05.02.2024 / 14:43
StoryEditor

Czy Żabka Nano to dobry sposób na zarobek? Sprawdzamy jak jest

Żabka Non Stop - połączenie ”zwykłej” Żabki z Żabką Nanomateriały prasowe
Żabka oprócz tradycyjnych sklepów uruchamia także nowe koncepty. Z powodzeniem działają już sklepy typu drive thru obsługujące kierowców, a także Żabki Nano, których w całej Polsce jest już kilkadziesiąt. Czy ten format sklepu, z racji automatyzacji sprzedaży, może być sposobem na lepszy zarobek dla franczyzobiorców?

Żabek Nano jak wynika z mapy zamieszczonej na stronie operatora, jest już 45. Ponad połowa w Warszawie i okolicach. Są też punkty na Pomorzu, na Śląsku, w Łodzi, we Wrocławiu, w Krakowie czy rodzimym dla sieci Poznaniu. Nano zlokalizowane są m.in. na dworcach kolejowych, w metrze, galeriach handlowych, a także akademikach czy szpitalu.

Jak działa Żabka Nano?

W dużym skrócie Żabka Nano to rodzaj sklepu autonomicznego, w którym zakupy oraz płatność za nie dokonuje się bez kontaktu ze sprzedawcą. Wejść do sklepu można na dwa sposoby – z aplikacją Żappka, do której podpięta jest nasza karta płatnicza lub przy użyciu samej karty. Klient towary bierze z półki i wychodzi z nimi bez potrzeby skanowania. System kamer i czujników obserwuje i zlicza towar i ściąga za niego należność z karty płatniczej.

W Żabce Nano hot doga przyrządzi… robot

W 2022 roku sieć przy współpracy z firmą VeloxAlpha, uruchomiła w jednym ze stołecznych sklepów Nano robota, który przygotowuje hot dogi, które są najpopularniejszym produktem gastronomicznym. Jak zapewniał wówczas operator placówki, cały proces przygotowania hot doga odbywa się w sposób zautomatyzowany i w pełni higieniczny.

Koszty osobowe bliskie zera?

Brak stałej obsługi sprzedawców w tym koncepcie sklepów pozwala na znaczne obniżenie kosztów funkcjonowania takiej placówki. Dla właściciela biznesu koszty zatrudnienia pracowników to obecnie znaczna pozycja po stronie wydatków, zwłaszcza w kontekście rosnącej pensji minimalnej. Ta wzrosła już od stycznia, a kolejna jej podwyżka czeka pracodawców z początkiem lipca. I tu naprzeciw może wyjść Żabka Nano, która ogranicza obsługę osobową do niezbędnego minimum: - Autonomiczny koncept zakłada wspierające zaangażowanie pracowników sieci, na przykład w zakresie zatowarowania placówki czy zarządzania systemem monitoringu – poinformowało nas Biuro Prasowe Żabka Polska. 

Dobry sposób na rentowny biznes?

Czy zatem dzięki obniżeniu kosztów osobowych, ten koncept to dobry pomysł na zyskowny biznes? Na przykład dla franczyzobiorców, którzy już prowadzą tradycyjny sklep i mogliby zadbać o kolejny, ale tym razem autonomiczny? Póki co sama sieć rozwiewa te wątpliwości i pytania: - Żabki Nano nie działają w ramach modelu franczyzowego. Ten innowacyjny format został opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie można uruchomić tradycyjnego sklepu lub z jakiś względów byłoby to mocno utrudnione. Dzięki niemu klienci mogą zrobić szybkie, wygodne zakupy o każdej porze, przez siedem dni w tygodniu, bez konieczności korzystania z kas – czytamy w odpowiedzi nadesłanej do redakcji portalu franczyzawhandlu.pl. Bo Nano może powstać w dowolnej lokalizacji, nawet tej trudnodostępnej dla tradycyjnego modelu sklepu. Sklep może mieć powierzchnię od 8 m2 do 40 m2. Niezbędny jest natomiast szybki dostęp do Internetu i stałe oraz bezproblemowe przyłącze energetyczne.

Franczyzowe Żabki Nano to pieśń niedalekiej przyszłości?

Mimo zapewnień firmy, iż istniejące Żabki Nano podlegają bezpośrednio pod centralę, nie wykluczone, że w planach jest oddanie części istniejących lub tych, które dopiero powstaną, w ręce niezależnych przedsiębiorców. Świadczy o tym zakładka B2B na stronie dedykowanej konceptowi. Znajduje się tam garść informacji o zasadach współpracy pomiędzy siecią, a przedsiębiorcą, czy też wymogom jakim podlega ten specyficzny koncept.

Kolejną przesłanką mówiącą o tym, że Nano będą w przyszłości prowadzone przez podmioty zewnętrzne jest „Regulamin Usługi Testowej Żabka Nano i Usługi Żabka Nano” obowiązujący od 1 stycznia 2024 r.. W podpunkcie 2.1.10 wymieniony jest Partner Żabka Nano – podmiot prowadzący Sklep bezobsługowy w Modelu Żabka Nano, który współpracuje z Żabka Polska w ramach umowy współpracy franczyzowej (franczyzobiorca). W dalszych zapisach regulaminu wymienione są prawa i obowiązki partnera.

Jak nie Żabka Nano to co?

Oprócz wspomnianych na początku artykułu formatów, sieć oferuje też inne, które są szansą na zarobek dla współpracujących z nią przedsiębiorców: - W sieci Żabka rozwijamy jednocześnie inne nowoczesne formy, w tym placówki sezonowe uruchamiane w okresie letnim w miejscowościach turystycznych, wyspy w galeriach handlowych czy Żabki Eko Smart, które prowadzone są przez naszych franczyzobiorców, obok tradycyjnych sklepów. Dzięki nim współpracujący z nami przedsiębiorcy mają szansę rozwoju, w tym także w aspekcie finansowym – dodaje Biuro Prasowe Żabka Polska.

12. kwiecień 2024 17:04