24.04.2025 / 15:11
StoryEditor

Berlin Döner Kebap rozwija franczyzę. Na jakich zasadach można dołączyć do popularnej sieci?

Berlin Döner Kebap w SzczecinieMateriały prasowe

Berlin Döner Kebap to jedna z prężniej rozwijających się marek gastronomicznych w Polsce. Popularny brand posiada w naszym kraju blisko 80 lokali, z czego ponad połowa to placówki franczyzowe. Na jakich zasadach można dołączyć do sieci? Jakie są jej plany na najbliższą przyszłość? I wreszcie - jak wygląda dziś rodziny rynek kebaba? Na te, jak i wiele innych pytań odpowiada Karol Kostyrka, manager ds. rozwoju Berlin Döner Kebap w Polsce.

Ile jest w Polsce lokali należących do sieci Berlin Döner Kebap?

Sieć Berlin Döner Kebap liczy aktualnie 78 lokali.

Ile placówek zostało otwartych, a ile zamkniętych w ubiegłym roku?

W 2024 roku otworzyliśmy 9 punktów. Żadnego nie zamknęliśmy. Jeden - w formacie Outdoor Food Concept - zmienił lokalizację na bardziej atrakcyjną.

Rozwijacie nie tylko franczyzę, ale także punkty własne. Jak wygląda to w przełożeniu na liczby?

Rozwijamy się równomiernie, mniej więcej połowę stanowią punkty własne, połowę franczyzowe. Na liczbach wygląda to następująco: 38 punktów własnych, 40 punktów franczyzowych.

Jakie są plany sieci na najbliższą przyszłość? Czy jest jakaś orientacyjna liczba lokali, które chcielibyście otworzyć w 2025 roku?

W 2025 roku planujemy otworzyć około 10 do 15 punktów. Z uwagi na wprowadzenie formatu Outdoor Food Concept, ta liczba może wzrosnąć.

Jak wyglądają dzisiaj warunki przystąpienia do współpracy z siecią?

Od przyszłych franczyzobiorców oczekujemy wiarygodność, rzetelności, nastawienia na sukces, chęci doskonalenia się w wielu obszarach, umiejętności menadżerskich, doświadczenia w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz dysponowania odpowiednim kapitałem.

Jakie warunki musi spełniać potencjalny franczyzobiorca?

Wszystkie powyżej wymienione oraz założenie lub prowadzenie działalności gospodarczej w każdej z możliwych form (jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka prawa handlowego). Franczyzobiorca musi posiadać dobrą opinię, dysponować kapitałem własnym w wysokości co najmniej 250 000 zł oraz zdolnością leasingową i kredytową (w przypadku konieczności skorzystania z finansowania zewnętrznego).

W jakich obszarach firma doradza i szkoli nowego franczyzobiorcę?

Berlin Döner Kebap doradza franczyzobiorcom w zakresie organizacji i zarządzania, księgowości, podatków i prawa. Regularnie szkoli w zakresie produktowym i sprzedażowym.

Jak wygląda wsparcie dla przedsiębiorcy w okresie po uruchomieniu lokalu?

Franczyzobiorca otrzymuje asystę Działu Szkoleń na okres 2-3 tygodni, w zależności od potrzeb indywidualnych. Stała obecność trenerów sprzedaży pozwala uzyskać niezbędne doświadczenie do samodzielnego prowadzenia punktu po tym okresie z cyklicznym wsparciem zespołu trenerskiego

Ile franczyzobiorca musi zainwestować w otwarcie lokalu?

W zależności od formatu franczyzowego, minimalny wkład własny wymagany do uruchomienia punktu Berlin Döner Kebap wynosi 200 000 - 250 000 złotych, przy założeniu korzystania z finansowania zewnętrznego (kredyt, leasing) przy formacie Outdoor Food Concept do kwot przekraczających 500 000 złotych w przypadku pozostałych formatów franczyzowych takich jak Food Court, Retail Park, High Street czy kwot powyżej 1 mln zł w przypadku formatu Drive Thru.

Całkowite nakłady inwestycyjne są znacznie wyższe i ustalane indywidualnie, w zależności od typu lokalu oraz specyficznych warunków realizacji inwestycji.

W jakim średnim tempie placówki Berlin Döner Kebap dochodzą do rentowności?

Staramy się otwierać lokale w starannie dobranych lokalizacjach i we współpracy z odpowiednimi partnerami, aby osiągnęły rentowność w krótkim czasie po uruchomieniu. Nasze doświadczenie znacząco przyczynia się do realizacji tego celu. Średnia stopa zwrotu z inwestycji często pozwala na odzyskanie nakładów już w ciągu trzech lat, a w niektórych przypadkach nawet szybciej.

