to jedna z najczęściej wybieranych opcji, jeśli chodzi o kontrolowanie bezpieczeństwa w placówkach handlowych. Niektórzy przedsiębiorcy zastanawiają się jednak, czy wprowadzenie kamer do sklepu jest zgodne z prawem - będą one przecież nagrywały przebywających tam klientów, a także pracowników.

Jak to wygląda w świetle przepisów? Okazuje się, że monitoring jest całkowicie legalny, ale tylko pod jednym warunkiem: jeśli osoby przebywające na terenie objętym nagraniami są tego świadome. Aby móc monitorować sklep, musimy zatem dopełnić obowiązku informacyjnego. Przedsiębiorca musi też pamiętać, że nagrania z kamer można przetwarzać wyłącznie dla celów, dla których zostały zebrane i powinny być przechowywane nie dłużej niż 3 miesiące od dnia nagrania.

Jak oznaczyć zainstalowany w sklepie monitoring?

Aby móc zgodnie z prawem korzystać z monitoringu w sklepie, klienci i pracownicy muszą być świadomi, że są nagrywani. Nie ma potrzeby zgłaszania montażu kamer na policji czy w urzędzie. Właściciel dopełni obowiązku informacyjnego, umieszczając w dobrze widocznym miejscu czytelny i intuicyjny znak (np. tabliczkę), informujący, że teren przedsiębiorstwa jest monitorowany.

Zwykle takie tabliczki zawierają piktogram z kamerą, napis “Obiekt monitorowany”, niekiedy również informację o tym, kto jest administratorem zarejestrowanych danych osobowych. Koszt tego typu znaku informacyjnego waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych, zwykle ok. 20-30 zł.

Czy pracownicy muszą wyrazić zgodę na monitoring w sklepie?

Kamery w sklepie zarejestrują nie tylko wchodzących klientów, ale także pracowników. Warto wiedzieć, że nie muszą oni wyrażać zgody na montaż monitoringu, ale muszą o nim wiedzieć: najlepiej, by pracodawca poinformował ich na piśmie. Nie wolno montować kamer w przestrzeniach, w których nagrania naruszałyby prawo do prywatności, w tym w toaletach czy przebieralniach.

Czy w małym sklepie opłaca się montować kamery?

Monitoring to przydatne narzędzie, jeśli chodzi o kontrolę bezpieczeństwa w sklepie. Dzięki niemu można również reagować na wykroczenia, a nagrany materiał może stać się dowodem w sprawach sądowych czy na policji, w tym w przypadkach kradzieży czy napaści agresywnych klientów.

Kamery mogą działać prewencyjnie: podnosić poczucie bezpieczeństwa pracowników i zarazem zniechęcać potencjalnych złodziei czy agresorów do wszczynania awantur. Dla przedsiębiorcy monitoring może też być użytecznym źródłem informacji: dzięki niemu da się zorientować np. w zachowaniach konsumentów i pod tym kątem dostosować ekspozycję towarów bądź reklam.

Monitoring w sklepie a kodeks pracy

System rejestrujący jest przydatny, ale warto mieć na uwadze, by nie popaść w obsesję kontroli, np. śledząc i wytykając pracownikom drobne uchybienia. Kodeks pracy mówi jasno: rejestracja obrazu ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników lub ochronie mienia lub kontroli produkcji lub zachowaniu w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Nadużywanie monitoringu do śledzenia zatrudnionych osób, jego analizowanie bez uzasadnienia i ciągłe krytykowanie bądź zawstydzanie na podstawie nagrań może być traktowane jako nękanie.

Jakie są koszty monitoringu dla małego sklepu?

Koszty monitoringu w dużej mierze uzależnione są od tego, na jakiej skali zależy właścicielowi. Można ograniczyć się do 2-4 kamer na niewielkiej przestrzeni, rejestrujących wejście, kasę i zaplecze. W większych obiektach potrzebne będzie więcej urządzeń, niektórzy decydują się również na monitorowanie np. strefy dostaw, by wykluczyć pomyłki przy odbiorze czy śledzić przestrzeganie wytycznych sanitarnych (np. przy dostawach świeżego mięsa).

Kamera monitoringu w zależności od parametrów kosztuje zwykle około kilkudziesięciu-kilkuset złotych. Można kupić całe zestawy, zawierające zwykle 4 kamery wraz z pozostałym osprzętem. Koszt monitoringu to nie tylko kamera. Niezbędny będzie też serwer, na którym zapisywane będą nagrania. Do tego dojdzie opłata za montaż i drobne koszty z tym związane: kable, akcesoria instalacyjne i ewentualne dodatki.

Gotowe zestawy to koszt około 800-1000 zł, ale będzie on tym większy, im lepsza jakość sprzętu, który wybieramy. Można zatem oszacować, że montaż monitoringu w małym sklepie to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

06. listopad 2025 08:09