Plany sieci Nasz Sklep
Gros z tych placówek ma być pod logiem sieci Nasz Sklep. Za cztery lata operator chce mieć 7,5 tysiąca sklepów w tej sieci, czyli o 1,5 tysiąca więcej niż obecnie.
- To ogromne wyzwanie, bo część placówek będzie zamykana. Nie uda się tego osiągnąć bez akwizycji mniejszych sieci, które samodzielnie nie mają perspektyw szybkiego rozwoju. Nasza oferta powinna być dla nich atrakcyjna. Równolegle rozwijamy się organicznie – rocznie dołącza do nas 300–500 sklepów netto - mówi Jan Sałata, dyrektor generalny PSH Nasz Sklep.
Przyznaje, że przed sklepami małoformatowymi stoi wiele wyzwań. - Najbliższe lata będą bardzo trudne. Liczba sklepów będzie się zmniejszać, szczególnie tych najmniejszych. Klienci nadal chcą kupować blisko domu, ale jednocześnie oczekują, że sklepy będą dobrze przygotowane i spełnią ich wymagania, zarówno jeśli chodzi o ceny, jak i o standard - wyjaśnia.
Sytuacja sklepów małoformatowych
Zauważa jeszcze jedną kwestię. - Sieci niezależne będą miały coraz trudniejszą sytuację z jeszcze jednego powodu. Liczba firm dystrybucyjnych będzie się zmniejszać. Konsolidacja rynku szybko postępuje i dotyczy nie tylko franczyzy czy małych sklepów, ale także firm dystrybucyjnych - opowiada.
Podkreśla przy tym, że celem sieci Nasz Sklep jest rozwój, ale przede wszystkim wzmacnianie konsolidacji sieci franczyzowych.
- Na rynku działa ich sporo, jednak tylko nieliczne mają realny potencjał dużego wzrostu. Takim podmiotem jest Grupa Specjał, która dysponuje silnym zapleczem dystrybucyjnym i dzięki temu może oferować konkurencyjne ceny - podkreśla Jan Sałata.
Grupa Kapitałowa Specjał buduje więc skalę. Cel: współpraca w ramach grupy z kilkunastoma tysiącami sklepów o różnej powierzchni i różnym poziomie związania.
Na jaką skalę działa GK Specjał?
Grupa Kapitałowa Specjał działa od ponad 30 lat i jest największym polskim dystrybutorem na rynku FMCG. Firma ma 30 oddziałów w całym kraju. Na rynek dystrybucji mrożonek mocno weszła w 2022 r., przejmując spółkę Ren.
Specjał prowadzi cztery ogólnopolskie sieci franczyzowe pod szyldami Nasz Sklep, Livio, Rabat Detal oraz SPAR, które zrzeszają obecnie ponad 14 tys. placówek detalicznych. Równolegle firma rozwija sieć sklepów własnych, działających pod brandami: Nasz Sklep, Delikatesy Premium, Livio, Delikatesy Sezam, Market Plus oraz SPAR. Aktualnie ma ich 90.
Zdaniem Specjału, to przejęcie marki SPAR i modelu biznesowego sieci będzie miało ogromny wpływ na to, w jaki sposób rzeszowska grupa będzie działała w przyszłości, przesuwając się systematycznie od obsługi hurtowej do obsługi logistycznej sieci detalicznych.
***
Więcej o planach i działaniach sieci Nasz Sklep i GK Specjał jest w wywiadzie, jakiego Jan Sałata udzielił dla portalu wiadomoscihandlowe.pl.