Jak wygląda rynek Kebaba w Polsce? Czy szacowali Państwo jego wartość na podstawie własnego biznesu? Jak prezentuje się to dzisiaj w stosunku do 2020 roku?

Niestety, nie są nam znane oficjalne badania ani statystyki dotyczące rynku kebaba w Polsce. Oszacowanie dynamiki wzrostu w stosunku do 2020 roku jest trudne ze względu na okres wysokiej inflacji, który bezpośrednio wpłynął na wzrost wartości rynku. Czynniki takie jak rosnące ceny półproduktów, energii i innych kosztów operacyjnych przyczyniły się do podwyżki cen końcowego produktu - naszego ulubionego kebaba.

Dokładne określenie etapu rozwoju rynku wymagałoby regularnych i miarodajnych badań, opartych na szerokim przekroju przedstawicieli branży - od małych, lokalnych biznesów po duże sieci. Na ten moment, zgodnie z naszą wiedzą, takie dane nie są dostępne.

Jednak analizując zachowania zarówno konsumentów, jak i konkurencji, dostrzegamy dalszy rozwój rynku. Przejawia się on w zwiększonej dostępności kebabów, ekspansji na nowe obszary geograficzne oraz rozwoju nowych kanałów sprzedaży. Coraz bardziej widoczne stają się działania większych organizacji, budujących marki sieciowe.

Jak każdy dojrzały rynek, również rynek kebaba będzie ulegał konsolidacji wokół większych grup biznesowych. Pierwsze oznaki tego procesu są już zauważalne, a także my aktywnie uczestniczymy w tych zmianach.

Jak oceniają Państwo możliwość rozwoju rynku (procentowo) w kolejnych latach?

Zakładamy dalszy wzrost, niezależnie od sytuacji gospodarczej nie widzimy aktualnie zagrożeń dla dalszego wzrostu. Biorąc pod uwagę wspomniane wcześniej czynniki związane z rozwojem dostępności, jakości oraz kanałów sprzedaży, ostrożnie szacujemy wzrost na poziomie 5-10 procent w skali roku.

Kolejne pytanie dotyczy potencjału rozwoju innowacji. Może mogliby Państwo podać kilka przykładów tego, jak można wykorzystać tę kategorię do rozwoju nowych/innowacyjnych produktów?

Innowacje są wprowadzane przez nas głównie w kategoriach związanych z systemami prezentacji, zamówień, form płatności, dystrybucji produktów do klientów. W ciągu ostatnich lat, wprowadziliśmy kioski sprzedażowe, roboty do roznoszenia zamówień, systemy przywoławcze, zamówienia online, programy lojalnościowe dostępne w aplikacji mobilnej, możliwość nawigacji do najbliższego lokalu, wprowadzamy regularnie również nowe produkty stanowiące tzw. Innowacje produktowe. Wprowadziliśmy nowe odmiany jak Slim Menu, Vege, Fit itd. Dedykowane np. do grup klientów niejedzących mięsa czy też dbających o niski indeks kalorii.

Jak wygląda potencjał rozwoju rynku w kontekście wchodzenia na rynek nowych pokoleń konsumentów?

Wydaje się, że nowe pokolenia konsumentów w pełni akceptują nasz produkt i stanowią dynamicznie rosnącą grupę. Nasza komunikacja marketingowa jest skoncentrowana właśnie na tych odbiorcach – angażujemy ich idoli do promocji i dostosowujemy narzędzia marketingowe do ich potrzeb. Wprowadzamy produkty dedykowane najmłodszym konsumentom, a z myślą o ich często ograniczonym budżecie oferujemy przystępne cenowo opcje oraz rabaty dla uczniów i studentów. W obszarze HR kierujemy oferty pracy do osób, które chcą i mogą łączyć edukację z pracą. Stawiamy na młodych – zarówno jako klientów, jak i członków naszego zespołu.

 

Odpowiedzi udzielał Karol Kostyrka, manager ds. rozwoju Berlin Döner Kebap w Polsce.

 

***

Berlin Döner Kebap to sieć z 27-letnią tradycją. Pierwszy polski lokal pod szyldem marki powstał w 1998 roku w Międzyzdrojach. Od tamtego czasu firma konsekwentnie stawia na rozwój, działając obecnie w 78 lokalizacjach. Najwięcej restauracji, bo aż 18 mieści się w Szczecinie. BDK serwuje swoje potrawy także m.in. w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Krakowie, Łodzi i Poznaniu.

25. kwiecień 2025 01:58