11.01.2024 / 10:35
StoryEditor

Franczyzobiorcy Intermarche, E. Leclerca oraz SPAR stawiają na punkty ładowania aut elektrycznych

Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.WOJTEK_JARGILO
Do końca 2024 roku firma Powerdot planuje uruchomić 36 kolejnych punktów ładowania aut elektrycznych usytuowanych przy supermarketach oraz na stacjach benzynowych należących do franczyzobiorców znanych marek detalicznych. W efekcie infrastruktura stworzona w ramach współpracy inwestora z franczyzobiorcami zwiększy się w bieżącym roku do ok. 60 dostępnych punktów ładowania. Wśród partnerów Powerdot są m.in. franczyzobiorcy Intermarche, E. Leclerca oraz SPAR. To dla nich możliwość pozyskania klientów z dużym portfelem.

Współpraca z franczyzobiorcami to kolejny model biznesowy, w jakim rozwijane są inwestycje Powerdot w Polsce obok ogłoszonych wcześniej partnerstw z siecią Biedronka, miastem Gorzów Wielkopolski czy licznymi parkami handlowymi usytuowanymi w różnych częściach kraju. 

- Współpraca z franczyzobiorcami to ważny element naszej strategii biznesowej, realizowanej nie tylko na krajowym rynku, ale też w innych państwach europejskich. Dzięki tego typu partnerstwom uruchomiliśmy już w Polsce ponad 20 punktów ładowania, a do końca bieżącego roku ich liczba wzrośnie trzykrotnie– informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce. 

Znane marki franczyzowe przystąpiły do współpracy

W gronie partnerów, z którymi Powerdot zrealizował już inwestycje są franczyzobiorcy takich marek, jak: Intermarche, E. Leclerc, Auchan oraz SPAR. Dzięki tej współpracy powstały stacje ładowania przy supermarketach w Lublinie, Swarzędzu, Gorzowie Wielkopolskim, Grudziądzu, Ostrzeszowie czy Wieliczce. 

- Nasz sklep, jako jeden z pierwszych supermarketów w Polsce, udostępnił swoim klientom nowoczesną usługę szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Zrobiliśmy to w połowie 2022 roku, znacząco wyprzedzając regulacje prawne i decyzje innych sieci handlu detalicznego. W naszej branży czujemy się więc pionierami elektromobilności. Dzięki współpracy z Powerdot, uruchomiliśmy też jedną z pierwszych w Polsce ogólnodostępnych stacji ładowania o tak dużej mocy, wynoszącej aż 120 kW. Umożliwia ona szybkie ładowanie auta elektrycznego w czasie, gdy jego właściciel może zrobić zakupy w naszym sklepie. Sam jestem użytkownikiem auta elektrycznego i często korzystam z naszej stacji – opowiada Waldemar Gołębiowski, właściciel sklepu Intermarche w Wieliczce.

To także zaleta marketingowa dla sklepów, które zdecydowały się na taką inwestycję. Nie ma co ukrywać, że obecnie na auto elektryczne stać niewielu. Pojazdy tego typu są drogie, poza tym nadal poza większymi miastami brakuje często infrastruktury do ich ładowania, chociaż to powoli się zmienia. Obecnie elektryki kupowane są przez osoby z większym portfelem, które na wydatki konsumpcyjne przeważnie również wydają więcej pieniędzy. Kupują często produkty premium czy ekologiczną żywność. Możliwość zrobienia tego typu zakupów i jednoczesne naładowanie baterii elektrycznej samochodu, może być kuszące i decydujące o miejscu, gdzie zrobią oni zakupy i zostawią swoje pieniądze. Taka inwestycja może szybko się zwrócić dla właściciela sklepu.

Prawie 1000 ładowarek u franczyzobiorców we Francji

W Europie przykładem rynku, na którym Powerdot uruchomił i nadal buduje wyjątkowo dużą liczbę stacji ładowania w partnerstwie z franczyzobiorcami, jest Francja. Łączna liczba działających i tworzonych w tym modelu punktów ładowania zbliża się tam do 1 000, a partnerami Powerdot na francuskim rynku są franczyzobiorcy reprezentujący takie marki, jak: KFC, Mr. Bricolage, Q8 Gas Station, Bricomarche, a także marki, z którymi poprzez franczyzobiorców Powerdot współpracuje już w Polsce (Intermarche, E. Leclerc, SPAR). Innym krajem, w których Powerdot na dużą skalę współpracuje z franczyzobiorcami jest Portugalia.  

- Partnerstwa z franczyzobiorcami mają tę zaletę, że wszelkie ustalenia prowadzi się z właścicielem jednego lub kilku obiektów. Procedury są uproszczone, decyzje zapadają szybko, nie ma rozbudowanych struktur zarządczych. Pojedyncze partnerstwa dotyczą wprawdzie kilku lub maksymalnie kilkunastu punktów ładowania, jednak ich znacząca suma sprawia, że są ważnym elementem całej infrastruktury należącej do Powerdot w Unii Europejskiej – zauważa Grigoriy Grigoriev. 

Brak kosztów 

Dzięki współpracy z Powerdot, franczyzobiorca może wejść w nowoczesny segment elektromobilności nie wydając na to ani grosza. Powerdot pokrywa bowiem wszelkie koszty związane z inwestycją, a po wybudowaniu stacji, pełni funkcję jej operatora. Franczyzobiorca może natomiast nie tylko wypełnić formalny obowiązek udostępnienia miejsc do ładowania aut elektrycznych, ale też zaoferować klientom nowoczesną usługę. Budowa stacji ładowania może być też dla niego formą komercjalizacji przestrzeni parkingowej. 

Stacje benzynowe z ładowarkami Powerdot 

Nowością w 2024 roku będą pierwsze punkty ładowania Powerdot, jakie powstaną na „partnerskich” stacjach benzynowych. W pierwszym kwartale planowane jest uruchomienie tego typu infrastruktury m.in. w Słubicach i w Puławach. 

Powerdot jest paneuropejskim operatorem oraz inwestorem w stacje ładowania o korzeniach portugalskich. Działa w sześciu krajach Europy, gdzie posiada obecnie 3,5 tys. punktów ładowania aut elektrycznych i jest w trakcie budowy kolejnych 11 tysięcy. W Polsce Powerdot uruchomił już 250 punktów i jest w trakcie realizacji 1500 kolejnych. 

21. czerwiec 2024 06:00