19.04.2024 / 15:49
StoryEditor

Jak wypadły franczyzowe Delikatesy Centrum w raporcie Grupy Eurocash za 2023 r.?

Delikatesy Centrum są prowadzone m.in. przez niezależnych przedsiębiorców.Tomasz kolmasiak
Ponad 32,9 mld zł - to skonsolidowane przychody Grupy Eurocash w 2023 r. Rok wcześniej było to dwa miliardy złotych mniej. A jak w tym przychodzie przedstawiają się wyniki franczyzowych biznesów Grupy - Delikatesów Centrum i Dużego Bena?

W tych niemal 33 mld zł aż 8 mld zł to sprzedaż towarów realizowana przez segment detaliczny Grupy Eurocash. Zdecydowanie największy udział - bo 48 procent - w przychodach tego segmentu miały sklepy własne sieci Delikatesy Centrum (prowadzone przez spółki w 100 procent zależne od Eurocashu, czyli: Delikatesy Centrum, Podlaskie Delikatesy Centrum, FHC–2, w tym przez przejętą w 2023 r. przez FHC–2 spółkę Madas); prowadzone wraz z partnerami (firmą Rogala oraz jej spółkami zależnymi) oraz nowe sklepy Delikatesy Centrum–Arhelan prowadzone przez spółkę Arhelan. Sklepy prowadzone przez franczyzobiorców Delikatesów Centrum wygenerowały 35 proc. przychodów segmentów udział.

Za pozostałe 18 procent w tej samej mierze odpowiadały sklepy Arhelan Polski Sklep, prowadzone przez spółkę Arhelan (9 proc.) i kioski Inmedio (których udział w przychodach segmentu również wyniósł 9 proc.). Liczba wszystkich sklepów zaliczanych do tego segmentu na koniec 2023 r. wyniosła 1511, z czego 1464 to były placówki prowadzone pod marką Delikatesy Centrum. Kiosków Inmedio było na koniec minionego roku 432.

Natomiast sprzedaż towarów realizowana przez segment projekty (do których zaliczają się spółki Frisco, Duży Ben, Kontigo, Abc na kołach, FR24 i Dorvest) w 2023 r. wyniosła blisko 925 mln zł w porównaniu do 761 mln zł w roku ubiegłym. Oznacza to wzrost segmentu o 21,4 rdr. Zarówno Duży Ben jak i ABC na kołach to brandy franczyzowe, rozwijane we współpracy z partnerami.

Z wyników finansowych Grupa Eurocash jest zadowolona, co podkreśla jej prezes Paweł Surówka: - 2024 będzie rokiem, w którym stopniowe wdrożenie naszej strategii zacznie przynosić widoczne efekty. Widzimy pierwsze wyniki transformacji, której dokonujemy w sieci Delikatesy Centrum, znacząco poprawiając jej atrakcyjność konsumencką i pozycjonowanie cenowe. Wzrost LfL o 5 proc. przewyższył inflację w tym okresie, i był przede wszystkim zbudowany odzyskaniem transakcji. Rozwijane przez nas formaty detaliczne takie jak Duży Ben oraz Frisco notują wzrosty sprzedaży na poziomie odpowiednio 32 proc. oraz 20 proc. rok do roku.

08. maj 2024 14:56