18.04.2025 / 15:37
StoryEditor

Czy brak doświadczenia w biznesie może przełożyć się na brak sukcesu we franczyzie? Ekspertka wyjaśnia

Magdalena Parfianowicz, doradczyni do spraw franczyzyMateriały prasowe

Są młodzi, ambitni, kreatywni i chętni do działania. Z różnych powodów nie chcą związywać się umową o pracę i coraz częściej decydują się na zakładanie własnych biznesów franczyzowych. Nie każdy z młodych przedsiębiorców może pochwalić się jednak sporym doświadczeniem. Zdaniem Magdaleny Parfianowicz - doświadczonej ekspertki, nie przekreśla to szansy na odniesienie przez nich zawodowego sukcesu.

Jeszcze kilkanaście lat temu, osoby wychodzące na rynek pracy, kojarzyły zakładanie własnej firmy z dużym wkładem finansowym, jeszcze większym ryzykiem niepowodzenia oraz brakiem życia prywatnego. Panowało też przekonanie, że na biznes trzeba mieć pomysł, bo bez niego, jak i sporego doświadczenia w danej branży, ciężko będzie osiągnąćsukces.

Aktualnie sytuacja wygląda znacznie inaczej. Młodzi ludzie chętniej zakładają jednoosobowe działalności gospodarcze, czerpiąc z tego sporą satysfakcję i widząc w tym świetlaną przyszłość. Choć z pewnością nie można odmówić im przy tym odwagi, to nie ona jest głównym czynnikiem odpowiadającym za zmiany. Te leżą bardziej po stronie rynku, który oferuje dziś naszym rodakom całą masę ścieżek rozwoju. Jedną z nich jest franczyza - model biznesowy, który mocno ewoluował na przestrzeni ostatnich lat.

Doświadczenie przydatne, ale nie najważniejsze

O tym, że osoby decydujące się na zakładanie biznesów franczyzowych, nie zawsze muszą posiadać wieloletnie doświadczenie w biznesie, mówi w rozmowie z naszym portalem Magdalena Parfianowicz - doświadczona ekspertka i doradczyni ds. franczyzy.

- Powszechnie przyjmuje się, że dobrze działający model franczyzowy przygotuje kandydata do roli przyszłego franczyzobiorcy, czyli że nie jest wymagane doświadczenie w danej branży, by otworzyć i prowadzić punkt franczyzowy, ale nadal ważne jest, aby franczyzobiorcy mieli solidne podstawy wiedzy i umiejętności, na których mogą się oprzeć - tłumaczy specjalistka.

Z perspektywy ekspertki, każdy aspirujący franczyzobiorca powinien zadać sobie 3 kluczowe pytania. Oto one:

  • Czy jestem profesjonalistą, który potrafi zarządzać i przewodzić innym?
  • Czy jestem przygotowany do podążania za modelem biznesowym?
  • Czy rozumiem jak działa branża i wiem czego się mogę spodziewać?

Magdalena Parfianowicz wyjaśnia, że odpowiedzi na powyższe pytania pomogą na samym początku zdefiniować obszary, które wymagają większego poznania i zarazem zaangażowania szkoleniowego po stronie dawcy. Jeśli franczyzobiorcy nie mieli wcześniejszego doświadczenia biznesowego, to franczyzodawcy zazwyczaj zapewniają szkolenia i wsparcie, aby pomóc nowym właścicielom rozpocząć działalność i rozwijać ich punkt.

- Z mojego doświadczenia jednym z elementów, który często definiuje czy biznes będzie sukcesem czy porażką jest to, że jako nowy franczyzobiorca powinieneś szanować i przestrzegać reguły systemu, a nie próbować zmieniać rzeczy, które franczyzodawca wielokrotnie przetestował i wie, że nie leżą w twoim najlepszym interesie. Dodatkowo wielu młodych przedsiębiorców ma przekonanie, że franczyza jest sposobem na szybkie wzbogacenie się przy niewielkim wkładzie osobistego zaangażowania, co w wielu przypadkach jest bardzo mylnym wyobrażeniem - wyjaśnia ekspertka.

Idealny franczyzobiorca to...

Zdaniem Magdaleny Parfianowicz, Idealny franczyzobiorca to osoba, która posiada zestaw kluczowych cech i umiejętności, umożliwiających skuteczne prowadzenie działalności w ramach systemu franczyzowego. Cechy, które mogą sprawić, że ktoś będzie tym idealnym kandydatem, to w opinii ekspertki przede wszystkim:

  • Sposób myślenia, który pozwala osiągać sukcesy i pokonywać wyzwania,
  • Zaangażowanie w przestrzeganie ustalonych systemów i procedur sieciowych.
  • Gotowość do nauki i inwestowania w rozwój,
  • Dobrze rozwinięte umiejętności komunikacyjne,
  • Umiejętność dostosowania się do zmian na rynku,
  • Koncentracja sposobu myślenia w kategoriach możliwości, a nie problemów.

- Należy jednak pamiętać, że każdy system franczyzowy może kłaść nacisk na różne kompetencje, dostosowane do specyfiki branży i modelu biznesowego - kwituje specjalistka.

Kim jest Magdalena Parfianowicz?

Magdalena Parfianowicz to doradczyni ds. franczyzy, trenerka biznesowa i autorka kursu S.T.A.R.T – metoda świadomego wyboru franczyzy.

Przez sześć lat pełniła funkcję C-level Managera Operacyjnego w sieci franczyzowej DaGrasso, gdzie kompleksowo zarządzała działem franczyzy, ekspansją sieci oraz rekrutacją franczyzobiorców. Realizowała również projekty szkoleniowe i jakościowe oraz dostosowywała model franczyzy do dynamicznie zmieniającego się rynku. Obecnie wspiera zarówno franczyzodawców, jak i franczyzobiorców w budowaniu i rozwijaniu skutecznych strategii franczyzowych, usprawnianiu działań operacyjnych oraz wdrażaniu najlepszych praktyk.

Magdalena Parfianowicz jest absolwentką Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Żywienia Człowieka. Ukończyła liczne kursy branżowe, w tym dotyczące franczyzy oraz sprzedaży (Sandler Training Program). Posiada międzynarodowe doświadczenie w branży HoReCa oraz w zarządzaniu projektami franczyzowymi.

25. kwiecień 2025 06:11