Sprzedaż detaliczna najwyższa w historii
Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował 25 listopada dane na temat dynamiki sprzedaży detalicznej w październiku 2025 r. Informacja sygnalna może cieszyć cały sektor handlowy, w tym właścicieli sklepów franczyzowych i niezależnych.
– Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 5,4%. W porównaniu z wrześniem 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 6,7% – podają analitycy GUS w raporcie.
Co istotne, po wyeliminowaniu czynników sezonowych, sprzedaż w październiku była o 5,6% wyższa niż rok wcześniej oraz wzrosła o 1,9% w ujęciu miesięcznym.
– Tym samym październikowa sprzedaż ukształtowała się na poziomie najwyższym w historii – podkreśla Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.
Co Polacy kupują najchętniej?
Dane GUS wskazują, że mamy do czynienia z wysokimi wzrostami realnej sprzedaży w większości głównych kategorii w porównaniu do października 2024 r. Największe tempo dynamiki sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) odnotowano w kategorii pojazdy oraz meble, RTV i AGD.
– Utrzymująca się wysoka dynamika sprzedaży w tej kategorii współgra z wynikami koniunktury konsumenckiej, wskazującymi na rosnącą skłonność gospodarstw domowych do dokonywania „ważnych zakupów” – zauważa Jakub Borowski.
Ekspert dodaje, że wskaźnik tej skłonności w listopadzie osiągnął poziom najwyższy od marca 2020 r., a więc okresu sprzed pandemii.
Oto zestawienie dla wszystkich grup produktów:
- Pojazdy samochodowe, motocykle, części: +15,6%
- Meble, RTV, AGD: +13,9%
- Tekstylia, odzież, obuwie: +9,0%
- Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny: +5,6%
- Paliwa stałe, ciekłe i gazowe: +4,7%
- Żywność, napoje i wyroby tytoniowe: +0,6%.
Które sklepy zyskują na zmianach w zachowaniu konsumentów?
Analizując powyższe dane z perspektywy rynku franczyzowego, najwięcej powodów do radości mogą mieć właściciele sklepów z branży technicznej i motoryzacyjnej. A zatem dobre wyniki mogą notować franczyzobiorcy sieci Kramp czy Auto Partner lub Auto Gama.
Wzrost w segmencie "dom i ogród" to z kolei doskonała wiadomość dla prowadzących sklepy pod szyldami Bricomarche, Mrówka, a także salonów z wyposażeniem wnętrz, jak Komfort, Vox, Homla czy Duka.
Nieco mniejszą dynamikę obserwujemy w sektorze spożywczym (wzrost o 0,6%). Dla franczyzobiorców sieci takich jak Żabka, ABC, Chorten, Lewiatan czy Livio oznacza to stabilizację, ale też konieczność walki o klienta, który chętniej wydaje pieniądze na dobra trwałe niż na powiększanie koszyka zakupowego.
Czy ożywienie w handlu utrzyma się dłużej?
Zdaniem Jakuba Borowskiego, głównego ekonomisty banku Credit Agricole, tak imponujące rezultaty nie są tylko chwilowym zrywem. Ekspert zwraca uwagę na rosnącą skłonność gospodarstw domowych do realizacji droższych transakcji, co bezpośrednio napędza handel.
Dla handlu, w tym franczyzobiorców, kluczowy jest fakt, że ożywienie ma charakter szeroki. Jak zaznacza Jakub Borowski, 6-miesięczna średnia ruchoma dla dynamiki tzw. sprzedaży bazowej (z wyłączeniem samochodów, paliw i żywności) utrzymała się na historycznie wysokim poziomie 5,4% r/r.
– Sygnalizuje to, że ożywienie popytu konsumpcyjnego ma charakter trwały – podkreśla Jakub Borowski.
Ekonomista dodaje również, że najnowsze dane GUS mogą przełożyć się na jeszcze silniejszą konsumpcję w ostatnich miesiącach tego roku. Zamiast wcześniej prognozowanych 3,5 proc. wzrostu w IV kwartale, może to być aż 4,0 proc.
Jeśli taki scenariusz się spełni, to może być optymistyczna wiadomość dla właścicieli sklepów na koniec roku.
Źródła: GUS, Makro Plus Credit Agricole, Katalog franczyzowy
