23.06.2025 / 12:33
StoryEditor

PSH Lewiatan i jego pionierskie wdrażanie CSRD w skomplikowanej strukturze franczyzowej. Co to konkretnie oznacza?

Sieć Lewiatan znajduje się obecnie na ważnym etapie wdrażania założeń strategii zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach organizacjimat.pras.

Aktywne działania z zakresu zielonej transformacji i walka z marnowaniem żywności, pionierskie wdrażanie CSRD oraz dialog z interesariuszami - to tylko kilka z aktywności, które podejmuje PSH Lewiatan. Sieć opublikowała właśnie trzeci Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2024 rok.

Z artykułu dowiesz się o:

  • Trzeci raport zrównoważonego rozwoju PSH Lewiatan
  • Dialog z interesariuszami
  • Dyrektywa CSRD a sytuacja prawna przedsiębiorców 
  • Edukacja ważnym elementem rozwoju sieci franczyzowej
  • Ile sklepów ma Lewiatan?
Polska Sieć Handlowa Lewiatan kładzie nacisk na rozwój franczyzobiorców i transparentność działania w świetle nowych regulacji prawnych. W ubiegłym roku przeprowadziła szczegółową analizę prawną Dyrektywy CSRD, której sprawozdawczość miała objąć sieć Lewiatan, jak i szeroki krąg podmiotów będących w relacjach z PSH Lewiatan.

Trzeci raport zrównoważonego rozwoju PSH Lewiatan

31 grudnia 2024 r. nowe obowiązki prawne dla firm weszły do polskiego porządku prawnego wraz z nowelizacją ustawy o rachunkowości. Jednak już w kwietniu br. KE zdecydowała się przesunąć ich wdrożenie o dwa lata uruchamiając procedurę „stop-the-clock”. 

W efekcie tej decyzji Lewiatan Holding będzie zobowiązany sporządzać sprawozdawczość od 2028 roku (za rok 2027), jednak prowadząc zaawansowane prace nad raportem za 2024 i ceniąc sobie odpowiedzialność w ramach podjętych decyzji zdecydował się na ich kontynuacje, czego efektem jest publikowany 23 czerwca br. trzeci już Raport zrównoważonego rozwoju PSH Lewiatan.

Dokument podsumowuje działania sieci podjęte w minionym roku w ramach realizowanej Strategii zrównoważonego rozwoju PSH Lewiatan „Lokalnie odpowiedzialny 2023-25”. Klamrą spinającą działania Lewiatana w ubiegłym roku jest hasło: „Inspiracja. Zaangażowanie. Analiza”.

Dowiadujemy się z niego m.in. o działaniach sieci z zakresu zielonej transformacji i walki z marnowaniem żywności. Efekty: w 2024 roku 64 instalacje fotowoltaiczne w sklepach Lewiatan wygenerowały 1,375 GWh zielonej energii, co pozwoliło zaoszczędzić 1,8 mln zł i uniknąć emisji 1116 ton CO2​.

Jak się dowiedzieliśmy, sieć znajduje się obecnie na ważnym etapie wdrażania założeń strategii zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach organizacji. Priorytetowym działaniem Lewiatana pozostaje szeroko zakrojona edukacja i budowanie świadomości w tym obszarze.

Dialog z interesariuszami

Jak podkreśla Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding SA, podstawą działania sieci jest dialog z otoczeniem. W minionym roku ponownie wsłuchano się w głos interesariuszy sieci: pracowników, franczyzobiorców, klientów sklepów, dostawców i producentów. Dzięki ich głosom zrewidowano mapę interesariuszy firmy, zidentyfikowano istotne dla działalności sieci grupy, a następnie poddano je badaniu. 

Podczas prac uwzględniono cały łańcuch wartości, za jaki odpowiada Lewiatan. Przeanalizowano również funkcjonujące kanały komunikacji z interesariuszami. W badanie, które objęło grupę 2705 osób, zaangażowani zostali także niezależni eksperci specjalizujący się w branży handlowej oraz franczyzie.

