28.11.2023 / 11:03
StoryEditor

Większość Polaków nie zna słowa "franczyza" albo go nie rozumie. Potrzebna jest edukacja!

Upłynie wiele wody w Wiśle, zanim Polacy dowiedzą się, czym jest franczyzamat. prasowe/ITM Polska
Najbardziej skłonne do zakładania własnej działalności gospodarczej są osoby między 25. a 34. rokiem życia. Przeszkadza im w tym jednak brak wystarczających pieniędzy, skomplikowany system podatkowy i... to, że nie mają pojęcia, jak należy prowadzić biznes.

Respondenci biorący udział w badaniu „Przedsiębiorczość Polaków”, przeprowadzonym przez TNS na zlecenie Grupy Muszkieterów, wskazali zalety, ale i minusy prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Do zalet zaliczają oni m.in. to, że można samodzielnie podejmować decyzje (52 proc. odpowiedzi), oraz poczucie niezależności i wyższe zarobki (kolejno 44 i 43 proc.). Natomiast najczęściej wymienianymi czynnikami, które zniechęcają Polaków do prowadzenia własnej firmy, są: skomplikowany system podatkowy (43 proc.), konieczność walki z konkurencją (40 proc.) oraz zbyt wysokie koszty pracy (37 proc.).

Franczyza? A kto o tym słyszał?

Zaledwie 12 proc. respondentów zadeklarowało, że myślało kiedyś o rozpoczęciu przygody z biznesem, choć ten współczynnik jest wyższy u osób młodych (w przedziale 25‑34 lata wyniósł 21 proc.). Głównym czynnikiem, przez który Polacy zrezygnowali z „pójścia na swoje”, był brak wystarczających środków finansowych (jedna trzecia odpowiedzi).

Źródłem informacji na temat zakładania własnej działalności są najczęściej znajomi i członkowie rodziny (36 proc. wskazań), internet (32 proc.) oraz osoby, które już prowadzą firmę (30 proc.). Co ciekawe, dla co trzeciego ankietowanego najatrakcyjniejszą branżą, jeśli chodzi o prowadzenie własnego biznesu, jest handel.

Z badania TNS wynika, że blisko 80 proc. Polaków nigdy nie słyszało słowa „franczyza” albo nie wie, co ono oznacza. Konieczna wydaje się kampania edukacyjna w tym zakresie, bo franczyza bardzo obniża ryzyko prowadzenia własnej firmy.

Wśród zalet takiego modelu biznesowego można wymienić przede wszystkim znany szyld, który jest rozpoznawany przez klientów, wspólne działania, które pozwalają na skuteczną walkę z konkurencją, ale co najważniejsze – know‑how, podstawę prawną, szkolenia i pomoc w pozyskaniu kredytu. Funkcjonowanie w grupie pozwala na łatwiejsze negocjowanie cen, szybsze dostosowanie się do zmian na rynku i rosnących wymagań klientów.

19. maj 2024 22:03