27.05.2025 / 11:37
StoryEditor

Większa wartość sprzedaży, spadek liczby transakcji. Tak wyglądał kwiecień w sklepach małoformatowych

Polska Izba Handlu oraz firma badawcza CMR Panel opublikowały wyniki badań dotyczące kwietniowej sprzedaży FMCG w sklepach małoformatowychShutterstock

Polska Izba Handlu oraz firma badawcza CMR Panel opublikowały wyniki badań dotyczące kwietniowej sprzedaży FMCG w sklepach małoformatowych, w tym także franczyzowych. Eksperci wskazują, że wartość sprzedaży była o 8,3 procent wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o niemal 6 procent.

Autorzy badań podkreślają, że wysoki wzrost wartości sprzedaży to efekt przesunięcia Wielkanocy. W 2024 r. niedziela wielkanocna wypadała bowiem w ostatnim dniu marca, natomiast w 2025 r. święta i zdecydowana większość przedświątecznych zakupów miały miejsce w kwietniu. Na powyższe wyniki wpływ miał także wzrost cen m.in. produktów nikotynowych.

Jak wyjaśniają eksperci z Polskiej Izby Handlu, sklepy małoformatowe nie są głównym miejscem robienia dużych zakupów na wielkanocny stół, ale zarówno liczba transakcji, jak i obroty tych sklepów rosną wyraźnie tuż przed świętami, kiedy klienci przychodzą po ostatnie świąteczne (często uzupełniające lub awaryjne) sprawunki. 

W kwietniu 2025 r. najlepszym dniem pod względem obrotów był dla sklepów małoformatowych piątek w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą, ale znacznie większe niż zwykle zakupy klienci robili również w czwartek oraz w sobotę. Druga połowa przedświątecznego tygodnia wyróżniała się również pod względem wyższej niż zwykle liczby transakcji. 

- Mimo to dniem, w którym klienci najczęściej odwiedzali sklepy małoformatowe była środa 31 kwietnia, czyli ostatni dzień przed długim weekendem majowym - informują analitycy.

W kwietniu 2025 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,9, czyli o 7 procent więcej niż rok wcześniej (kiedy wielkanocne zakupy robione były w marcu), natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się w tym czasie o ponad 5 procent, do 26,04 zł.

Sprzedaż małoformatowa w kwietniu 2025 r. Które kategorie zyskały najbardziej?

Wysokie wzrosty sprzedaży w porównaniu kwietniem 2024 r. odnotowały kategorie kojarzone ze świętami wielkanocnymi, jak np.:

  • chrzan - wzrost wartości sprzedaży o ponad 400.,
  • majonez, 
  • margaryny - wzrost liczby opakowań o ponad 20 proc., 
  • mąki i dodatki do ciast, 
  • figurki czekoladowe,
  • znicze - wzrost o 52 proc. 

Które kategorie dołowały? Polska Izba Handlu publikuje dane

Mimo przesunięcia daty świąt, w kwietniu kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży odnotowały produkty, których ceny mocno wzrosły, takie jak:

  • masło - spadek liczby transakcji o 12 proc., 
  • czekolady - spadek o 7 proc.,
  • soki.

Gorzej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się również alkohole, w tym piwo, wódki czyste (mimo przesunięcia świąt wolumen sprzedaży był o 8 proc. niższy niż rok wcześniej), wódki smakowe, a także whisky i wino spokojne (w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 6 proc. mniej niż w kwietniu 2024 r.). 

Spośród kategorii alkoholowych wysokie wzrosty w ujęciu rok do roku osiągnęła natomiast kategoria drinków - klienci sklepów małoformatowych kupili ich o 27 procent więcej niż przed rokiem.

- Jak wynika z danych CMR, w kwietniu 2025 r. w sklepach małoformatowych i supermarketach klienci znacznie rzadziej niż przed rokiem sięgali po elektroniczne papierosy jednorazowe, mocno wzrosła natomiast sprzedaż płynów i podów (wymiennych wkładów do elektronicznych papierosów), a także samych urządzeń do wielorazowego użytku. Liczba paragonów, na których znajdowały się tradycyjne papierosy (które w ostatnim czasie mocno podrożały), w kwietniu 2025 r. była aż o 10% niższa niż przed rokiem - przekazała Polska Izba Handlowa w komunikacie.

Spadek liczby transkacji w czterech pierwszych miesiącach 2025 roku

Polska Izba Handlu podaje, że w czterech pierwszych miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o około 2 proc. (m.in. za sprawą wyższych cen), natomiast liczb transakcji spadła o ponad 7 procent.

Co to są sklepy małoformatowe?

Polska Izba Handlu przypomina w komunikacie, że sklepy małoformatowe obejmują:

  • Małe sklepy spożywcze do 40 metrów kwadratowych,
  • Średnie sklepy spożywcze od 41 do 100 metrów kwadratowych,
  • Duże sklepy spożywcze od 101 do 300 metrów kwadratowych,
  • Specjalistyczne sklepy alkoholowe.
03. czerwiec 2025 22:55