01.02.2024 / 11:51
StoryEditor

Kontrowersyjny temat niedziel handlowych powraca. Czego chce branża? A czego chcą Polacy?

50-60 proc.ankietowanych Polaków zdaniem Rzeczpospolitej chce otwartych sklepów w niedziele.mat.prasowe
Zdania na ten temat w branży handlowej są tym razem podzielone. Przez pierwsze lata wiele firm, w tym sieci spożywczych zgodnie deklarowało, że jest za zniesieniem zakazu handlu w niedziele, teraz sytuacja wygląda nieco inaczej...

Temat handlu w niedzielę od dawna budzi spore emocje i co jakiś czas powraca na przykład przy okazji kampanii wyborczych. Przypomnijmy ustawa wprowadzająca zakaz handlu w niedziele weszła w życie 1 marca 2018 r.  Co dziś sądzą na ten temat przedstawiciele branży handlowej?

– Nie cieszymy się z niedziel, otwarcie powiem, my do nich dokładamy – mówi Marcin Grabara, prezes Rossmann SDP. – Nikt nie chce pracować w niedzielę, bez względu na to, czy mu się płaci podwójnie czy nie – dodaje. – czytamy w dzienniku Rzeczpospolita.

Jak dowiedział się nieoficjalnie dziennik, wiele sieci spożywczych również nie ma przekonania co do niedzielnego handlu. Z ich obserwacji wynika, że zwyczaje zakupowe z biegiem lat się zmieniają i otwieranie sklepów w niedziele po prostu jest nieopłacalne.

Czy za otwartymi sklepami w niedziele są Polacy?

Według Rzeczpospolitej badania wykazują, że Polacy chcą niedziel w sklepach. Tak twierdzi 50-60 proc. ankietowanych. Przeciwnego zdania jest 30 proc. Natomiast coraz więcej osób jest za tym, aby sklepy były otwarte, ale żeby pracownicy mieli zagwarantowane prawo do co najmniej dwóch wolnych niedziel w miesiącu.

– Przywrócenie handlu w niedziele wymaga analizy rynku. Trzeba wziąć pod uwagę takie czynniki, jak interes konsumentów i pracowników, zmiana nawyków zakupowych, sytuacja na rynku pracy, inflacja, wysokie koszty działalności – mówi dla Rzeczpospolitej Renata Juszkiewicz z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.  

Innego zdania są galerie handlowe.

– Niedziele handlowe, nawet występujące sporadycznie, są zaraz po sobotach najmocniejszymi frekwencyjnie dniami w tygodniu, a to oznacza silną potrzebę wśród konsumentów – mówi Magdalena Chachulska, dyrektor operacyjna Neinver w Polsce, operatora sieci outletów Factory. – Powrót do handlu w każdą niedzielę byłby rozwiązaniem najbardziej klarownym dla wszystkich – dodaje.

Zdaniem Polskiej Rady Centrów Handlowych handel przez cały weekend wpłynąłby na wzrost zatrudnienia nawet o 40 tys. osób, podaje Rzeczpospolita. Dziennik zapytał również o temat niedziel handlowych Ministerstwo Pracy. Jak podaje, nie otrzymał jeszcze do tej pory odpowiedzi w tej sprawie.

 

 

23. czerwiec 2024 19:47