01.09.2025 / 11:49
StoryEditor

Delikatesy Centrum - sieć skurczyła się o 35 sklepów. Dlaczego?

Kurczy się sieć Delikatesy Centrum OleksSH/Shutterstock

Sieć Delikatesy Centrum, jedna z głównych marek Grupy Eurocash, w drugim kwartale 2025 roku kontynuowała działania optymalizacyjne. W efekcie zamknięto 19 nierentownych placówek, po wcześniejszych 16 zamknięciach w I kw. br.

Z artykułu dowiesz się:

  • Duży Ben - poprawa rentowności sieci
  • W jaki sposób Grupa Eurocash pracuje nad rentownością?
  • Czym zajmuje się Eurocash?  
Łącznie w pierwszym półroczu 2025 roku liczba zamknięć wyniosła 35 sklepów sieci Delikatesy Centrum. 

Działania Eurocashu mają wygenerować roczne oszczędności szacowane na 19 mln zł, w tym dodatkowe 8,6 mln zł z zamknięć zrealizowanych w II kw. 2025 r.

Choć proces zamykania sklepów wiązał się z jednorazowym kosztem 9 mln zł, Eurocash podkreśla, że długofalowo ma to pozytywny wpływ na efektywność i rentowność całej sieci.

Duży Ben - poprawa rentowności sieci

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku sieci sklepów alkoholowych Duży Ben, która w II kw. 2025 r. wykazała oznaki stabilizacji i rozwoju. Na koniec drugiego kwartału działało 395 sklepów, czyli o 24 mniej niż rok wcześniej. W I kw. br. miało miejsce 40 zamknięć i 6 otwarć, w II kw. 2025 r. bilans był korzystniejszy: tylko 1 zamknięcie i 4 nowe otwarcia.

Sprzedaż sieci Duży Ben w II kw. wzrosła o 2 proc. rok do roku, a sprzedaż LfL aż o 6 proc. r/r. Co istotne w II kw. br. EBITDA sieci Duży Ben osiągnęła dodatni wynik, co oznacza istotną poprawę względem ubiegłego roku.

Duży Ben koncentruje się obecnie na zwiększaniu sprzedaży oraz optymalizacji rentowności sklepów, co stanowi kluczowy element długoterminowej strategii rozwoju.

W jaki sposób Grupa Eurocash pracuje nad rentownością?

Eurocash pracuje nad rentownością swoich sieci. Drugi kwartał 2025 roku był wymagający dla całej Grupy z uwagi na zmiany w zachowaniach konsumentów oraz spadki sprzedaży w kategoriach alkoholu i wyrobów tytoniowych. Sprzedaż grupy spadła w tym okresie o 1,2 proc. r/r, zaś skorygowana marża EBITDA wzrosła do 3,0 proc. (z 2,7 proc. w II kw. 2024 r.), wsparta oszczędnościami kosztowymi, EBIT wzrósł o 24 proc. r/r do 82 mln zł. 

Segmenty wzrostu, czyli Frisco i Duży Ben, po raz pierwszy w historii osiągnęły próg rentowności.

W 2Q 2025 r. Eurocash podjął trudne, ale wydają się konieczne decyzje dotyczące zamknięcia nierentownych sklepów Delikatesy Centrum, co ma pozwolić na istotne oszczędności i poprawę efektywności. 

Dla całej Grupy Eurocash kluczowe było utrzymanie dyscypliny kosztowej, co przełożyło się na poprawę rentowności operacyjnej mimo spadku sprzedaży. Wyniki wskazują, że strategia optymalizacji portfela oraz rozwój formatów wzrostowych (Duży Ben, Frisco) zwiększają odporność grupy i tworzą fundament pod dalszy rozwój.

Czym zajmuje się Eurocash?  

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, właścicielem lidera rynku e-grocery Frisco.pl, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych. Zarządza rozbudowaną strukturą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep

Z ponad 15,5 tys. placówek Grupa Eurocash, zgodnie z analizą Deloitte, jest największym franczyzodawcą w Polsce, co czyni kluczowym partnerem rozwoju dla tysięcy lokalnych przedsiębiorców. Grupa oferuje efektywne modele biznesowe, a także skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. 

Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm.

 

01. wrzesień 2025 11:49