10.12.2025 / 08:53
StoryEditor

eService i Visa spytały MŚP o usługi płatnicze. Jakie wnioski?

Lojalność wobec agentów rozliczeniowych i banków jest zdeterminowana m.in. nieabsorbowaniem czasu przedsiębiorcyFundacja Polska Bezgotówkowa

Decyzje podejmowane przez małych i średnich przedsiębiorców w zakresie wyboru biura rachunkowego, konta firmowego oraz agenta rozliczeniowego są w przeważającej mierze podyktowane rekomendacjami od znajomych lub wygodą - wynika z najnowszego badania eService i Visa.

W artykule przeczytasz:

  • Co decyduje o wyborze agentów rozliczeniowych i banków?
  • Oczekiwania MŚP do agentów rozliczeniowych
  • Co decyduje o wyborze agentów rozliczeniowych i banków?
eService we współpracy z Visa przeprowadził badania jakościowe i ilościowe dotyczące rynku usług płatniczych w Polsce. Celem projektu było szczegółowe poznanie procesu decyzyjnego przedsiębiorców reprezentujących małe i średnie przedsiębiorstwa oraz osób podejmujących w nich decyzje finansowe – w tym istotnych czynników, które są przez nich postrzegane pozytywnie, doceniane oraz uznawane za kluczowe przy wyborze agenta rozliczeniowego oraz usług uzupełniających.

Trzy typy przedsiębiorców

Uczestnicy badania, na podstawie udzielonych odpowiedzi zostali podzieleni na trzy główne grupy, charakteryzujące reprezentowane przez nich postawy. Wśród polskich przedsiębiorców objętych badaniem wyróżniono:

  • Tradycjonalistów – charakteryzujących się przywiązaniem do sprawdzonych, często ręcznych metod pracy i sprzedaży oraz sceptycyzmem wobec nowinek technologicznych. Kierujących się w swoich wyborach bezpieczeństwem, stabilnością i prostotą rozwiązań oraz minimalizacją ryzyka.
  • Pragmatyków – stanowiących najliczniejszą grupę wśród badanych. Ceniących wygodę, oszczędność czasu i redukcję biurokracji, ale także wrażliwych na koszty i lubiących korzystać z okazji rynkowych.
  • Zorientowanych na rozwój – skupiających się na wizji rozwoju, skalowania biznesu i minimalizowaniu ryzyka oraz ekspansji (e-commerce, rynki zagraniczne) i zwiększania skali działalności poprzez partnerstwa strategiczne i wykorzystanie zaawansowanych narzędzi i rozwiązań IT.

Oczekiwania MŚP do agentów rozliczeniowych

W pytaniach zadanych przedstawicielom każdej z grup, przewijały się m.in. kwestie dotyczące preferencji i oczekiwań w stosunku do agentów rozliczeniowych, dostarczających usług przyjmowania płatności elektronicznych za pomocą terminali POS oraz rozwiązań e-commerce. Zapytano również o kluczowe aspekty podejmowania decyzji o wyborze usług uzupełniających.

Z uzyskanych odpowiedzi wynika m.in. że decyzje podejmowane przez małych i średnich przedsiębiorców w zakresie wyboru biura rachunkowego, konta firmowego oraz agenta rozliczeniowego są w przeważającej mierze podyktowane rekomendacjami od znajomych lub wygodą (np. wybór banku osobistego). Opinie i relacje (np. z księgową, która jest "fachowa", czy z przedstawicielem handlowym, który jest kontaktowy) są kluczowe.

Co decyduje o wyborze agentów rozliczeniowych i banków?

Najważniejszą potrzebą i jednocześnie głównym kryterium oceny produktów płatniczych jest szybkość i terminowość księgowania środków. Przedsiębiorcy, zwłaszcza działający w branżach, które wymagają dużych nakładów z góry, traktują natychmiastowe wpłaty jako klucz do stabilności. Zwracają uwagę na to, że przelewy ekspresowe (Elixir) wymagają dodatkowej opłaty, co jest postrzegane jako archaiczne.

Lojalność wobec agentów rozliczeniowych i banków jest zdeterminowana bezproblemowym, niezawodnym i sprawnym działaniem usług oraz nieabsorbowaniem czasu przedsiębiorcy. Główną motywacją przy wyborze agenta jest jednak oferta cenowa.

Przedsiębiorcy, zwłaszcza ci nastawieni na rozwój, dostrzegają wartość w usługach dodatkowych, które integrują podstawowe funkcje biznesowe. Pożądane jest też wsparcie w zakresie budowy e-commerce (w pakiecie z płatnościami) oraz dostęp do narzędzi analitycznych (portal back-office umożliwiających śledzenie statystyk i obrotów).

Mimo, że cena jest kluczowa, znaczenie mają też aspekty materialne i niematerialne dostarczanych usług: wygląd i nowoczesność terminala oraz jakość interakcji sprzedażowej (np. umiejętność przekonania do wysłuchania, możliwość skorzystania ze szkoleń).

***

Badania zostały przeprowadzone w III kwartale 2025 roku, na reprezentatywnej grupie klientów za pomocą indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI). Stanowią ważny element strategii rozwoju eService oraz budowania nowoczesnych usług i rozwiązań płatniczych we współpracy z Visa.

 

 

10. grudzień 2025 08:55