06.12.2023 / 12:55
StoryEditor

Nowości produktowe. Czy sklepy są w stanie je zaimplementować?

Sklep Specjał - tu klient znajdzie nowości produktowe.
Wielu właścicieli niewielkich sieci handlowych oraz sklepu stoi czasem przed dylematem – czy dodać do swojej oferty produkt, który nie wiadomo czy znajdzie uznanie wśród klientów. Bo czy mleko roślinne sprzeda się w lokalizacjach położonych na przykład na terenach wiejskich, czy będzie zalegać na półkach?

Nowości produktowych jest dużo. Każdego niemal dnia i tygodnia producenci wprowadzają na rynek kolejne produkty czy też wariacje smakowe lub o zmodyfikowanym składzie. Niech za przykład posłużą statystyki za rok 2022.

W roku 2022 na rynek wprowadzono 50 nowości z kategorii piwo, 31 z kategorii napoje energetyzujące, 30 lody impulsowe, 24 wódki smakowe, 24 napoje gazowane, 19 w kategorii soki, nektary i napoje oraz 10 rodzajów wafelków impulsowych.

Znaczenie nowości w sprzedaży

To nowe lody impulsowe okazały się mieć największy w wartości sprzedaży (11,3 proc.) i aż 13,9 proc. w liczbie transakcji. Takie statystyki zaprezentowała Elżbieta Szarejko – ekspert CMR na listopadowym kongresie FMCG w Jasionce koło Rzeszowa. W przypadku napojów energetyzujących było to odpowiednio – 5,6 proc. oraz 4,7 proc., a w przypadku wafelków impulsowych 5 procent oraz 5,7 proc. 

- To są wybrane kategorie, w których największy udział jest nowości w kategorii sklepów małoformatowych. I to co tutaj można zauważyć, są to zazwyczaj kategorie, które są najważniejsze w tych sklepach. A drugi czynnik, który to łączy, to szeroki asortyment.

Zdaniem ekspertki, w sklepach małoformatowych najważniejszą rzeczą są produkty, po które klient najczęściej sięga i wie, że tam z pewnością będą. To głównie sprawdzone marki, obecne na półkach od lat. Po nowości klient sięgnie z ciekawości, ale będą to przeważnie produkty impulsowe.

Czy warto stawiać na nowości?

Ekspertka zwraca również uwagę, że żywotność nowości na półkach zazwyczaj nie jest długa. To średnio 2-3 lata. Czy warto zatem w nie inwestować, skoro się to nie przekłada w istotny sposób na sprzedaż? -  Trochę to jest tak, że klienci lubią mieć wybór, lubią mieć dużo smaków, możliwość eksperymentowania, więc w takich kategoriach, gdzie taka możliwość jest, to jak najbardziej. Drugi powód jest taki, że klienci, którzy kupują swój ulubiony, podstawowy produkt, sięgają też po nowości. Albo wiedzą, że jest nowy smak Toffifee, więc chcą go kupić. Jeżeli nie będą mieli go u nas, to być może pójdą gdzie indziej – zaznacza. Dlatego warto zaryzykować i wprowadzić nowości produktowe w niektórych kategoriach.

 

23. czerwiec 2024 20:30