- W 2024 i 2025 roku kontynuowaliśmy dialog z interesariuszami. Rozmowy prowadzimy codziennie w placówkach handlowych, a także poprzez badania opinii. Najnowsze badanie interesariuszy trwało blisko miesiąc i objęło rekordową liczbę ponad 2,6 tys. klientów sklepów. Opinie w nim zebrane pomagają nam określać i realizować kluczowe cele zrównoważonego rozwoju w PSH Lewiatan – podkreśla Katarzyna Długa, liderka obszaru ESG w PSH Lewiatan.

Zarówno interesariusze wewnętrzni, jak i zewnętrzni byli zgodni, że PSH Lewiatan ma największy wpływ na swe oddziaływanie na środowisko naturalne oraz kwestie społeczne. Szczególnie wyraźnie wskazywali inicjatywy związane z energooszczędnością oraz te, które odwołują się do lokalności i handlu polskimi produktami. 

Interesariusze zauważyli również model biznesowy sieci, jakim jest franczyza partycypacyjna. Bardzo pozytywnie odebrano działania Lewiatan Holding kierowane do franczyzobiorców tworzących sieć. Jako istotne wskazane zostały również czynniki społeczne dotyczące warunków zatrudnienia, inicjatyw angażujących lokalne społeczności.

Dyrektywa CSRD a sytuacja prawna przedsiębiorców 

W Lewiatanie zrównoważony rozwój integrowany jest z działaniami biznesowymi – to fundament długofalowych planów rozwoju sieci. W 2024 roku kontynuowano prace nad wdrożeniem założeń dyrektywy CSRD. Z uwagi na skomplikowany model biznesowy i własnościowy zlecono przygotowanie opinii prawnej, aby mieć pewność, które z podmiotów tworzących PSH Lewiatan będą podlegały obowiązkowemu raportowaniu zgodnie z CSRD i będą musiały wdrożyć standard ESRS w przedsiębiorstwach.

- Szczegółowo zaplanowaliśmy cały proces dostosowania się do wymagań dyrektywy CSRD (która 31 grudnia 2024 roku została zaimplementowana do prawa polskiego poprzez nowelizację Ustawy o rachunkowości). W dniu wydania raportu za 2024 rok zapowiadane przez Unię Europejską nowelizacje w zakresie grup przedsiębiorstw objętych dyrektywą CSRD oraz ich wdrożenia do polskiego prawa nadal nie mają mocy prawnej. Funkcjonujemy w sytuacji, w której mimo informacji o zbliżających się zmianach, musimy stosować się do prawa, które w Polsce nadal obowiązuje. Takie okoliczności negatywnie wpływają na postrzeganie integracji zrównoważonego rozwoju z biznesem - dodaje Katarzyna Długa.

Edukacja ważnym elementem rozwoju sieci franczyzowej

Edukacja na wielu polach to podstawa sukcesu wielu firm. Dlatego też w ramach Centrum Edukacyjnego Lewiatan prowadzone są nie tylko liczne szkolenia, w których w 2024 ze 126 modułów edukacyjnych skorzystało blisko 7 tys. osób. Ponadto na platformie Lewiatan Biznes – intranecie organizacji, publikowane są treści poradnikowe, z których aktywnie korzysta 90 proc. ankietowanych.

Ile sklepów ma Lewiatan?

Polską Sieć Handlową Lewiatan tworzy blisko 3300 sklepów prowadzonych przez 2100 przedsiębiorców, wśród których są supermarkety, duże i średnie placówki oraz najmniejsze sklepy w koncepcie Lewiatan express. 

W całej Polsce dają one zatrudnienie około 34 000 pracowników. W 2024 roku Lewiatan osiągnęła 17,3 miliarda złotych obrotu detalicznego, w tym 1 mld złotych zrealizowany na produktach marki własnej. 

 

 

23. czerwiec 2025 19:45