- W ciągu najbliższych 5 lat chcemy mieć 1000 sklepów pod szyldem Spar i 19 000 pod pozostałymi naszymi brandami - doprecyzował Remigiusz Czernecki.
Plany rozwoju sieci Spar w Polsce
Jego zdaniem sklepom niezależnym będzie bardzo trudno przetrwać na tak konkurencyjnym rynku. - Franczyza jest dla nich realnym kołem ratunkowym. O tym, że jesteśmy silnym i wiarygodnym partnerem, który wciąż się rozwija mimo trudności rynkowych, świadczą nasze wyniki. Siedem lat temu notowaliśmy ok. 1 mld zł obrotów, a 2025 rok chcemy zamknąć z 5 mld zł obrotów. Stoimy na wielu filarach, a nasz rozwój opieramy nie na ryzyku, ale na rozsądku i doświadczeniu - przekonywał.
Miał tu na myśli m.in. przejęcie Spar Polska przez Grupę Kapitałową Specjał. Finalizacja umowy nastąpiła 31 stycznia 2025 r., kończąc transakcję, którą rozpoczęto we wrześniu 2024 r. Przez część rynku zakup ten został odebrany jako strzał w kolano, którego dokonała sama grupa Specjał.
- Nie odbieramy zakupu Spara jako ryzykownej transakcji. Wprost przeciwnie. Rozwój tego szyldu jest jednym z kluczowych elementów naszej strategii rozwoju - podkreślał Remigiusz Czernecki. - Spar na świecie - jako model franczyzowy - radzi sobie bardzo dobrze i skutecznie konkuruje z dyskontami. Zamierzamy wykorzystać ten potencjał, aby obronić obecne status quo, czyli realizację 30-40 proc. sprzedaży FMCG przez handel małoformatowy - zapewnił.
Przyszłość hurtu według GK Specjał
Ujawnił przy tym, że GK Specjał mocno stawia obecnie na informatyzację detalu, aby dać mu takie narzędzia komunikacyjne, jakimi dysponują wielkie sieci handlowe z zachodnim kapitałem. Kolejny ważny projekt to rozwój produktów regionalnych w sklepach zrzeszonych w Grupie. - Wiążemy z nimi ogromne nadzieje - nie ukrywał Remigiusz Czernecki.
Wiceprezes zarządu GK Specjał zdradził również, jaką widzi przyszłość dla rynku hurtowego, ściśle powiązanego z detalicznym. - Jesteśmy na etapie transformacji hurtu, którego formuła wyczerpuje się. Cash&carry zmienia się wraz ze zmianą pokoleniową - uważa dyrektor handlowy Specjału. - Docelowo będziemy nie hurtem, a magazynem centralnym dla polskiego detalu - stwierdził.
Na jaką skalę działa GK Specjał?
Grupa Kapitałowa Specjał działa od 35 lat i jest największym polskim dystrybutorem na rynku FMCG. Firma ma 30 oddziałów w całym kraju. Specjał prowadzi cztery ogólnopolskie sieci franczyzowe pod szyldami Nasz Sklep, Livio, Rabat Detal oraz Spar, które zrzeszają obecnie ponad 14 tys. placówek detalicznych. Równolegle firma rozwija sieć sklepów własnych, działających pod brandami: Nasz Sklep, Delikatesy Premium, Livio, Delikatesy Sezam, Market Plus oraz Spar. Aktualnie ma ich 90.
Zdaniem Specjału, to przejęcie marki Spar i modelu biznesowego sieci będzie miało ogromny wpływ na to, w jaki sposób rzeszowska grupa będzie działała w przyszłości, przesuwając się systematycznie od obsługi hurtowej do obsługi logistycznej sieci detalicznych.
Na rynek dystrybucji mrożonek Grupa mocno weszła w 2022 r., przejmując spółkę Ren.
